היום שאחרי המלחמה: כיצד מתכננות החברות בישראל לצאת מהמשבר?

באמצעות סדרת ראיונות עם בכירים בארגונים שונים, ניסינו להבין מהן הפעולות בהן הם נוקטים, איך נראית התכנית שלהם קדימה וכיצד שומרים על תרבות ארגונית עמידה בימים אלו

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
איך יוצאים מהמשבר במקום העבודה?
איך יוצאים מהמשבר במקום העבודה? | צילום: אינג'אימג'
6
גלריה
מהי אסטרטגית החוסן הארגוני של החברות השונות?
מהי אסטרטגית החוסן הארגוני של החברות השונות? | צילום: אינגאימג'

"אחד ההיבטים המשמעותיים של העבודה בחברה גלובאלית הוא שיש חלקים גדולים בחברה שלא עוברים כרגע משבר לאומי, ומשום כך יש להם את היכולת להעניק אמפתיה, משאבים ועזרה מקצועית לעובדים הישראלים בימים אלה של חוסר ודאות, כולל הנעה של משימות בין קבוצות וצוותים בישראל כדי לווסת עומסים ולתמוך בעובדות ועובדים שאינם יכולים להתפנות לעבודה מכל סיבה שהיא".

"יש כמובן לא מעט סיוע גם במישור המשאבים שאנבידיה משקיעה –כלכליים או סיוע רגשי, אבל לא פחות חשובה מכך היא הרמה הצוותית והחברית. אנחנו מביטים בעזרה ההדדית של העובדים זה לזה בהשתאות והתרגשות, ומנסים להיכנס במקומות שבהם צריך לספק פתרונות יצירתיים או מערכתיים רחבים יותר. מצאנו את עצמנו מטפלים במעגלים חדשים ולא שגרתיים לעולם הארגוני, כמו למשל סיוע במעברי דירה לאלו שפונו מבתיהם".

"לנו באנבידיה חשוב לאפשר לעובדות ולעובדים שלנו להמשיך ולהרגיש פרודוקטיביים הן לאנבידיה והן לחברה הישראלית, לצד שמירה על יציבות רגשית. העבודה יכולה להוות מוקד חשוב להסחת דעת, לתחושה שיש היבטים בחיים שלא צבועים בצבעי המלחמה, לחיזוק יציבות העורף הכלכלי, וליצירה וביסוס של שגרה".

NVIDIA
NVIDIA | צילום: באדיבות אנבידיה

"כבר בשעות הראשונות לאחר פרוץ המלחמה פעלנו לאיתור כל העובדים שלנו בארץ כדי לוודא שהם נמצאים במקום בטוח, ואנו ממשיכים להציע להם משאבים שונים לתמיכה. זו הייתה הדאגה העיקרית שלנו בחודש האחרון, והנושא של המשכיות העסקית היה משני והתמקד בלהבטיח שהתמיכה בלקוחות הקיימים לא נפגעת, ורק אחר כך בהפניית משאבים להמשך הפיתוח.

"נכון להיום, קרוב ל-10% מהעובדים נקראו לשירות מילואים ורבים אחרים התקשו בתחילה לחזור לתפקוד שוטף מסיבות מובנות. אחרי שנות הקורונה, כולם כבר היו מתורגלים היטב בעבודה מהבית אבל בניגוד למצב בקורונה, כעת לא כולם היו זמינים (פיזית או רגשית) לעבוד והיינו צריכים לעיתים לבקש עזרה מצוותי פיתוח בחו״ל. אפשרנו לעובדים לעבוד מהבית והתאמנו את התמיכה לצרכים - למשל, עובדים המתגוררים בקו העימות קיבלו דיור חלופי במרכז הארץ, ובמקרים מסוימים, בתיאום עם ההנהלה בארה"ב, קיבלנו גם אישור תקדימי לעובדים להמשיך ולעבוד ממספר מדינות באירופה. אישור כזה מעולם לא ניתן לפני כן (מסיבות של מיסוי וחוקי עבודה מקומיים). אפשרנו גם למי שרוצה לעבוד מהמשרד כמובן".

"האירועים הללו גרמו לנו להבין עד כמה אנחנו חזקים כחברה. ראינו איך מתוך הקושי קמו יוזמות של תמיכה ועזרה הדדית. באופן טבעי לכל אחד דרך התמודדות וקצב התמודדות שונה, אבל בגלל שאנחנו חברה גלובלית צוותים חיפו זה על זה והיכולת שלנו להמשיך נשמרה. אנחנו מקפידים לייצר סדר עדיפויות ברור עם אבחנה בין מה שקריטי ומה שחשוב - אך פחות קריטי. אנו עובדים עם כל המנהלים המקומיים על תוכנית המשכיות עסקית ברזולוציה שבועית, מוודאים מי זמין לעבוד ובאיזה היקף ובהתאם מעדכנים את תוכניות העבודה ומתאמים ציפיות מול ההנהלה בארה"ב, משהם אנו מקבלים כל העת תמיכה מלאה ומחזקת".

