יוסף סזנה יצא בשנת 2019 בגיל 71 לפנסיה לאחר שעבד משנת 1997 בחברות שיכון ובינוי וסולל בונה. הוא חתם על חוזה עבודה שבמסגרתו קיבל את סמל הסטטוס הנחשק "ביטוח מנהלים", מתוך ידיעה שבעת פרישה הוא יוכל למשוך את סכום הכסף שצבר ולדאוג לעצמו.

יוסף סזנה  (צילום: צילום פרטי)
יוסף סזנה (צילום: צילום פרטי)

אלא שבשנת 2002 השתנתה ההנחיה וביטוח המנהלים בזמן פרישה הפך להיות בדיוק כמו קרן פנסיה, עם כוכבית אחת משמעותית, שסזנה ורבים אחרים כמותו לא ידעו. ביטוח המנהלים הנחשק הוא קצת חתול בשק, עבור מי שהפנסיה שלו כיום מושפעת כולה מהתנודות בשוק ההון - ומי שלא קיבל משכורת גבוהה ולא צבר נכסים לעת זקנה משלם היום, כמו סזנה, מחיר כבד.

שנת 2022 הייתה אחת השנים הקשות בשוק ההון ויש אף שיאמרו "יום כיפור" של חברות הביטוח שהפסידו מאות מיליוני שקלים. גם הרבעון הראשון של שנת 2023 לא הביא עמו התאוששות (אם כי בלימת האינפלציה בארה"ב החזירה מעט צבע ללחיי המשקיעים). קצבת הפנסיה של מאות אלפי אנשים ירדה ב־5% למי שמקבל פנסיה דרך קרן פנסיה, ובין 10%־15% לאלה שמקבלים את הפנסיה שלהם דרך ביטוחי המנהלים. שוק ההון אומנם משפיע על הפנסיה של כולנו לטווח ארוך, אך פורשים שמחזיקים בביטוח מנהלים חווים בכל חודש את המשבר, שכרגע עוד לא ברור כמה זמן תארך ההתאוששות ממנו.

"כשמדברים על פנסיה, אנחנו מדברים על חיסכון בשתי תקופות זמן. האחת, בזמן חיינו היצרניים, והשנייה כשהחלטנו לפרוש ואז עלינו לממש את מה שחסכנו בצורת פנסיה קצובה", מסביר איציק בן ארויה, יועץ פנסיוני ומייסד פלטפורמת Aroya, "הבעיה שאנחנו נתקלים בה כיום מתמקדת באלה שכבר החלו לקבל את הפנסיה שלהם. לא אלה עם קרנות הפנסיה הוותיקות, אלא מי שמקבל את הפנסיה שלו דרך ביטוח מנהלים".

איציק בן ארויה (צילום: צילום פרטי)
איציק בן ארויה (צילום: צילום פרטי)

במילים אחרות אתה אומר שיש פנסיונרים בני מזל, ויש כאלה שהפנסיה שלהם נפגעת משמעותית בגלל המשבר הכלכלי.
"מי שיש להם את קרנות הפנסיה הוותיקות, הפנסיה שלו צמודה למדד ומתעדכנת אחת לשנה, שם אם יש ירידה, היא מתעדכנת בשנה לאחר מכן, כדי ליישר קו והם פחות מושפעים מהתנודות בשוק ההון. אני רוצה לדבר על שתי אוכלוסיות אחרות, על האחת שפרשה וחסכה כל ימי חייה בקרן פנסיה חדשה (החל מאמצע שנות ה־90) ואלה שבחרו לחסוך כל ימי חייהם בפוליסות ביטוח מנהלים. ברגע שהתחלת לקבל פנסיה, מה קורה לפנסיה החודשית שלך בהתייחס לשוק ההון? האם יש הבדלים? התשובה היא כן, ומשמעותיים".

המופע של שנות ה־90

עד שנת 1990, אומר בן ארויה, המדינה נתנה תשואה מובטחת לפוליסות של שנות ה־80. "הפנסיונרים מאז מאושרים והם לא חלק מהמשוואה". אלא שמי שמחזיק פוליסות ביטוחי מנהלים משנת 1991 ועד היום מרגיש את זה היטב בכיס. "פנסיית הזקנה שמקבל פורש מפוליסת ביטוח מנהלים משתנה חודש בחודשו לפי התנודות בשוק ההון. משמע, היא יכולה לרדת, ויכולה גם לעלות. לרוב שוק ההון עולה, מלבד כמה תנודות ב־94, ב־2002, ב־2008 וב־2022".

ואנחנו בתקופה של תנודות.
"ולכן מי שמקבל את הפנסיה שלו מביטוח מנהלים מאבד בכל חודש כסף, הפנסיה עולה או יורדת לפי שינוי שיעור התשואה שעשתה חברת הביטוח".

יוסף סזנה מרגיש את התנודות היטב בכיס. "כשפרשתי ב־2019 התחלתי לקבל תשלום חודשי של 4,400 שקל וכיום אני נאלץ להתקיים מ־3,900 שקל בלבד". בגיל 74, אחרי שפרש בגיל 71 מעבודתו, הוא נאלץ לעבוד בחצי משרה נוספת כדי להשלים הכנסה ולהתקיים בכבוד. "התכנון שלי היה למשוך את כל הכסף ולקנות דירה שהייתה נותנת לי אפשרויות פרנסה היום, אבל הקנס של תשלום 35% מס הרתיע אותי. לא עשיתי את הצעד, וכיום מכיוון שהפנסיה שלי מתקבלת מביטוח מנהלים, אני מקבל סכום מאוד נמוך ולא יודע לאן הוא עוד יגיע".

2022 הייתה כאמור שנה גרועה מאוד בשוק ההון, "אני יכול לומר לך באופן קטגורי שכל הפנסיונרים ספגו את המכה" אומר בן ארויה, "אלה שמקבלים את הפנסיה שלהם מביטוח מנהלים חווים נדנדה חודש בחודשו. הם לא תמיד מודעים לסיבות לכך, מכיוון שלא מביאים מראש לידיעתם שהמשמעות בביטוח מנהלים היא שבשנים טובות הסכום יעלה ובשנים פחות טובות הסכום עלול לרדת משמעותית".

אם המשבר מכה בכולם, מה קורה לאלה שמקבלים פנסיית זקנה מקרן פנסיה?
"לא כל כספם צמוד לשוק ההון. כלומר, בביטוחי מנהלים אין רשת ביטחון, אין תשואה מובטחת. בקרן פנסיה המדינה מבטיחה לחוסכים בקרן ש־60% מהפנסיה שלהם היא תחת רשת ביטחון, שהכסף שלהם, לפחות בחלקו, מקבל איגרות חוב מיועדות, ובעברית צרכנית פשוטה - תשואה מובטחת. מה כן מושפע משוק ההון? רק 40% ולא חודש בחודשו, אלא רק פעם אחת בשנה".

לחשב מסלול מחדש

האם מדובר במשהו בלתי הפיך, וברגע שפרשת ולא שינית מסלול לפני הפרישה, אין לך בעצם מה לעשות?
"בדיוק. לכן, אני מפציר בכל מי שעומד בפני פרישה לעשות את הבדיקה הזאת, ולהבין קודם כל מאין מקבלים פנסיית זקנה. רוב האנשים, תתפלאי בוודאי לשמוע, אפילו לא יודעים או מבינים את כל המשמעויות".

בן ארויה מבקש להדגיש שלמרות המשבר והשחיקה בסכומי הפנסיה שמקבלים מי שמבוטחים בביטוחי מנהלים, אין כאן "טוב" או "רע" אלא כמו בכל דבר, יתרונות וחסרונות ובשורה התחתונה נדרשת התאמה אישית לכל מבוטח או מבוטחת.

