עוד בירוקרטיה או מלחמה בהעלמות המס? ועדת הכספים של הכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישית את החוק שיאפשר לרשות המיסים להפעיל ביקורת על עסקאות כדי למנוע הוצאה של חשבוניות פיקטיביות. החל מינואר 2024 יחל פיילוט של רשות המסים שבו כל עסקה מעל 25 אלף שקל תחייב אישור אוטומטי של רשות המסים.

ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס בישראל שוחח עם ליאור רוזנפלד ברדיו צפון 104.5FM והסביר מה משמעות החוק. "כאשר אתה תגיע לעסק ותעשה עסקה ב-25,000 ש"ח, במעמד הוצאת החשבונית העסק ישדר את אותה חשבונית לרשות המיסים שתאשר את החשבונית, ממש שכמו שקורה בכרטסי אשראי. באמצעות זה נוכל לקצץ מע"מ. אם הפיילוט יאושר, תוך 5 שנים הסכום ירד גם ל-5,000 שקלים".

גינדי הסביר לגבי המשמעות של החוק למניעת שימוש בחשבוניות פיקטיביות: "אם לדוגמה אקנה באופיס דיפו, או בכל מקום אחר כמובן, בגלל שרשות המיסים מכירה את אופיס דיפו ואין משהו מחשיד בעסקה הזאת אז אכן האישור יתקבל בשנייה כמו כרטיסי אשראי. אבל אם לדוגמה תהיה חברה שמוציאה חשבוניות כל השנה על 7,000-5,000 ש"ח ופתאום היא התחילה בחודשים מסוימים להוציא חשבוניות על 300,000-100,000 ש"ח\ אולי יש כאן ממצא מחשיד שרשות המיסים תרצה לבדוק אותו ובמקרה הזה היא לא תאשר אוטומטית את העסקה".

על הטענה כי מדובר ברשת 'אח גדול' שתעקוב אחרי העסקים טען: "רשות המסים יודעת בכל מקרר על מה אנחנו מוציאים את הכסף כי אנחנו מעבירים להם דוחות. היתרון בעיניי לטווח הארוך הוא שאם אתה בעלים של חברה ויש לך אלף חשבוניות בחודש או מאה חשבוניות בחודש ואתה מחזיק עובדים שכל מה שהם צריכים זה להקליד את החשבוניות האלה או שאתה מגיע אליי, ליועץ מס שלך, ואני מקליד עבורך ועושה לך הנהלת חשבונות של אותן חשבוניות. במקום זה תחשוב שהחשבוניות מכל מי שאתה רוכש ממנו משהו ישר עוברות לרשות המיסים ואני ב-1 לחודש נכנס לרשות המיסים ומושך על הת"ז שלך או על העוסק מורשה שלך את כל החשבוניות שלך והן ישר מוקלדות כבר בתוך המערכת, במקום להשקיע בזה 40 שעות בחודש אני משקיע בזה דקה. אני חוסך לך כסף, טעויות, ועל הדרך גם אם יש חשד שמישהו מוציא חשבוניות פיקטיביות אפשר יהיה לעלות עליו. אם יש חשבונית פיקטיבית שמדווחים עליה זה לא תקין שינוקה בגינה מע"מ. רוב החשבוניות לא כאלה".

"האמת שאנחנו התנגדנו לחוק הזה כי אנחנו מפחדים שזה יוסיף עוד בירוקרטיה ויקשה על הציבור על עשיית עסקים בישראל", אמר גינדי, אך הבהיר כי רשות המיסים התחייבה בפני ועדת הכספים שהמהלך לא יעכב את הפעילות העסקית, שזה יהיה בדיוק כמו אישור של כרטיסי אשראי ובשנייה אחת קיבלת את האישור. ואם זה לא יהיה ככה לא יהיה המשך של החוק. לדבריו, גם יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני אמר זאת במפורש למנהל רשות המיסים. "ודרך אגב, בשנה הראשונה זה לא עוצר כי בשנה הראשונה יש התחייבות לתת לכולם מספרים, גם אם יש חשד, רק כדי לראות האם זה עוזר. בסוף אני רוצה שהחוק הזה יעשה יותר קל לעסקים - אם כמובן הוא יעבוד כמו שצריך".

עוד הוסיף לגבי בעלי העסקים: "זה לא דורש מבעלי העסקים שום הכנה, כל התוכנות יהיו מחוייבות, כל התוכנות שמפיקות חשבוניות יהיו מחויייבות לשדר את החשבוניות בדיוק כמו שכרטיסי האשראי משודרים למרכזי האשראי. הדבר השני שאנחנו רוצים זה להגן על הציבור. כלומר, אם כבר רשות המיסים בדקה ואני קיבלתי חשבונית אז אני יודע שהיא תקינה ואף אחד לא יוכל לבוא אלי בטענות. וגם את ההוצאות שלי, לא אצטרך לבזבז שעות על להקליד אלא אוכל לקבל אותן מהר".

סייע בעריכה: אריק ברח"ד