דוח התקשורת של בזק, שפורסם כחודש לאחר פרוץ המלחמה בעזה, מלמד על שינויים חדים בהרגלי צריכת התקשורת בעקבות המלחמה. הדוח מצביע על זינוק של 35% בשימוש ברשת האינטרנט הביתית בשבוע הראשון למלחמה.

צריכת האינטרנט הממוצעת למשק בית גדלה ב־35% מ־15.9 ג'יגה ל־20.7 ג'יגה ביום. העלייה החדה ביותר (34%) נרשמה בקריית גת. אחריה נמצאות קצרין, רעננה ורמת השרון, שבהן נרשמה עלייה של 30% ואחריהן חולון ופתח תקווה עם עלייה של 27%. בשלוש הערים הגדולות נרשמה עלייה מתונה של 24% בירושלים, 19% בתל אביב ו־14% בחיפה.

כמו כן, נרשמה עלייה חדה בשימוש ברשתות החברתיות ובסטרימינג. בטלגרם, הפלטפורמה המפתיעה של המלחמה, נרשם גידול של פי שניים במספר המכשירים שהשתמשו ברשת ועלייה של 50% במספר הכניסות הממוצעות למכשיר. עיקר הקפיצה בשימוש באינטרנט הייתה ברשתות החברתיות, עם קפיצה של 44% - מ־206 דקות ביום בממוצע בזמן שגרה ל־297 דקות בתקופת המלחמה.

הסיבה לקפיצה מוסברת בצורך להתעדכן בחדשות ממקורות נוספים מעבר לטלוויזיה המסורתית. הרשת החברתית שרשמה את העלייה החדה ביותר היא פייסבוק שמספר הדקות שבהן בילו בה המשתמשים גדל ב־60% בשבוע הראשון ללחימה. פייסבוק נחשבת לרשת קהילתית ואישית, התואמת את הצרכים שלנו במלחמה. אינסטגרם וטיקטוק, שרשמו עלייה בשבוע הראשון למלחמה, חזרו לרמת השימוש הכמעט רגילה שלהן.

עוד מזהים בבזק גידול של פי שניים בצפייה בטלוויזיה מפרוץ המלחמה. הצפייה הממוצעת בשבוע הראשון למלחמה נעה בין שבע ל־12 שעות ביום, גידול של 50% לעומת יום רגיל. לאחר מכן ירדה הצפייה לארבע עד תשע שעות ביום. נראה שהטלוויזיה (במיוחד ערוץ 12) חזרה להיות מדורת השבט.

אפילו הטלפון הקווי התעורר לחיים. בימי חול רגילים (ללא שבתות) מספר דקות השיחה עומד על 2.5 מיליון דקות ביום בממוצע. בשבוע הראשון למלחמה הוכפל מספר הדקות וזינק ל־5 מיליון דקות שיחה ביום.

טלי פולג (צילום: רמי זרגנר)
טלי פולג (צילום: רמי זרגנר)

לדברי סמנכ"לית השיווק של בזק, טלי פולג, "מתקפת ה־7 באוקטובר והמלחמה יצרו שינויים דרמטיים בשימושי התקשורת בישראל, שקפצו בסדרי גודל משמעותיים בפרק זמן קצר ביותר. השינוי הקיצוני דרש מהתשתית לעמוד בעומסים כבדים ובמקביל לפעול לתיקון תקלות במהירות. השימוש בשירותי תקשורת בחירום, רשתות חברתיות ושידורי חדשות באינטרנט הגיעו לשיא והפכו לקריטיים עבור כל אחת ואחד מאיתנו. היום, יותר מתמיד, ברור לנו הצורך בתשתית תקשורת אמינה ויציבה, המסוגלת לשאת שינוי מהיר בשימושים".