ניתוח שנערך על ידי מכון SNPI מעלה שסך ההשקעות בהייטק הישראלי עמד ב־2023 על 7.3 מיליארד דולר - צניחה של כ־60% ביחס ל־2022. מדובר בירידה הגבוהה פי שניים משיעור הירידה בהשקעות בארה"ב.

בשורות רעות: תעריף החשמל יעלה שוב; כמה אתם צפויים לשלם?
דמיונות של משקיעים: מה מסתתר מאחורי כל השקעה? 

ההשקעות ברבעון הרביעי, שהוא רבעון המלחמה, הסתכמו ב־1.3 מיליארד דולר בלבד - הנתון הנמוך ביותר מ־2017. SNPI הוא מכון מחקר ומדיניות עצמאי ולא פוליטי, המתמקד בחדשנות ובטכנולוגיה. מטרת המכון היא שימור וקידום ההובלה הטכנולוגית־כלכלית של ישראל.

עוד מראים הנתונים, שמתוך כלל הקרנות הזרות שהשקיעו בהייטק הישראלי ב־2022, 42% לא חזרו להשקיע. מה שגרם לירידה החדה היה המיתון העולמי, וחוסר היציבות המקומית, ששיאו מלחמת עזה וכן המהפכה המשפטית שגרמה לנזקים קשים בענף.

הקליפ "האנשים והפיות" שמוקדש לזכר שי רגב וניר פורטי ז"ל (צילום :באדיבות המשפחה)

לבד מהירידה בהשקעות, מדובר בצניחה של 40% במספר סבבי הגיוס, בעיקר בשלבים המוקדמים, שהסתכמו ב־624. יותר ויותר קרנות זרות הפסיקו להשקיע בהייטק הישראלי, במיוחד בהשוואה לארה"ב ולאירופה.

פרופ' יוג'ין קנדל, לשעבר יועצו הכלכלי של ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר המועצה הכלכלית, משמש כיום כיו"ר SNPI. לדבריו, "ההייטק הישראלי נמצא במצוקה אחרי שנה קשה במיוחד, עם האטה עולמית, רפורמה משפטית והמלחמה שטרם הסתיימה".

הוא מוסיף: "אין לישראל את הפריווילגיה להסתמך על כוחות השוק בלבד, ולהסתכן בדעיכת המנוע של המשק. כמו במשברי עבר, יש להבטיח שההייטק יתאושש ואף ייצא מחוזק מהמשבר הנוכחי.

"היום, יותר מתמיד, יש צורך במדיניות ממשלתית חכמה, קוהרנטית ופרו־אקטיבית. מקבלי ההחלטות מתבקשים שלא להתעלם מנורות האזהרה הבוהקות, ולפעול באופן מיידי להקמת כוח משימה כלל־ממשלתי בשיתוף סקטור ההייטק והחברה האזרחית, במטרה לפתח וליישם אסטרטגיה ברורה. ישראל עלולה למצוא את עצמה מידרדרת לנקודת אל־חזור".

אורי גבאי, מנכ"ל SNPI: "בגלל אירועי השנה החולפת, ההייטק נקלע לחוסר ודאות מתמשך. 2024 הפכה לשנה קריטית שתקבע את עתיד הענף. לצד הסיבות לאופטימיות, קיימות הסכנות המאיימות על הענף, ובראשן החמצת רכבת ה־AI. ללא הייטק כמוביל, לא יהיה חוסן כלכלי ולאומי".