מה קורה כשמוסלמי מהמשולש, ארגנטינאית מבואנוס איירס ובדואי מרהט נכנסים לחברת הייטק? זאת לא התחלה של בדיחה, אלא חלק מהמציאות של חברות בישראל, שמאמינות ביצירת סביבת עבודה הטרוגנית עם מגוון רחב (Diversity), שתתרום להגדלת יצירתיות, חדשנות ופריון.
סומפו (SOMPO) היא אחת משתי חברות הביטוח הגדולות ביפן, הפועלת ב־30 מדינות ונסחרת בבורסת טוקיו לפי שווי של 14 מיליארד דולר. ב־2018 הקימה את מרכז החדשנות שלה בתל־אביב, שמייצר שיתופי פעולה מסחריים עם סטארט־אפים ישראלים בתחומי האינשורטק, בריאות דיגיטלית, תחבורה, בלוקצ'יין, פודטק ועוד. בסומפו ישראל 20 עובדים, מתוכם 40% נשים.
מתוך 20 העובדים, חמישה הם ערבים. עובדי החברה מגיעים מחיפה, מירושלים, מבאר שבע, מאום אל־פחם ומאזורים נוספים בארץ. "אני מאמין בגיוון כדרך חיים משתי סיבות, זה טוב לעסקים וזה יוצר תיקון חברתי", מסביר ינון דולב, מנכ"ל מעבדת החדשנות של סומפו בישראל ובאירופה. מבחינתנו, בתקופה שבה גיוס אנשים היה קשה מפאת תחרות, הרחבת יריעת החיפוש אחר טאלנטים באיזורים גיאוגרפיים שונים ומרקע שונה, אפשרה לנו להגיע ליותר מועמדים מצוינים".
"כדי להתמודד בצורה מיטבית עם קליטת עובד חדש, ההנהלה יוזמת ארוחת welcome שבה העובד החדש מספר על עצמו, הרקע והמקום שממנו הוא מגיע. באירועים מסוג זה, העובדים שואלים שאלות ומביעים התעניינות רבה, המעניקה לעובד הרגשה טובה ותחושת ביטחון כבר בתחילת דרכו בחברה".
"כמעט כל פרויקט ממאות הפרויקטים שמתפעלת Commit מדי שנה דורש שיתוף פעולה בין לפחות שניים או שלושה צוותים שונים בחברה", מסביר אריק פיינגולד, יו"ר ונשיא Commit. "מניסיוננו, הגיוון של ההון האנושי מאפשר לגשת לעניינים מורכבים עם מספר נקודות מבט שונות, מסייע לפיתוח יצירתיות ומאפשר לנו כחברה להעניק שירותים איכותיים וטובים יותר.
שיתוף הפעולה בחברה חוצה מחלקות, ומאפיין גם את ההנהלה הבכירה, והגיוון הוא הכוח שמניע אותו וממטב אותו. לכך יש להוסיף גם את העובדה, כי כך תמיד נהגנו, ואנו שואפים תמיד להמשיך להיות חלק מהחברה הישראלית ומהקהילות שבהן אנו פועלים. הערכים שלנו כחברה כמו גמישות, חדשנות ועבודת צוות, עוברים גם דרך שילוב האוכלוסיות המגוונות".
מירי יצחקי, חרדית, עובדת כמנהלת מוצר ב־Commit. היא נשואה, אמא ל־5 ילדים ומתגוררת בבני־ברק, שם נולדה וגדלה. "אני לא מרגישה כל כך שונה בעבודה", היא אומרת. "מרגישה שמתייחסים אליי כשווה בין שווים ומשתדלים מאוד לכבד אותי ואת הערכים שחשובים לי. מעריכים אותי ואת העבודה שאני עושה ללא כל קשר לדת או מגזר".
נעמה מושקוביץ, מנהלת תקשורת תאגידית במרס (MARS) ישראל ובמדינות הבלטיות מאמינה שהעולם שאנו רוצים מחר מתחיל בדרך שבה אנו עושים עסקים היום. "ל־MARS יותר מ־80 שלוחות בעולם והיא מעסיקה כ־130 אלף עמיתים, כך שנושא הגיוון וההכללה הוא חלק מהדנ"א הגלובלי שלה.
