נועם מדר, יועץ פיננסי ומרצה לנושאי שוק ההון התראיין היום (שני) ל'מעריב' והתייחס לעליית שיעור הדולר ולתגובות השונות ברשתות החברתיות הנוגעות לכך. כמו כן, התייחס לספקולציות כי נגיד בנק ישראל אמיר ירון צפוי להעלות היום את הריבית במשק.

אנליסטים מעריכים: הריבית במשק לא תעלה, אף שהיא חייבת לעלות
לקראת החלטת הריבית: מומחים מעריכים - האם הריבית תעלה שוב?

"במהלך חודש אוגוסט שער הדולר קפץ והגיע ל-3.8", אמר בפתח השיחה. "במפתיע ואולי שלא, מאז התקבע ה-3.8 כסוג של נורמאלי חדש בכל הקשור לשער ההמרה. כמובן שברשתות החברתיות ובתקשורת המיינסטרימית לא נשארו אדישים לאירוע זה ועלו מספר השערות והנחות כלכליות כאשר חלקן נכונות וחלקן פחות. אחרי הכל, בכלכלה קשה למצוא אמת אחת וחד משמעית".

"אחת הנקודות שעלתה היא כי הנגיד צפוי להעלות את הריבית בהודעה של בנק ישראל ביום שני ה-4 לספטמבר. הסיבה היא כי השער הגבוה יפגע ברווחיות היבואנים דרך עליית מחירי חומרי הגלם והשינוע מה שיביא אותם לגלגל עלויות לצרכנים", הוסיף.

נגיד בנק ישראל אמיר ירון על העלאת הריבית במשק (צילום: דוברות הכנסת)

לאחר מכן אמר: "להנחה זו ניתן להוסיף כי נגיד בנק ישראל, פרופסור אמיר ירון, נטה עד היום לפעול באופן דומה לבנק הפדרלי בארה"ב אשר בפגישתו האחרונה העלה את הריבית לאחר הפוגה קצרה. מול סיבות אלו להעלאת הריבית ניצבים גורמים לכך שהריבית תישאר כפי שהיא היום - 4.75%".

"הראשונה היא שהאינפלציה אכן מאטה והריבית עובדת", פירט. "לשיא הגענו בחודש פברואר כאשר האינפלציה עמדה על 5.2% ואף עברה את ארה"ב, אך מאז ירדה במשך 6 פעמים ברציפות והצפי קדימה הוא לסביבת אינפלציה של 3% מה שעומד ביעד של בנק ישראל לאינפלציה של 1-3 אחוזים".

"הסיבה השנייה לכך היא ששער דולר של 3.8 הוא לאו דווקא רע למשק הישראלי. מדינת ישראל בשנים האחרונות היא אחת היצואניות המובילות בעולם לטכנולוגיה ותעשיה ביטחונית, מה שאומר שהכנסות היצואנים אשר מוכרים בדולר אך משלמים משכורות ושכירות בשקלים דווקא יעלו", הוסיף.

בסיום השיחה אמר: "ההכנסות ממיסים ירדו השנה באופן מהותי אל מול שנת 2022 עקב הקיפאון בשוק הנדל"ן למגורים. דולר גבוה יביא לרווחיות גבוהה ליצואניות מה שיתגלגל לתשלום מיסים אשר עשוי לכפר על חלק מאובדן ההכנסות ממיסוי השנה.