בנק ישראל ייאלץ להעלות ביום שני הקרוב פעם נוספת את הריבית בעקבות פיחות השקל, כך העריכו השבוע מרבית האנליסטים, ובהם אלה של בנק הפועלים, פסגות, מיטב דש ולידר.

הנגיד מזהיר את נתניהו: "פגיעה חמורה ביותר בעצמאות בנק ישראל"
בעקבות נזיפת הנגיד: הבנקים מקפיצים את ריבית הזכות על היתרות בעו"ש

השער היציג של הדולר נקבע אתמול על 3.706 שקל, ושער היורו ממשיך להיסחר מעל 4 שקלים. שוק החוזים מגלם הסתברות של 25% להעלאת ריבית בשבוע הבא, אולם מגלם הסתברות של 80% להעלאת ריבית בחודשים הקרובים.

נגיד בנק ישראל אמיר ירון על העלאת הריבית במשק (צילום: דוברות הכנסת)

מאידך, אתמול פורסמה הערכה עדכנית של בנק דיסקונט - שדווקא סותרת הערכות אלה. ריבית בנק ישראל עומדת כיום על 4.75%, כשב־15 החודשים האחרונים זינקה לרמה זו מ־0.1%.

"אנו מוסיפים להעריך שלא תהיה העלאת ריבית בשבוע הבא, אלא אם כן נראה פיחות חד בשער השקל. בתרחיש המרכזי אנו מעריכים שהריבית תישאר ברמה הנוכחית ותתחיל לרדת במהלך 2024, בהנחה שלא יתרחש פיחות חד בשקל ועמו סטייה באינפלציה", קובעת נירה שמיר, הכלכלנית הראשית של דיסקונט.

העלאה נוספת בריבית תהווה מכה נוספת לבעלי המשכנתאות. ההנחה היא שלנוכח הלחץ הפוליטי הכבד הנגיד פרופ' אמיר ירון ייאלץ הפעם להימנע מהעלאה, זאת למרות הנתונים. נתוני פדיון המסחר הקמעונאי והרכישות בכרטיסי אשראי מצביעים על האטה בצריכה הפרטית. שוק העבודה ממשיך להפגין עוצמה, עם שיעור אבטלה של 3.6%. עם זאת, קליטת העובדים מראשית 2022 ועד כה מרוכזת רובה ככולה בעובדים במשרה חלקית.

המדד המשולב של בנק ישראל לחודש מאי עלה ב־0.25%, ובבנק ישראל מציינים כי מדובר בקצב גבוה יחסית לחצי השנה האחרונה. במקביל, פדיון כלל ענפי המשק מצביע על צמיחה איטית בקצב שנתי של כ־1%, תוך נסיגה חדה בענף הבינוי (סביב 10%) ונסיגה מתונה בענף המסחר הקמעונאי (כ־1%). הנסיגה במגזר הקמעונאי מהווה אינדיקציה להאטה בצריכה הפרטית.

ההאטה בצריכה הפרטית עולה גם מנתוני הרכישות בכרטיסי האשראי, שהתרחבו בששת החודשים האחרונים בקצב שנתי של 1% בלבד. היום יתפרסם בארה"ב פרוטוקול הודעת ריבית, שממנו ניתן יהיה לגזור את הציפיות לעתיד. נגידי הבנקים המרכזיים ממשיכים לשדר מסרים ניציים אשר תומכים בהמשך העלאות הריבית.