"אבל אני חושב שהדבר המשמעותי ביותר שעשינו הוא לייצר לעובדים בהירות, עד כמה שיכולנו, בנוגע לציפיות מהם ובנוגע לעתיד. אפשרנו שיח פתוח, בו לכולם יש מקום להביע רגש ופגיעות. אפשרנו לא לעבוד או לעבוד באופן חלקי, ובעיקר הקפדנו להעביר את המסר שהבריאות הנפשית של כולם היא בעדיפות עליונה".

מוטי אליאב, מנהל מרכז הפיתוח הישראלי של Intuit
מוטי אליאב, מנהל מרכז הפיתוח הישראלי של Intuit | צילום: אינטואיט ישראל

"עד לשבוע השלישי של המלחמה כולנו עבדנו מהבית אבל מהשבוע האחרון כבר ניתן לחזור למשרדים כמה פעמים בשבוע, בהתאם להנחיות פיקוד העורף. יש חשיבות רבה לביחד, למפגשים ולשיחות, וליכולת לתת תמיכה האחד לשני ולחזור לעבודת צוות בימים הקשים האלה. אנחנו מבצעים שיחות יומיומיות עם העובדים והמשפחות, קשובים לצרכי העובדים, מנסים להירתם להתנדבויות ועזרה וגם מעודדים עובדים להתנדב גם אם זה על חשבון שעות העבודה. אנו משתפים סרטונים ופועלים רבות בהסברה מול מאות הקולגות שלנו מחו"ל, שמביעים הזדהות אינסופית ומציעים עזרה".

"רוב העובדים שלנו הם וותיקים שעובדים בחברה שנים רבות ומגלים נאמנות ומסירות. ומנגד גם אנחנו לא מוציאים עובדים לחל"ת וממשיכים בהעסקה מלאה, דבר שאינו מובן מאליו בענף בתקופה זו. עתיד הכלכלה של מדינת ישראל תלוי גם בנו ובלקוחותינו".

לאה בוגץ, מנכ''לית MSC
לאה בוגץ, מנכ''לית MSC | צילום: חיים מג'יורה גנוסר

"אנחנו מוסד פיננסי שמפוקח על ידי הבורסה לניירות ערך ורשות ניירות ערך, ולכן למרות שמדובר בחברה קטנה יחסית, הסטנדרט שאנחנו עומדים בו מבחינת זמינות ללקוחות ויעדי שרות, הוא ממש כמו בנק או בית השקעות. מי שלא גויס, וכרגע מדובר בעיקר בחברות ההנהלה ונשות הפרודקט - נכנסו ישר מתחת לאלונקה ומהיום הראשון מנהלות את השגרה החדשה מרחוק, עם הילדים, מהממ"ד, ועם כל הקשיים הכרוכים בכך".

"אני מקפיד על תקשורת שוטפת עם כולם, לפחות ברמה היומית, וגם פועל לחזק את הקשר בין הזהות הישראלית שלנו כחברה. בימים האחרונים עלינו בקמפיין סושיאל, שמציג לציבור את מנהלי החברה, כל אחד מאיתנו במצבו הנוכחי, מי במילואים ומי בבית, כדי לחזק את הקשר בין העובדים ללקוחות".

מיה באום כהן, Head of HR, eBay ישראל
מיה באום כהן, Head of HR, eBay ישראל | צילום: בני גמזו

"בין יתר הפעולות, אנחנו שמים דגש על יצירה של שגרות קטנות כגון פגישות קצרות של הצוותים בזום, עדכוני בוקר בסלאק, תכנון משימות ליום או יומיים כדי לייצר תחושת מסוגלות. בנוסף ייצרנו מעטפת תומכת לחוסן אישי ומשפחתי עם אפשרות גישה לאנשי מקצוע לצורך תמיכה נפשית והתמודדות עם טראומה, וכמובן תמיכה במילואימניקים, משפחות המגויסים ואנשי הקבע".

"שגרת משבר, לעומת שגרת חירום, מדברת על איום שלא חווינו כמותו בשל צירוף של מספר גורמים יחד ובשל היקף חסר התקדים - בדיוק כמו שחווינו ב-7 באוקטובר. לכן, המסר המרכזי שהיה חשוב לנו להעביר הוא שבראש סדר העדיפויות שלנו עומדים שלום העובדים ומשפחתם. יצרנו איים של ודאות ושליטה באמצעות האלמנטים המוכרים לנו, בעזרתן אנחנו יודעים כיצד להתמודד. הכוח שמניע אותנו קדימה הוא הרציפות העסקית שמהווה גורם של חוסן התורם לכלכלה הישראלית, לכן המשכנו להדגיש את המחויבות לעשייה מול העובדים והחברים בחו"ל".

תגיות:
עבודה
/
חברות
/
מלחמת חרבות ברזל
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף