האם המדינה תוותר על הכנסה נוספת של יותר מ-100 מיליון שקל שסידרו לה המורדים החות'ים בתימן?

ארבע ספינות להובלת מכוניות מסין ומדרום קוריאה, שהיו אמורות לעגון בארץ לפני ה-31 בדצמבר נשלחו למסע ארוך סביב אפריקה, כדי לעקוף את הים האדום ואת סכנת המתקפות מהמורדים החות'יים בעקבות המלחמה. על הספינות יש כ-5,500 מכוניות חשמליות וכ-1,000 מכוניות פלאג אין.

"בעיה בין-לאומית": זה מה שהחות'ים באמת רוצים להשיג מהמערכה נגד ישראל

המשמעות: ב-1 בינואר יעלה מס הקנייה על רכב חשמלי מ-20% ל-35%, הנחת המס המירבית לכל רכב תקטן מ-60 ל-50 אלף שקל ותתבטל ההנחה בשווי 30 אלף שקל לרכבי פלאג אין. לפי תקנות המכס כדי לשחרר את המכוניות לפי המסים הנוכחיים הן חייבות להיות כבר בשטח ישראל, מה שנמנע בשל המלחמה.

יבואני הרכב ביקשו מהמדינה לאור הנסיבות לדחות את העלאת המס בחודשיים, או לחילופין לאפשר להם לשחרר הפעם את המכוניות ממכס בעודן בים. מרשות המסים נמסר כי הבקשה התקבלה והרשות ביקשה הבהרות נוספות בעניין.

בינתיים צוברות תאוצה יוזמות לדחייה ארוכה יותר של העלאת המסים על רכבים חשמליים בינואר. עשרה חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה פנו ליו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), בדרישה לקיים דיון דחוף בנושא הקפאת עליית המסים על רכב חשמלי.

חברי הכנסת ששון גואטה וניסים ואטורי מהליכוד, זאב אלקין, אורית פרקש הכהן, שירן השכל ומיכאל ביטון מהמחנה הממלכתי, בועז טופורובסקי, רון כץ ומיכל שיר מיש עתיד ונעמה לזימי (העבודה), כתבו לגפני כי "זו לא העת לעלות מס בשיעור חד. על פי נתוני משרד התחבורה עיקר הריכוז של רכבים חשמליים פעילים הוא בנפת תל אביב בפער משמעותי מהפריפריה.

"החל משנת 2023 החלו להגיע לשוק הישראלי רכבים חשמליים 'עממיים' יותר והעלאת המס הנוכחית עלולה לפגוע בראש ובראשונה בתושבי הפריפריה ועוד בזמן הנוכחי בו ספגו פגיעה משמעותית בעקבות המלחמה.

"יש לעודד מעבר של כמה שיותר נסועה לחשמל ולהביא להפחתת הפליטות בתחבורה. מעבר זה עובר דרך הפיכת הרכב החשמלי למוצר 'עממי' ולא מוצר יוקרה. העלאת המס בתוספת עם השפעות המלחמה על הייבוא עלולות להביא למצב שיהיה קשה עד בלתי אפשרי לשנותו ביום שאחרי המלחמה. "בנוסף, בימים האחרונים התברר גודל השפעת מלחמת חרבות ברזל על התחבורה הימית מאסיה לישראל. משלוחי רכב חשמלי שהיו אמורים להיכנס ארצה לפני עליית המס נעצרו בדרכם ארצה ויאלצו לספוג את עליית המס אם לא תהיה הקפאה".

החות'ים בתימן מודים במתקפה על מכלית נורבגית (צילום :רויטרס)

ואילו מנכ"ל משרד האנרגיה, קובי בליטשטיין, פנה למנכ"ל האוצר, שלומר הייזלר, בדרישה דומה. "לאור התועלות הכלכליות והסביבתיות הרבו הנובעות ממעבר לתחבורה חשמלית נקיה, ולאור המחויבות לעמידה ביעדי הממשלה בתחום הרכב החשמלי, יש לדחות העלאת מס זו. מחיר הרכב החשמלי צריך להיות נגיש ובר השגה לכל הפחות עד ליצירת מאסה קריטית של רכבים חשמליים במשק".

אחרי שהאוצר עצר פרסום קול קורא נוסף של משרד האנרגיה לסבסוד עמדות טעינה מהירה לרכב חשמלי בנימוק שהתקציב דרוש להוצאות המלחמה, כותב מנכ"ל משרד האנרגיה: "בשונה ממרבית המדינות המפותחות המרכזות מאמצים ומשאבים רבים לעידוד מעבר לתחבורה נקייה במגוון ערוצים, כגון הקלות ותמריצי מס, סובסידיות ישירות, תמיכה משמעותית בהקמת עמדות טעינה ורף רגולציה המחייבת לייבא רכבים מופחתי או נטולי פליטות - מדינת ישראל דווקא מעלה את המיסוי על רכב חשמלי. העלאת המס תביא לא רק להתייקרותם של רכבים אלו ולהאטת חדירתם למשק, אלא גם תאותת לשוק כי המדינה לא מתאמצת להאיץ את מהפכת הרכב החשמלי ולעמוד מאחורי יעדיה בתחום".

מדובר בהתבטאות נדירה של בכיר בשירות הממשלתי, ובביקורת על חוסר המעש של המדינה בתחום. לסיכום מבקש בליטשטיין לדחות את מועד העלאת המס על רכב חשמלי מלא מ-2024 ל-2026.

איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, הארגון שמקדם בישראל את תחום הרכב החשמלי, אמר היום כי "ישראל צריכה נוסחאת מיסוי שמעבירה שכמה שיותר נסועה לחשמל. המסלול הירוק שפעל מצויין לגבי רכבים היברידיים עומד להפוך חסם כניסה לרכב החשמלי. אם הרכב יתייקר לא יהיו בישראל רכבים חשמליים עממיים. רמת המחירים תרחיק ממנו ציבורים שלמים בדגש על אזורי הפריפריה שם החדירה נמוכה. אנחנו צריכים מתווה חדש וחכם שמבוסס על נסועה ואם כרגע אין פנאי לקדם כזה אז חייבים להקפיא".