דירוג האשראי של ישראל עשוי לעלות, כך מעריכה סוכנות דירוג האשראי פיץ', שפרסמה סקירה למשקיעים בנוגע לכלכלה הישראלית. עם זאת, בסוכנות יותר רומזים שקידום הרפורמה המשפטית עשוי לפגוע במהלך כזה, למרות ציפייה לנתונים כלכליים טובים. הסקירה מגיעה בעקבות אישור תקציב המדינה על ידי הכנסת ולמרות החזרה לתקציב גרעוני, בפיץ' מעריכים כי הגרעון יהיה נמוך יותר מאשר לפני פרוץ מגפת הקורונה. 

הנגיד ל"מעריב": "הכספים הקואליציוניים לחרדים אינם מעודדים יציאה לעבודה"

בסקירה, שכותרתה "צמיחה כלכלית חזקה היא המפתח לסלול החוב של ישראל", אומרים האנליסטים כי הגרעון בשלוש השנים הקרובות ילך ויגדל. ההערכות הן כי בשנת 2023 יעמוד הגרעון על 1.5%, ב-2024 הוא יעלה ל-2.3% ובשנה שלאחר מכן הוא יעמוד על 2.8%. הערכה זו תואמת את התחזיות לפיהן השאירה החברה את דירוג האשראי של ישראל בחודש מרץ, העומד על A+. 

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>
לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

למרות העלייה בגרעון, בפיץ' מעריכים כי יחס החוב\תוצר של ישראל ימשיך להצטמצם, זאת בעיקר בשל צמיחה חזקה שתעמוד בשלוש השנים הקרובות על 6.9% בממוצע. במרץ העריכו בפיץ' כי יחס החוב תוצר של הממשלה יגיע ב-2024 ל-57.9% - ירידה של כמעט 4 אחוזים משנת 2022-  ובכך יתקרב לרמה של מדינות עם דירוג אשראי של AA - מה שעשוי להוביל להעלאת דירוג - אם כי בשילוב גורמים נוספים כמו יציבות שלטונית.

שר האוצר סמוטריץ אחרי אישור תקציב המדינה: "קיבלנו את הכלים, מתחילים לממש" (צילום: ערוץ הכנסת)

בפיץ' צופים עלייה בהוצאות הממשלה בטווח הזמן הבינוני, לאור הגידול באוכלוסייה והאינפלציה הגואה, ומזכירים כי יחסי הכוחות בממשלה נהוכחית מגבילים את היכולת להגביל את ההוצאות. לאור זאת מזהירים בסוכנות הדירוג כי אם ההכנסות יהיו מתחת למצופה, למשל אם הצמיחה לא תהיה גבוהה כמצופה, התוצלאה עלולה להיות גרעון גדול יותר ופגיעה במסלול החוב של ישראל. 

עוד אומרים בפיץ' כי העברת התקציב המדינה היא דבר חיובי ליציבת השלטונית, אך למרות זאת ישראל ממשיכה לחוות מתיחות שלטונית וחברתית, ומזהירים כי קידום מדיניויות שונות על ידי הממשלה עלולות להסלים את המתח ולהשפיע על הדירוג - רמז ברור לקידום הרפורמה המשפטית. 

כזכור, לפני כשלושה חודשים, העריכה הסוכנות כי לרפורמה המוצעת יש פוטנציאל השפעה שלישית על פרופיל האשראי של ישראל אם החלשת האיזונים בממשל - כלומר פגיעה במערכת המשפט - תגרום לרגש שלישי בקרב המשקיעים. 

בנוגע לתקציב המדינה עצמו, אמרו בפיץ' כי הממשלה שמה במוקד את ההשקעה בחינוך ובתשתיות, אולם על פי הסקירה, גם איכות ההשקעה חשובה. "אנו מאמינים כי עדיין יש סיכון למחסור בתשתיות ובהון אנושי שעלול להוות מכשול ליכולת של כלכלת ישראל לצמוח בטווח הארוך אם היא לא צנוצל ביעילות", נכתב בסקירה.