מחקרים רבים מוכיחים שלהרגלי הכושר שלנו יש השפעה רבה יותר ממה שנהוג לחשוב על החיים שלנו, נהוג לחשוב שכושר משפר את הבריאות אבל לא כאן מסתיימת ההשפעה של הפעילות הגופנית על חיינו מחקרים חושפים כי פעילות גופנית קשורה להעצמה של דימוי גוף חיובי, להערכה עצמית להפחתת לחצים, חרדות ומצבי רוח שליליים. ישנה נקודה נוספת וחשובה ביותר והיא הקשר בין ביטחון עצמי גבוה והישגיות לבין פעילות גופנית. 

מחקרים מראים כי אנשים העוסקים בספורט יהיו אנשים הישגיים יותר. הישג זה הוא זרז להצלחה, וכך אנשים שמשקיעים רבות באימונים בחדרי הכושר ושיפור כושרם עשויים להיות הישגיים ובעלי ביטחון עצמי גבוה.

כשאנו מדברים על השקעות ועל התנהגות המשקיעים חשוב להבין שהפסיכולוגיה של המסחר משפיעה בדרכים שונות על משקיעים שונים.ככל שנהיה מודעים לכך שבהשקעות שלנו מה שעלול להשתלט עלינו ולהכתיב לנו כיצד ננהג זה הרגש ולא המוח אע"פ שבנינו אסטרטגית השקעות מראש נהיה יותר מוגנים מהכשלים שההליכה אחרי הרגש יכולה לגרום לנו.

וכאן אני חוזר לחדר הכושר… שני הדברים הכי מסוכנים למשקיעים זה עודף בטחון עצמי ויצר תחרותיות/השגיות מוגבר. משקיעים בעלי עודף ביטחון עצמי נוטים להצליח פחות ואף להיכשל בהשקעות שלהם, הסיבה לכך היא מאחר והמשקיעים בעלי עודף ביטחון הם אלה אשר נוטים להסתכן יותר. הם לא מייחסים חשיבות גבוהה לתמרורי האזהרה ונדבקים באופטימיות יתר.  

על פי רוב, עודף ביטחון עצמי אצל משקיעים מגיע אחרי ההצלחה הראשונה או ההצלחות הראשונות שהגיעו בתחילת דרכו של המשקיע. ההצלחה המוקדמת  ללא כל חוויה שלילית יוצרת אצל אותו משקיע את האשליה כי הוא מקצוען יותר מהאחרים, ומכאן, הוא מקבל את תחושת הביטחון העצמי המופרז, התחושה הזו תימשך, לפחות עד להפסד הראשון שלו. 

זו הסיבה שכמעט ולא ניתן למצוא את תופעת עודף הביטחון העצמי אצל משקיעים ותיקים ומנוסים שמודעים לכך שיש צורך לקרוא וללמוד ולבחון כל השקעה בשבע עיניים ולהיות קשובים לתמרורי האזהרה ומתייחסים להצלחות או לכישלונות בפרופורציה הנכונה.

גם יצר התחרתיות וההשגיות מסוכן למשקיעים. משקיעים שמונעים על ידי יצר הישגי גבוה יעשו הכל כדי להוכיח לחבריהם ולהם שהם מצליחים וכדי להוכיח זאת גם הם כמו בעלי עודף ביטחון עצמי לא מסתכלים על הנורות האדומות שמופיעות ממולם ובמידה ונכשלו בהשקעה הם מסוגלים לא לצאת ממנה ולהעמיק את הנזק ולא בשביל הסיכוי הקטן שאולי הם באמת צודקים והמגמה תשתנה.

בסיכומו של דבר כמו שמתאמן צריך לדעת ולהיזהר מאימוני יתר כדי לא לפגוע בגוף כך גם המשקיע צריך להיזהר מעודף ביטחון ויצר תחרותיות ועוד כדי לא הגיע למצב שיקח להשקעה זמן רב להתאושש אם בכלל.

דניאל שבקס הוא מנכ"ל ’הירשוביץ פיננסים'. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.