"עליית הריבית בישראל בשנה האחרונה תגדיל את הוצאות הריבית השנתיות של משקי הבית וחברות ב־60־80 מיליארד שקל לעומת המצב לפני שהתחילה לעלות". כך כותב אלכס ז'בז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב. הוא נחשב לאחד האנליסטים המוערכים בשוק ההון.

אלכס זבזינסקי, כלכלן ראשי מיטב (צילום: רמי זרנגר)
אלכס זבזינסקי, כלכלן ראשי מיטב (צילום: רמי זרנגר)

הריבית במשק עלתה מאפריל 2022 מ־0.1% ל־4.5%, ואיתה גם הריבית על המשכנתאות, הריבית על אוברדרפט, הריבית על עסקאות תשלומים בכרטיסי האשראי והריבית על הלוואות מסחריות.

תחזית תשלומי הריבית מבוססת על דוחות הבנקים לרבעון הרביעי, שלפיהם תשלומי הריבית של הלקוחות הסתכמו ב־24 מיליארד שקל בהשוואה לכ־11 מיליארד ברבעון הרביעי של 2021 לפני שהריבית התחילה לעלות.

בהתחשב בהמשך עליית הריבית מתחילת 2023, הגידול בתשלומי הריבית לעומת המצב לפני שהתחילה לעלות יסתכם ב־15־20 מיליארד שקל ברבעון או ב־60־80 מיליארד בשנה.

במונחי התמ"ג, מדובר ב"מחיקה" מהכספים שהיו יכולים לשמש לצריכה או להשקעות בהיקף של 3.5%־4.5%. על הרקע הזה ובהתחשב בירידה בהכנסות ממסים, צפויה ברבעון הראשון של 2023 צמיחה אפסית או אף שלילית.

ז'בז'ינסקי מתייחס בביקורת לתקציב המדינה שיאושר עד סוף חודש מאי, וטוען שהנחות העבודה של האוצר אינן ריאליות. לטענתו, מרבית הכלכלנים סבורים שיש צורך בעדכון דחוף של הנחות העבודה התקציביות, עוד לפני אישור התקציב בוועדת הכספים לקראת קריאה שנייה ושלישית.

במיטב קובעים ש"הירידה בהכנסות ממסים מעידה שהממשלה לא תעמוד ביעד הגירעון בתקציב שאפילו עדין לא אושר. הירידה נגרמה בחלקה מהכנסות גבוהות במיוחד שהיו אשתקד. בנוסף, ההאטה המתרחבת בפעילות המשק תגרום לכך שההכנסות הריאליות ממסים ימשיכו לרדת לקו המגמה ארוך הטווח. לכן, עוד לפני שהתקציב אושר, ברור שהממשלה לא תעמוד ביעד הגירעון של 1% ב־2023, וגם התחזיות ל־2024 נראות לא ממש רלוונטיות. הגירעון יגיע ל־3%".

על שוק הדיור הוא מוסיף וקובע: "הירידה במחירי הדירות צפויה להתגבר גם בדירות יד שנייה". כזכור, במדד חודש מרץ ירדו מחירי הדירות ב־0.2%.

על פי מיטב: "נראה שהירידה במכירות של הדירות החדשות נבלמה, והן התייצבו בחודשים האחרונים תוך ירידה במחירים של 6%. מוכרי הדירות יד שנייה עדיין מנסים לא להוריד מחירים. זאת הסיבה שכמות העסקאות בפלח שוק זה יורדת מהר יותר מאשר בדירות החדשות. אולם רבים ממוכרי הדירות יד שנייה שעדיין לא מכרו את הדירה הישנה, בצד התייקרות המשכנתאות וסיום התקופה של פטור ממס שבח, תיאלץ אותם להתפשר ולהוריד מחיר".