כמפעל גלובלי עם מאות אלפי עמיתים בעשרות מדינות, נוצר גיוון טבעי בינינו, כאשר החוט המחבר הוא קידום העסק שלנו והערכים שהוא מייצג. זה דורש יותר מאשר 'מקום ליד השולחן' או 'סובלנות'. גיוון בלבד, ללא הכלה, הוא חסר משמעות, ועלול להוביל להתעלמות מרעיונות חדשניים ופורצי דרך. השונות היא זו שמעצימה, שתורמת לשיח ולכן דוגלים ב־MARS בלגרום לכולם להרגיש מספיק בנוח להביע דעות, להציע הצעות ולהשמיע - בזכות ולא בחסד".
בחברת מרס ישראל יש כיום 47 עמיתים, מתוכם 49% גברים ו־51% נשים, זאת לעומת מרס העולמית המונה כ־130 אלף עמיתים, שם הפילוג הוא 61% גברים ו־39% נשים. מבחינת דת ולאום, הפילוג דומה ליחס באוכלוסייה (7% פלסטינים, 93% ישראלים; ו־7% מוסלמים, 4% נוצרים ו־89% יהודים).
כדי להתגבר על אפשרות לגזענות, מספרת מושקוביץ, עורכים ב־MARS הכשרות, הרצאות וקורסים. "אנחנו פועלים כדי למזער דעות קדומות ושיח מפלה ופוגעני. כל עמית עובר הדרכה תקופתית המדמה מצבים ומציגה דרכי התמודדות של סובלנות וקבלת האחר. אנו מאמינים שהדרך הטובה ביותר ליישם את השוויון וההדדיות היא באמצעות מתן דוגמה אישית וההתנהגות שלנו בשטח. אנו מאפשרים לכל אחד ואחת את חופש הדת והתרבות שלהם כך שיוכלו לחיות על פי בחירותיהם ואמונותיהם".
"חשוב מאוד לחייב חברות שונות להכניס עובדים מקבוצות אוכלוסייה מגוונות. בפרוקטר העולמית, כמו גם כאן בארץ, הנושא הזה מודגש ביתר שאת, הן בבחירת העובדים, הן באמצעות שיתופי פעולה שאנו עושים עם עמותות חברתיות המקדמות אוכלוסיות מוחלשות, והן בבחירת תוכניות פרסומיות שונות המציבות בפרונט קבוצות אוכלוסייה שפחות נראות על המסך.
למותגים יש כוח רב, ואנו משתמשים בו לקידום נושא הגיוון. עוד יוזמה ברוכה היא קידום חופשת לידה לאבות, אם בעבר חופשת הלידה הייתה מיועדת רק לנשים, פרוקטר החליטה כי גם אבות יוכלו להיות עם הרך הנולד ועם האישה בשבועות שאחרי הלידה".
בפרוקטר ישראל יש כ־12% עובדים מקבוצות אוכלוסייה מגוונות. פרוקטר העולמית, כתאגיד ענק המעסיק עשרות אלפים, הציבה את נושא הגיוון, לצד מכירות ויעדים עסקיים, כאחד מתוך חמשת היעדים המרכזיים לשנים הבאות.
"יש אצלנו עובדים חילונים, דתיים וערבים, וכחברה אנחנו מקפידים שאף קבוצה לא תרגיש שלא ניתן לה מקום, ושהיא חלילה, צריכה לוותר על האמונות שלה לטובת הכלל. למשל, בימי כיף שונים שאנו מארגנים, אנחנו מקפידים לשלב את כל העובדים, תוך בחינה כי התוכנית מתאימה לכולם, ולא חלילה גורמת להם להרגיש לא בנוח. חשוב לנו שכולם ייקחו חלק בפעילויות השונות, ודווקא אז גילינו, כי יש יותר הכלה מכל הכיוונים".