בניגוד לפעם הקודמת שבה יצאו המונים לרחובות כדי למחות נגד חקיקת סעיפי הרפורמה במערכת המשפט, בסבב הנוכחי אנו עדים לעליות מפתיעות בבורסה לניירות ערך בתל אביב, וזאת בניגוד לאזהרות הכלכלנים. על מנת להבין מהן הסיבות לכך פנינו לדניאל שבקס, מנהל החטיבה הפיננסית ב"הירשוביץ 360". 

קרדיולוג בכיר: "מטופל שמתייבש לא עובר השתלת הולטר"

"הזינוק במדדים המובילים בתל אביב מושפע משורה של גורמים אשר מובילים כולם לתוצאה אחת", מסביר שבקס בשיחה עם מעריב. "חשוב לזכור שהשוק המקומי נמצא בתשואת חסר לעומת השווקים הגלובליים בשנה זו, כך שבמובן מסוים מדובר ב'צמצום פערים'. צמצום הפערים הזה מתרחש בימים אלה למרות המשך החקיקה, בשל מגוון אירועים כלכליים מקומיים וגלובליים. הוועדה המוניטרית של בנק ישראל לא העלתה את הריבית בישיבתה האחרונה, ובכך אותתה על מה שנראה כמו קו הסיום של המשבר האינפלציוני. וזאת כחלק ממגמה כלל-עולמית אשר מצביעה על צמצום האינפלציה".

"במקביל", הוא מוסיף, "מסיבות גלובליות שאינן קשורות לכלכלה המקומית, הדולר נחלש וכתוצאה מכך חזר שער הדולר-שקל לרמתו לפני משבר החקיקה. מאחר וכלכלת ישראל מתבססת במידה רבה על יבוא, היחלשות הדולר שהיא שוות ערך להתחזקות השקל מאפשרת ייבוא זול יותר ומדכאת עליית מחירים פוטנציאלית. בכך ירד סיכון אינפלציוני מהותי". 

לדבריו, "לכל זה נוספה ההבנה כי למרות מה שנראה כמו עקשנות של הקואליציה להעביר את התיקון לעילת הסבירות, המשך החקיקה המשפטית תהיה ככל הנראה בהסכמה מלאה ובאופן שאינו מהווה איום על הכלכלה המקומית".

המחאה בתל אביב נגד הרפורמה המשפטית (צילום: גלעד פירסט)
המחאה בתל אביב נגד הרפורמה המשפטית (צילום: גלעד פירסט)

האם המגמה צפויה להימשך, ומה עלול לשנות אותה?
"כל עוד החקיקה תימשך באופן שתוצאותיה לא ניתנות לחיזוי, עולה הסבירות לכך שהשוק המקומי ימשיך להיות תנודתי באופן משמעותי לעומת שווקים גלובליים אחרים - שגם בהם לא חסרה תנודתיות. אי הוודאות משפיעה באופן ישיר על תחושות המשקיעים וכתוצאה מכך על ביצועי השוק".

כשאני שואל אותו האם יש לו עצה למשקיעים בימים אלה, הוא אומר: "ההסתכלות הנכונה היא ארוכת טווח, ולא לטווח הקצר. מה שמייתר את הדיון על מצב הרוח של השוק בכל עת. בהשקעה לטווח ארוך, נכון לצמצם את הסיכונים לאירועים מקומיים באמצעות פיזור ההשקעה בכמה כלכלות מובילות בעולם, תוך גיוון הסקטורים בתיק ההשקעות. הדבר מאפשר את איזון התיק והימנעות מקטסטרופות כלכליות".

דניאל שבקס (צילום: באדיבות המצולם,יחצ)
דניאל שבקס (צילום: באדיבות המצולם,יחצ)

אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.