מרבית האנליסטים העריכו עד אתמול שהחלטת הריבית של בנק ישראל שתתקבל היום לא תכלול העלאה, ושהריבית תישאר על 4.75% לשנה. נזכיר שגם בחודש שעבר הריבית לא השתנתה, אלא שמאז חלו במשק מספר התפתחויות. 

גדל הסיכוי להעלאת ריבית; הנגיד יצא לכנס הנגידים בארה"ב

החלטת הנגיד פרופ' אמיר ירון אינה פשוטה, אם כי לפי מרבית המשתנים הריבית חייבת לעלות. הנגיד חזר לאחרונה מוועידת הנגידים בארה"ב, שם הנגיד האמריקאי השמיע גישה לוחמנית ונצית בכל הנוגע למלחמה באינפלציה. מדבריו השתמע, שתהליך העלאת הריבית לא נפסק. בכל מקרה, גם ברמה הנוכחית קיים עדיין פער של 0.5% לטובת הריבית בארה"ב.

בישראל, האינפלציה עדיין לא דעכה ולא הגיעה לתוואי שנקבע על ידי הממשלה - 1%־3% לשנה. מדד אוגוסט יהיה גבוה ממדד יולי שהפתיע לטובה וקיימים עדיין אלמנטים של אינפלציה כבושה, כמו מחירי הבנזין בישראל והדלק בעולם. לאלה יש להוסיף פיחות נוסף של 4% בשקל לעומת הדולר מאז החלטת הריבית האחרונה. ולבסוף, שוק התעסוקה הוא הדוק למדי והסכמי השכר האחרונים, כולל הסכם המורים, שהיו נדיבים - מבטיחים את הצמיחה.

ד"ר גיל בפמן הכלכלן הראשי בלאומי סבור שהריבית לא תעלה כי המדד המשולב של בנק ישראל עולה בקצב נמוך בהשוואה לשנים האחרונות, נמשכת ההאטה ביצוא שירותי ההייטק והביקוש לעובדים בענף יורד. קצב הגידול השנתי ברכישת כרטיסי אשראי ביולי נמוך משמעותית מקצב הגידול השנתי בשנים האחרונות, ועל רקע הירידה בסביבת האינפלציה, הריבית תישאר ללא שינוי.

גם יונתן כץ כלכלן לידר שווקי הון מעריך שצפויה יציבות בריבית, אך ההחלטה הבאה תהיה קשה יותר.‎ הוא מסביר את היציבות בריבית על רקע התמתנות בסביבת האינפלציה, אף על פי שתחזית האינפלציה הועלתה על רקע הפיחות בשקל ועלייה במחירי הנפט בעולם.

גם אורי גרינפלד מפסגות סבור כי "למרות היחלשות השקל, עדיין לא מדובר ברמה שתחייב להעלות את הריבית". ערב החלטת הריבית הופעלו לחצים חסרי תקדים מגופים כמו איגוד לשכות המסחר והתאחדות הקבלנים, שהזהירו שהעלאת ריבית נוספת תפגע בעסקים הקטנים ובקבלנים, שעלולים להיכנס לקשיי נזילות ולהביא למיתון בענף הבנייה. ניסיון העבר הראה כי הנגיד התעלם עד היום מכל רעשי הרקע הללו.