טלי עובדת 12 שנה כמנהלת סניף בנק ומשתכרת כ-30 אלף שקל ברוטו לחודש. ביום 30/11/2022 ילדה טלי בשעה טובה את בתה השלישית ומחברתה שמעה על האפשרות לקבל החזר מס הכנסה ותהתה, "אני זכאית להחזר מס למרות שאני עובדת במקום עבודה אחד?". לטלי לא חושב תלוש שכר לחודש דצמבר וכיוון שחישוב המס מתפרס על פני 12 חודשים ואת דמי הלידה קיבלה בחודש ינואר 2023, לא חושב מס נכון לשנת 2022 ולא ניתן לה הזיכוי בגין התינוקת שנולדה לה באותה שנה.

בדיקה קצרה העלתה שטלי זכאית להחזר מס של כ- 5,500 שקל לשנת 2022. כמו טלי, שכירים רבים בישראל זכאים להחזרי מס, אך ההיצע הגדול בתחום מעורר בלבול ולעיתים גם חשש מפני בדיקה באמצעות אחד הגורמים שמפרסמים את שירותיהם ברשת. הנה כמה כללים בסיסיים שיכולו לעזור לכם להבין טוב יותר: האם יתכן שהמדינה חייבת לכם כסף?

מהו בדיוק החזר מס?

האוכלוסייה הגדולה ביותר הזכאית להחזרי מס היא אוכלוסיית השכירים. עצמאים למשל מקבלים את החזרי המס שלהם (במידה והם אכן זכאים להחזר) במסגרת הגשת הדוח השנתי שלהם לרשות המסים, שאותו הם מחויבים להגיד מדי שנה.

לעומתם, שכירים לא תמיד בודקים האם הם זכאים להחזר מס. היות ששכירים רבים פטורים מחובת הגשת דוח שנתי לרשות המסים, לא תמיד הם מודעים לזכאותם להחזר מס. על מנת להבין כיצד נוצר החזר מס, חשוב להבין כיצד עובדת שיטת המיסוי בישראל. בישראל נהוגה שיטת מס פרוגרסיבית. כלומר- ככל שההכנסה החייבת גבוהה יותר, כך שיעור המס גבוה יותר. כמו כן, חישוב המס הוא שנתי. כלומר: מס ההכנסה נקבע לפי הכנסותיו של אדם מכל מקורות ההכנסה שלו בשנה כלשהי.

עובד שהוא שכיר- המעסיק מנכה משכרו מס הכנסה מדי חודש. ניתן לראות את אותו ניכוי בתלוש השכר שלו. הסכום שנוכה למס הכנסה, מועבר על ידי המעסיק לרשות המסים בישראל.

אמנם ניכוי המס נעשה מדי חודש בתלוש השכר, אך חשוב להבין שזהו ניכוי המס המשוער בגין אותה הכנסה ממשכורת: רק לאחר תום השנה, ניתן לחשב את מס ההכנסה של אותו אדם מכל מקורות ההכנסה שלו, ואז ייתכן מצב שבו נוכה מהשכר סכום עודף למס הכנסה. בגין אותו עודף, ניתן להגיש בקשה להחזר מס לרשות המסים.

העקרון הבסיסי ביותר הוא שזכאי להחזר מס רק אדם ששילם מס במהלך שנת המס. לא אחת קורה שמתקבלות פניות בבקשה לבחינת זכאותם להחזרי מס, כאשר בפועל לא נוכה כלל מס הכנסה מהכנסותיהם. במצב כזה, ברור שלא יהיו זכאים להחזר מס (שממילא לא שולם על ידם).

כיצד ייתכן שהניכוי מהשכר אינו מדויק?
לניכוי מס לא מדויק מהשכר, יכולות להיות כמה סיבות. הנה כמה מהן:

חילופי מעסיקים או העסקה אצל מספר מעסיקים לאורך השנה:
כאשר אדם מועסק אצל כמה מעסיקים במהלך שנה, בין אם במקביל ובין אם לסירוגין, תיתכן אפשרות להחזר מס. זאת משום, שאין למעסיק אחד את נתוני ההכנסה ממעסיק אחר.

