דוחות בנק הפועלים ובנק דיסקונט שפורסמו אתמול מצביעים על גידול ברמת הסיכון במערכת הבנקאית. רמת הסיכון מתבטאת הן בהיקפי ההפרשה לחובות מסופקים, והן בהקדמת פירעונות אשראי מצד לקוחות פרטיים. למרות זאת, ייתכן כי הגידול בהפרשה נובע מרצון שלא "לנקר את העין" עם דוחות רווחיים במיוחד ומשיחות מוקדמות שהתקיימו עם הפיקוח על הבנקים.

בנק הפועלים הגדיל את ההפרשה הקבוצתית להפסדי אשראי, "לאור עליית אי־הוודאות בתנאים הכלכליים וההסתברות להאטה". ההוצאות להפסדי אשראי הסתכמו ברבעון השני ב־579 מיליון שקל.

הוצאות הפסדי האשראי בדיסקונט הסתכמו במחצית 2023 ב־516 מיליון שקל, לעומת 71 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב־2022.
בדוחות הוסבר כי "ההוצאות נבעו מהפרשות על בסיס פרטני, הוצאות על בסיס קבוצתי, רישום מחיקות חשבוניות, גידול באשראי הבעייתי ושינויים ברכיבי המאקרו".

עוד עולה מהנתונים כי בנק הפועלים הרוויח ברבעון השני 1.9 מיליארד שקל - זינוק של 43% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. הבנק, בניהולו של דב קוטלר, יחלק דיווידנד של 769 מיליון שקל, שמהווים 40% מהרווח הנקי. הונו של הבנק מסתכם ב־49 מיליארד שקל. הרווחים במחצית 2023 גדלו ב־31% ל־3.93 מיליארד שקל. פיקדונות לקוחות פרטיים גדלו ב־2.4% ל־244 מיליארד שקל. הכנסות המימון זינקו ב־31% ל־4.5 מיליארד שקל בזכות המשך הצמיחה בתיק האשראי ועליית הריבית.

דב קוטלר (צילום: גדי דגון)
דב קוטלר (צילום: גדי דגון)

בנוסף, האשראי ללקוחות הפרטיים ירד לראשונה, ב־2.2% ל־38 מיליארד שקל. גם האשראי לעסקים קטנים ירד, ב־3.6% ל־33.8 מיליארד שקל. הסיבה לכך היא פירעונות אשראי מוגדלים מצד לקוחות החוששים לעתיד. המשכנתאות גדלו ב־1.3% ל־129.3 מיליארד שקל.
רווחי בנק דיסקונט, בניהולו של אבי לוי, זינקו ברבעון השני ב־75% ל־1.19 מיליארד שקל. במחצית 2023 הרווח גדל ב־48% ל־2.46 מיליארד שקל. התשואה להון, שעומד על 27.7 מיליארד שקל, הגיעה ברבעון האחרון ל־18% ובמחצית 2023 ל־19%. הבנק יחלק דיווידנד של 356 מיליון שקל. גם בדיסקונט נרשמה מגמה בולטת של פירעונות אשראי מצד לקוחות פרטיים.

בתוך כך, בנק דיסקונט אישר את הקמת גרינלנד, חברת פינטק למתן אשראי דיגיטלי, שתושק בשיתוף חברת איזי בוב. החברה תציע פתרונות גמישים, מיידיים ובהתאמה אישית באשראי הצרכני ואשראי לעסקים קטנים.

המנכ"ל: "הרבעון האחרון מבטא יישום עקבי של האסטרטגיה. הנתונים מצביעים על שיפור נוסף בביצועים. מדיניות הדיווידנד תעודכן והחלוקה תגדל ל־40% מהרווח הנקי, אף שהאינדיקטורים, המבטאים האטה בכלכלה, התעצמו". 

אבי לוי, מנכ''ל קבוצת דיסקונט (צילום: ישראל הדרי)
אבי לוי, מנכ''ל קבוצת דיסקונט (צילום: ישראל הדרי)