לאחר עלייה עקבית וגוברת של מספר הנרשמים החדשים כדורשי עבודה בשירות התעסוקה באוקטובר - במהלך חודש נובמבר השתנה קצב העלייה והתמתן. כך עולה מדוח שירות התעסוקה המתפרסם הבוקר. הירידה המשמעותית בקצב ההרשמה חלה בעיקר בקרב עובדים שהוצאו לחל"ת בעל כורחם עד כה מאז פרוץ המלחמה, ודומה כי המשק נכנס לשגרת חירום.

מספרם הכולל של דורשי העבודה בסיכום נובמבר עמד על 331.9 אלף. עם תחילת דצמבר עמד מספרם על 309.4 אלף, כאשר במהלך עשרת הימים הראשונים מתחילת החודש הנוכחי חזרו למעגל העבודה עשרות אלפי עובדים, שהיו פעילים לפני המלחמה. כך או כך, העלייה המשמעותית ביותר בקרב דורשי העבודה נרשמה בקרב הצעירים (עד גיל 34) ששיעורם בנובמבר גבוה ב־3.6% בהשוואה לשיעורם באוקטובר וגבוה ב־9.9% משיעורם בנובמבר 2022.

שירות התעסוקה, ארכיון (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: דוברות שירות התעסוקה)
שירות התעסוקה, ארכיון (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: דוברות שירות התעסוקה)

עלייה זו מוסברת על רקע השפעת מלחמת חרבות ברזל על ענפי משק שבהם מועסק שיעור גבוה של צעירים. העליות המשמעותיות ביותר במספר דורשי העבודה נרשמו במשלחי היד של עובדים העוסקים במתן מידע ללקוחות או באיסוף מידע (עלייה של 514% ביחס לפרוץ המלחמה) ובקרב מוכרים בחנויות (259%). העליות הנמוכות ביותר נרשמו בקרב מפתחי תוכנה ומנתחי יישומים (30%) ומורים בחינוך העל־יסודי (30%).

גם החודש מובילות את רשימת ערי האבטלה אום אל־פחם (11.5%) ורהט (11.2%), כאשר ארבע מתוך חמש הערים בעלות שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר הן ערביות או מעורבות. בתוך כך, על פי הנתונים, מרבית הערים שבהן נרשמו העליות הגבוהות ביותר במספר דורשי העבודה הן - שלא במפתיע - אלו שהושפעו מהמלחמה במישרין. למשל, אשדוד ואשקלון, שהן שתיים מהערים המופגזות ביותר מתחילת המלחמה. אילת, שהושפעה בעקיפין מהמלחמה וכמעט לא ספגה טילים, הושפעה גם באופן דרמטי – עלייה של יותר מ־72% במספר דורשי העבודה - וזאת בשל הפגיעה האנושה בענף התיירות.