ניתן לנסות לפתור זאת בדרך של הגשת בקשה לתיאום מס לרשות המסים, אך תיאום מס מהווה רק תחזית של המס הצפוי, והוא מתבסס על נתונים חלקיים- על תלושי שכר ועל הצהרותיו של אותו אדם, כשבפועל ייתכנו שינויים מנתונים אלה.

בקרב אנשים רבים יש בלבול בין המונחים "תיאום מס" והחזר מס". כאמור- תיאום מס הוא תחזית המס הצפוי ומבצעים אותו בתחילת השנה או במהלכה (לדוגמא: בשנת 2023 ניתן לבצע תיאום מס בגין הכנסות משני מקורות משכורת שצפויות להשתלם בשנת 2023). החזר מס הינו המס הסופי בגין שנה שהסתיימה- וניתן לבצע אותו רק בשנה שלאחריה (לדוגמא בשנת 2023 ניתן להגיש בקשה להחזר מס בגין שנת 2022).

תקופות העסקה בלתי רציפות

כאשר ישנו מרווח בין תקופות העסקה במהלך השנה, לדוגמא: עובד שפוטר או התפטר והועסק מחדש לאחר הפסקה של כמה חודשים. או עובד שיצא לחופשה ללא תשלום. גם אם בתקופת העבודה הבלתי רציפה התקבלו דמי אבטלה מביטוח לאומי או דמי לידה, ייתכן וישנה זכאות להחזר מס.

פיצויי פיטורין עקב הפסקת העסקה או חילופי מעסיקים

כאשר משולמים פיצויי פיטורין, מענק פרישה, פדיון ימי מחלה ומנוכה מהם מס הכנסה - רצוי לבחון אפשרות של פריסתם לצרכי מס הכנסה. המשמעות היא, "פיצול" ההכנסה הזאת לכמה שנות מס שלאחר או לפני שנת הפרישה, בהתאם לנסיבות, כך שהמס שבו יהיה חייב האדם שפרש יפחת עקב הכנסות נמוכות בשנים אלו.

תשלום עבור רישיון מקצועי, השתלמויות מקצועיות, ביטוח מקצועי, ספרות מקצועית וכו' שכירים שמשלמים בעצמם עבור הוצאות הכרחיות בתחום עיסוקם- יכולים להגיש בקשה להחזר מס בגין ניכוי ההוצאות הנ"ל מהכנסתם החייבת במס הכנסה. לדוגמא: עורך דין שכיר, שמשלם בעצמו (ולא המעסיק) עבור אגרת רישיון עורך הדין שלו, עבור השתלמויות מקצועיות לעורכי דין בתחום שבו הוא עוסק- יכול להגיש בקשה להחזר מס בגין אותן הוצאות.

סיבות נוספות להחזר מס הכנסה- שרלבנטיות לכל אדם, לא רק לשכירים

שינוי במצב המשפחתי במהלך השנה
שינויים רבים במצב המשפחתי או בהרכב המשפחה, עשויים להביא להחזר מס.
לדוגמא: בני זוג שנפרדים או מתגרשים, לידת ילד, מוות חלילה של בן/ת הזוג, תשלום מזונות.

לעיתים שינויים כאלה מעודכנים על ידי המעסיק בתלוש השכר לאחר שהעובד מעדכן את נתוניו בטופס 101 (טופס פרטים אישיים). אך לעיתים, הדבר אינו אפשרי- למשל במקרה של לידה, כאשר חופשת הלידה מסתיימת בשנה שאחריה.

הפקדות לקופת גמל, ביטוח חיים, אובדן כושר עבודה
הפקדות לקופות גמל, ביטוח חיים, אובדן כושר עבודה שלא באמצעות המעסיק- עשויות להביא להחזר מס הכנסה בגינן.

כל משק בית שלקח משכנתא לרכישת דירת המגורים שלו- מבצע הפקדות לביטוח חיים לפי דרישת הבנק למשכנתאות ובגין הפקדה זו תיתכן זכאות להחזר מס.

השקעות בניירות ערך סחירים
השקעות בשוק ההון, בניירות ערך, בבנק או בבית השקעות מחוייבות במס בדרך של ניכוי מס במקור על ידי הבנק או בית ההשקעות.

במקרים רבים, נוצרים הפסדים מאותן השקעות, שאינם מקוזזים מההכנסות, או שמקוזזים על ידי הבנק או בית ההשקעות, אך לא באופן אופטימלי, ואז ישנה היתכנות להחזר מס.

מכירת נכס מקרקעין
במכירת נכס מקרקעין, מוגש דיווח למיסוי מקרקעין בגין מס שבח.
אבל, ישנם מקרים שבהם לאחר הגשת הדיווח, ניתן לבצע פריסת מס השבח ולקבל את ההחזר ממס הכנסה, בכפוף להגשת דוח לרשות המסים.

בן משפחה נכה, עיוור או ילד נטול יכולת. במקרים של נכויות, עיוורון במשפחה או כאשר ישנו ילד שמאובחן על הספקטרום האוטיסטי, או בעל פיגור או ליקוי התפתחותי, או שעבר וועדת אפיון וזכאות- ייתכן החזר מס הכנסה. גם במקרים של ילדים בגירים או ילדים שמתגוררים במוסד, מחוץ לבית הוריהם, ישנה היתכנות להחזר מס.

תרומות לעמותות בעלות אישור לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה
תרומה העולה על 200 שקל ועד לתקרה של 10,019,808 שקל או 30% מההכנסה החייבת במס הכנסה (לפי הנמוך שבהם)- מעניקה זיכוי בשיעור 35% מסכום התרומה.

הגשת בקשה להחזר מס

אם אדם מסתייע בגורם מקצועי בהגשת בקשה להחזר מס, הוא יכול להגיש את שכר הטרחה ששילם בגין אותו שירות כניכוי מהכנסתו החייבת, ולקבל החזר מס בגין אותה הוצאה.

מתי מגישים?
את הבקשה להחזר מס ניתן להגיש לאחר תום השנה, וניתן להגיש בגין 6 השנים שחלפו. כלומר: עד ליום 31/12/2023 שכיר יכול להגיש בקשות להחזרי מס החל משנת 2017.

מה מגישים?
את הבקשות יש להגיש על גבי טופס 135 (דוח שנתי מקוצר) ולצרף את האסמכתאות הרלבנטיות.
מומלץ לצרף אישור בעלות בחשבון הבנק או העתק של המחאה מחשבון בנק על שם מגיש הבקשה להחזר מס, כך שההחזר יתקבל לאותו חשבון.

כיצד מגישים?
יש להגיש את הבקשה באופן מקוון- יש להזדהות באתר רשות המסים, לפתוח תיק להחזר מס לצורך הגשת הבקשה, ולשגר את הבקשה עם כל המסמכים באתר רשות המסים. ניתן להגיש בקשות להחזר מס גם במשרד פקיד השומה שאליו משתייך מגיש הבקשה, בהתאם למקום מגוריו או במערכת פניות הציבור של רשות המסים.

הסימולטור

קיים סימולטור להחזרי מס באתר רשות המסים, שבו ניתן להזין את הנתונים ולבדוק בעילום שם האם קיימת זכאות להחזר מס. כמו כן, רשות המסים מפעילה לשכות הדרכה המציעות סיוע.

לגבי עצמאים- חלים כללים אחרים בדבר המועדים שבהם הם מחויייבים להגיש דוח שנתי, הטפסים הנדרשים להגשה ותקופת הגשת הדוחות השנתיים.