המגמה מתחילה להתהפך? לאחר תקופה לא פשוטה עבור הבורסה המקומית, בחודש האחרון נרשמה עלייה מרשימה במדד ת"א 125. על מנת להבין מהן הסיבות לכך ומה צפוי לנו בהמשך פנינו לדניאל שבקס, מנהל החטיבה הפיננסית ב"הירשוביץ פתרונות". 

שינוי הכיוון הפראי של הקואליציה: ירח הדבש של יריב לוין ומנסור עבאס

"העליות במדדי תל אביב החודש מתאימים להתנהגות שווקי המוניות בעולם, שמראים התאוששות מהשפל שנרשם לפני כחצי שנה, בין היתר בעקבות הנתונים המצביעים כי העלאות הריבית אכן משפיעות ומרסנות את האינפלציה", מסביר שבקס בפתח דבריו.

לדבריו, "בהסתכלות יבשה על המדדים, מדד תל אביב 35 אכן השיג לאחרונה ביצועים עודפים ממדד S&P 500, אבל אם נוריד מהמשוואה את מניות הבנקים האזוריים בארה"ב שחוותה משבר שלא הורגש בישראל, נראה כי אין פערים גדולים מדי בין השווקים. כלומר, השוק הישראלי חזר להתנהל באופן טבעי בהתאמה יחסית לשווקים הגלובליים שהציגו תשואות חיוביות החודש".

מחאת ההייטק בתל אביב במסגרת יום השיבוש נגד הרפורמה (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
מחאת ההייטק בתל אביב במסגרת יום השיבוש נגד הרפורמה (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

האם לעצירת חקיקת הרפורמה במערכת המשפט יש השפעה על המגמה?
"הרפורמה במערכת המשפט השפיעה על השוק בטווח הקצר, הרבה מעבר למשקל הריאלי שלה. כלומר, משקיעים רבים מכרו אחזקות בעקבות העיסוק הרב בנושא. חלקם חוזרים בהדרגה וללא קשר להמשך החקיקה, מאחר והם רואים את הדיווחים הפיננסיים של החברות הנסחרות בבורסה. יצוין כי למרות שבאפריל ההפגנות בנושא הרפורמה היו בשיא, ע"פ סקרי דעת קהל רוב הציבור לא האמין שהרפורמה אכן תעבור במתכונתה המקורית".

מה צפוי לנו בהמשך?
"אי אפשר להתעלם מהעובדה שבחוץ יושבים טריליוני דולרים שרק ממתינים להיכנס לשוק. כשזה יקרה, כמובן שאנו צפויים לעליות משמעותיות". 

ומה בכל זאת עלול לפגוע במגמה ולהחזיר אותנו לירידות שערים?
"בהסתכלות על השוק הישראלי ההתפתחויות סביב הרפורמה במערכת המשפט ודירוג האשראי עשויות להעיב על העליות בטווח הקצר והבינוני. בנוסף, מבצעים צבאיים נוטים להשפיע לרעה בטווח הקצר".

דניאל שבקס (צילום: באדיבות המצולם,יחצ)
דניאל שבקס (צילום: באדיבות המצולם,יחצ)