יכול להיות שתמליץ למישהו, למרות הסיכונים הכרוכים בכך, דווקא כן לקבל את קצבת הפנסיה דרך ביטוח המנהלים?
"אם את עומדת לפרוש, תתייצבי אצל מישהו שייעץ לך וישקף לך קודם כל את ההבדלים בין פנסיה מפוליסת ביטוח מנהלים, ובין פנסיה מקרן פנסיה. ישנם כמובן משתנים שונים של מסלולי פנסיה, של דמי ניהול, של גובה המקדם. ומשתנים טכניים נוספים שזה לא המקום לפרט אותם. אבל למשל, מאפיינים אישיים הם פקטור משמעותי, מה מצבו הרפואי של הפורש, מה מצבו האישי, מצבו הכלכלי, האם הוא נשוי או לא, האם יש לו ילדים?".

ביטוח מנהלים נתפס תמיד כ"סמל סטטוס". המשבר הזה זה משהו חדש?
"זה לא חדש. זה ידוע המון שנים. ביטוח מנהלים הוא הסלוגן השיווקי הגדול ביותר במאה ה־20, 'אני מנהל', אבל צריך להסתכל על התנאים, ואנשים בזמן שהם עובדים לא עושים את זה, מתוך חוסר ידע או חוסר מודעות. מכרו את זה בעטיפת צלופן ורדרדה שבפנים היה בעצם עכברוש".

מהניסיון שלך, אנחנו במצב חמור יותר ממה שהיינו במשבר של 2008?
"תראי, לקראת אמצע סוף 2008 חווינו משבר וזה נגמר. רוב הקופות החלו לתקן את הנזקים כבר בתחילת 2009. אנחנו נמצאים כבר בסוף הרבעון הראשון של שנת 2023 והיא עדיין נראית רע. 2023 עדיין לא מתקנת, לכן אנחנו נמצאים בבעיה. אלא שעדיין אין לדעת מה הצפי קדימה. אנחנו לא יודעים, אבל לפנסיונר יש מה לעשות עם זה? כבר לא. מי שפרש לפנסיה לא יכול לשנות את תוכנית הפרישה. אני יכול רק לומר לך מי מחייך יותר כיום, כרגע? רק הפורשים עם קרן הפנסיה".

לא מזמן פורסם שקרוב ל־100 מיליארד כבר נחתכו מחסכונות הציבור.
"רגע, לא להתבלבל. מי שאיבד כסף זה כולנו. כי כולנו חוסכים בפנסיה או ביטוח מנהלים, אבל הנתון הזה מדבר על החוסכים ולא על הפנסיונר שמקבל כבר פנסיה, וגם כאן צריך להגיד שבקרן הפנסיה אנחנו מדברים על חיסכון שחלקו יש לו רשת ביטחון של המדינה, מה שלא קיים בפוליסה. וזה הקטע שאנשים לא מודעים איפה הם חוסכים ומאיפה הם מקבלים פנסיה, ואיך היא מושפעת או לא מושפעת משוק ההון".

אין פה קצת חוסר הוגנות כלפי אלה שחסכו בביטוח מנהלים?
"זה נכון, ואני מעלה את השאלה למה המדינה לא מבטיחה רשת ביטחון לאלה שפורשים ויש להם פוליסת ביטוח מנהלים? למה רשת הביטחון היא רק לקרן הפנסיה. זו שאלה. אולי המדינה צריכה לתת דעתה שמה שעומד פה לנגד עינינו הוא לא המוצר, אלא הפנסיונר. למה לא מגינים על אדם שפורש? תן לו הגנה על הכסף לפחות בגיל 67, אני לא אומר לעשות את זה לחוסך בגיל 30. למה להעניש את אלה שפרשו עם ביטוח מנהלים. וזו שאלה ערכית צרכנית יש פה אפליה בגלל בחירה שמישהו עשה".

קופות גמל הן סיפור אחר לחלוטין, אבל אני מניחה שיש אנשים שירצו לדעת מה קורה גם שם?
"קופות גמל מושפעות משוק ההון, וגם להן אין רשת ביטחון. המדינה מעדיפה לתת את רשת הביטחון לקרן הפנסיה. אין הרבה חוסכים באופן שוטף בקופת גמל, וכאמור אין בה רשת ביטחון, אבל האם מישהו מאיתנו בכה בכי תמרורים ב־2021 כשהרווחנו עשרות אחוזים? 38% ליתר דיוק? אף אחד".