בהמשך להודעת שר הכלכלה ניר ברקת על פיטורי מיכל כהן ראש רשות התחרות, שוחח פרופ' דיויד גילה, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, עם ליאור רוזנפלד בתוכניתו ברדיו צפון 104.5FM.

"הממשלה היא מונופול": רמי לוי עולה להתקפה | האזינו

בפתח הראיון אמר: "לא נראה לי תקין ששר יפטר רגולטור עצמאי אז אני מאוד מעריך את מיכל כהן וחושב שהיא מאוד ראויה להיות ממונה על התחרות אבל זה בכלל לא הוויכוח פה. הוויכוח הוא על זה שיש בישראל רגולטורים עצמאיים כמו נגיד בנק ישראל, יו"ר רשות ניירות ערך וגם הממונה על התחרות  הוא אחד מהרגולטורים העצמאיים ואסור לנו להכפיף רגולטור עצמאי לשר או לגורם פוליטי כי אז אנחנו מאבדים משהו בעל ערך. גם אם במקרה ספציפי יש ביקורת וגם לי היו ביקורות בשנים האחרונות על התחרות וגם לשר מותר להשמיע ביקורת אבל לפטר זו סוגיה אחרת כי לרשות התחרות יש כאן זכויות מאוד רחבות ורגישות פוליטית".

"רשות התחרות עושה דברים כמו לדוגמא, פתיחת שוק הכשרות לתחרות", המשיך. "מה קורה עם סוגיית החשמל הכשר שנותנים לחברת החשמל לייצר שהיא מונופול, הייתה חקירה פלילית נגד עסקן חרדי שנאשם בחבירה בהסדר כובל, הייתה חקירה נגד  איגוד נהגי המוניות. כל אלו מאוד רגישים פוליטית כי מדובר בגורמי לחץ פוליטיים שיש להם הרבה מנופים נגד הרבה שרים. זה גורמים עסקיים ויש להם לעיתים קרובות גורמי לחץ על פוליטיקאים".

בנוגע לפנייתה של רשות התחרות לבנקים להסברים באשר לריבית על הפיקדונות אמר פרופ' גילה: "אם יש בנק שהוא נחשב בעל כוח שוק משמעותי אז יש את האיסור על מחיר מופרז שהוא חלק מהאיסורים בחוק התחרות. אחת הביקורות שלי על רשות התחרות היא שהיא כמעט ולא אכפה את החוק הזה בשנים האחרונות. גם בית המשפט העליון גיבה את תנובה במחאת הקוטג' שכל עוד הצרכנים קונים הם יכולים לדרוש מה שהם רוצים. אם נשליך את זה על הבנקים, אז גם אם היינו מוצאים שאחד מהבנקים הוא בעל מונופולים זה לא יהיה טריוויאלי, כי אף אחד מהם לא עובר את ה-50% מהשוק. אנחנו רואים שאין כיום מישהו שרוצה לאכוף את האיסור הזה".

"אני חושב שלצד האיסור הזה של מחיר מופרז, חשוב לקיים את פסק הדין של העליון דווקא בפרשת קוקה קולה שיותר החמיר, צריך לעשות סדר כדי שגופים כאלה ירתעו", אמר בסוף הראיון. "דווקא עם בנקים צריך לעשות איזשהי חקיקה שמגבירה את התחרות שם בנוסף על כל מה שעשו כי אם באמת אנחנו רואים שהבנקים לא מעבירים את שינויי הריבית לטובת הצרכן בפיקדונות אז אנחנו מבינים שבאמת התחרות שם היא מועטה וחייבים לעשות עוד דברים כדי להגביר את התחרות שם".