הרשות לניירות ערך פרסמה אתמול הנחיה חריגה, שלפיה סביבת הריבית הנוכחית הגבוהה חייבת לקבל ביטוי משמעותי בגידול בהפרשות להפסדי אשראי בקרב גופי מימון. סגל הרשות קובע כי יש לבצע התאמות משמעותיות לתנאים הכלכליים האקטואליים.

רשות ני"ע מתייחסת בעיקר לגופים פיננסיים הנמצאים תחת אחריותה, ובכלל זה גם בתי ההשקעות, חברות מימון חוץ־בנקאיים, חברות ליסינג ועוד. ההנחיה נוגעת בפועל למערכת הבנקאית, למרות שהבנקים כפופים להוראות בנק ישראל.

עוד מבהירה הרשות כי פריסת חוב או גלגול שיק ביחס לחוב מסוים מהווה אינדיקציה לעלייה בסיכון האשראי של החייב, אלא אם הוכח אחרת. ברשות מדגישים כי בלתי סביר להשתמש בניסיון העבר ביחס להפסדי אשראי מבלי לבצע התאמות לתנאים הכלכליים השוררים כיום. איכות תיק האשראי הוא פרמטר מכריע ביכולת לבצע ניתוח רבעוני בהיבטים של צמיחה, נזילות, חשיפה לסיכון אשראי וכיוצא בזה.

הרשות פרסמה את נייר העמדה בין השאר בעקבות ליקויים שהתגלו בעת האחרונה בנושא גלגול חובות אצל גופים חוץ־בנקאיים.

חברות אשראי נוהגות לבסס את מדידת הפסדי האשראי על ניסיון העבר מהשנים האחרונות, שבהן שררה רמת ריבית נמוכה ואף אפסית.
ברשות ני"ע סבורים כי בעת הזאת יהיה זה בלתי סביר להשתמש בניסיון הפסדי האשראי מבלי לבצע התאמות לתנאים הכלכליים השוררים כיום.

בסיכומו של דבר, חוות הדעת שלפיה סיכויי הגבייה בתיק הם גבוהים אינה מספקת כדי לטעון שאין צורך ביצירת הפרשה להפסדי אשראי על החוב. במצבים כגון אלו, על החברה להביא בחשבון את ההסתברות לכל אחד מהתרחישים האפשריים.

משום כך, ביצוע פריסת חוב או גלגול שיק ביחס לחוב מסוים מהווה אינדיקציה לעלייה בסיכון האשראי של החייב, אשר אמורה לבוא לידי ביטוי בשיעור ההפרשה להפסדי אשראי בגינו.