חוסכים מתחילים נוטים לגגל את הביטוי "כיצד משקיעים" אך שוכחים לבקש מידע "כיצד לא להשקיע". אם גם אתם מבין חוסכים אלה, ישנה סבירות גבוהה שהפסדתם סכום משמעותי בשלב מסוים. לעומת זאת, מי שיחפש את ה"לא תעשה" באותה מידה כמו ה"עשה" הוא בעל סיכוי גבוה יותר להחזיק בתיק השקעות מנצח.

אז כיצד לא משקיעים? קבלו חמישה כללי אצבע שחשוב לקרוא, לשנן ואף ליישם:

  • אל תערבבו בין ביזנעס לפלז'ר

מפגשים עם מכרים וארוחות משפחתיות מאפשרים לנהל שיח פורה ואינטימי, ונושא החיסכון וההשקעה בהחלט עשוי להיות במוקד השיחה. במהלך שיחות אלו עשויות לעלות הצעות פיננסיות רבות שהמשותף לכולן הוא מידע המבוסס במידה רבה על שמועות, במקרה הטוב.

בהתחשב בעובדה שרוב הבועות מתודלקות משיח בין משקיעים פשוטים שאינם מודעים למאפייני ההשקעה, כמו גם בעלי עניין אחרים המנצלים את תמימות הדעים של המשקיע הפשוט - על המשקיע המתחיל להימנע מלקבל החלטות פיננסיות על סמך שיחות אלו. יש להשקיע אך ורק בליווי איש מקצוע בעל ניסיון, המחזיק ברישיון מתאים ומפוקח על ידי הרשויות.

אם מספרים לכם על תשואות של עשרות אחוזים ואינכם יודעים להסביר את הרציונל מאחורי התשואות הללו, ההשקעה הזו לא בשבילכם.

  • אל תתמקדו במניות

משקיעים מתחילים נוטים לצייר לעצמם בראש דמות חלומית שמייצגת את היעד אליו הם שואפים להגיע. לרוב יהיה זה כריש השקעות מוביל שהצליח להכות את השוק לאורך שנים ולהשיג תשואות חלומיות. והדרך לתשואות גבוהות, עוברת כמובן גם (ובעיקר) במניות עם פוטנציאל גבוה לצמיחה, אך כגודל הסיכוי כך גודל הסיכון.

לעולם אל תתחילו להשקיע עם מניות. ישנם אפיקי השקעה רבים אשר מציעים לנו סיכון נמוך יותר מאשר מניות. נכון שהתשואה בהתאם, אך חשוב לזכור שבשלב זה אתם עדיין לא בנויים לסיכונים של הפסדי הון משמעותיים.

גם אם התקדמתם שלה והתחלתם להשקיע בשוק ההון, חשוב שתעשו זאת בהדרגה. התחילו עם רכישת אג"ח ממשלתי בדירוג גבוה, התקדמו לרכישת מדד הכולל אג"ח קונצרניים רבים בדירוג גבוהה ורק לאחר מכן השיקעו במדד מניות מוביל. לעולם אל תרכשו מניה בודדת בלי להכיר לעומק את פעילות החברה ונתוניה הפיננסיים.

  • אל תמכרו בגלל לחץ נקודתי

השקעה במניות יכולה להתבצע אך ורק באמצעות כספים עודפים שאין לכם צורך בהם בטווח הקצר והבינוני. כלומר חיסכון שאין לגעת בו לאורך שנים, ללא קשר לביצועי השוק. שוק ההון נחשב לתנודתי ומול כל שנה של תשואות חלומיות עשויות להיות גם שנים של הפסדי הון. השוק בלתי ניתן לתזמון ולעולם לא תדעו אם השוק נמצא בשפל או בשיא. משמעות הדבר שאם תשתמשו ברווחים בשוק ההון למימון הוצאות שוטפות, ישנה סבירות גבוהה שתפסידו אחוזים ניכרים מהחיסכון שלכם.

מכירת מניות למימון הוצאות שוטפות מייצרת גם אירוע מס ומנטרלת את אפקט הריבית דריבית, כך שההפסד גדל שבעתיים.

  • אל תתחכמו יותר מדי

שוק המניות מושפע מאינספור פרמטרים ומשתנים בכל רגע נתון והתשואה העתידית לא ניתנת לחיזוי כלל. למרות זאת, משקיעים עם ביטחון עצמי מוגבר נוטים להתחכם יותר מדי ולהתאהב בהחלטותיהם. כתוצאה מכך הם לא מאפשרים לעצמם לצאת מהעסקה בזמן הנכון - ומפסידים הון רב.

זה שרשמתם תשואות נאות בגלל החלטה כזו או אחרת, לא אומר כלום על העתיד. ייתכן מאוד שהחלטה דומה בעתיד תוביל לתוצאה הפוכה. אמרו תודה למזל והמשיכו לפעול בזהירות המתבקשת.

  • אל תתלהבו יותר מדי

אחת הסיבות לכך ששוק ההון תנודתי כל כך, היא שהאופי האנושי תנודתי גם כן. לעתים האינסטינקט הרגשי מניע אותנו לבצע פעולה ולנגד עינינו ישנן סיבות רבות לביצועה - אך זו תהיה הפעולה ההרסנית שנוכל לבצע. זה בסדר לצפות לתשואות גבוהות תוך זמן קצר, אך חשוב לדעת שמשמעות הדבר העלאת ההסתברות לתשואות שליליות באותה מידה.

במקום זאת, התייחסו לזמן כאל ידידכם הטוב ביותר. רכשו סבלנות של ברזל והתמידו באסטרטגיית ההשקעה שלכם לאורך זמן. ההיסטוריה מוכיחה שהסבלנות הזו ניצחה גם את המשקיעים המוכשרים ביותר. 

בונוס - שימו לב לפרטים הקטנים

שוק ההון הוא המורה הטוב ביותר שלכם לכל תחום בחיים, וממש לא רק בעולמות הפיננסים. תגובות השוק לסיטואציות נקודתיות, סקטוריאליות וגלובליות מאפשרות לכם להכיר מושגים ותהליכים רבים במגוון רחב של תחומים - כלכלה כמובן, אבל גם סוציולוגיה, אנתרופולוגיה, פסיכולוגיה, מתמטיקה, סטטיסטיקה, פיסיקה, רפואה, ביולוגיה ואפילו פילוסופיה - ואף לקבל מראה מרתקת שתשקף את אישיותכם, האופי, התכונות והחולשות שלכם. כל הידע הזה יסייע לכם בסבירות גבוהה בקבלת החלטות השקעה מושכלות יותר.

דניאל שבקס הוא מנכ"ל ’הירשוביץ פיננסים'. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.