ברוב המקרים, השקעה באג"ח ממשלתיות, בוודאי ישראליות נחשבת השקעה סולידית למדי. בוודאי עם דירוג האשראי של ישראל בשנים האחרונות ואפילו בשנה הסוערת שעברה עלינו עד פרוץ המלחמה.

יותר ממיליארד שקל: זו קרן ההשתלמות שהשיגה את התשואה הגבוהה ביותר
זינוק מטאורי ב-2023: מחירי האוכל והשכירות עלו | כל הפרטים

אבל נראה שהמציאות הנוכחית יצרה הזדמנות נדירה ומעניינת במיוחד שכן מצד אחד התשואה עלתה, במיוחד באג"ח לטווח הארוך. ומצד שני הריבית ירדה. כלומר, מרווח התשואה הפוטנציאלית התרחב. 

לפני שתתייאשו מהמילים הגבוהות והמקצועיות שתיכף יבואו, שימו לב לזה. משקיעים שרוצים לקנות אג"ח ממשלתי בעיתוי הזה, ומוכנים להשקיע באג"ח ארוכות, כלומר לטווח של עשר שנים, יכולים להשיג תשואה דו־ספרתית.

זהו. עכשיו שגרמתי לכם להמשיך לקרוא, ברשותכם, נעבור להסבר מתבקש. ידוע לכלמשקיע כשיש עליית ריבית במשק - מחירי האג"ח יורדים. וכשיש ירידת ריבית, הם עולים. זה פשוט כל־כך עד שגם משקיע מתחיל יבין זאת בקלות. הרי למה לי לקנות אג"ח כשאני יכול להפקיד לפיקדון בנקאי שיעניק לי תשואה קרובה לזאת שהאג"ח נותנת. אז נסכם: ריבית עולה - מחיר האג"ח יורד. ריבית יורדת - מחיר האג"ח עולה. 

כשזו נקודת המוצא, אפשר לעבור לנושא לשמו התכנסנו – הזדמנות נדירה לתשואה גבוהה. 

אם המחיר (והתשואה כמובן) של אג"ח קצרות מועד, לתקופה של שלוש שנים, מושפעת מירידת ריבית, הרי ברור שההשפעה תהיה גדולה הרבה יותר על אג"ח ארוכות שעומדות לפירעון בעוד עשר שנים. וגם כאן לא צריך להיות משקיע מנוסה כדי להבין את ההיגיון. 

נניח שהורדת הריבית תגדיל את התשואה השנתית באחוז וחצי. בכמה תגדל התשואה אחרי שלוש שנים ובכמה אחרי עשר שנים? אחרי שלוש שנים נעמוד על 4-4.5% ואילו אחריעשר שנים נעמוד על 14-15%! כמובן שזה תלוי בכך ששוק האג"ח יבטא את ירידת הריבית באופן מלא. זה גם תלוי באינפלציה ובסביבה הגיאופוליטית ובעוד משתנים רבים. אבלהבסיס זהה גם אם מדובר בתזוזה של שברירי אחוזים לכאן או לכאן.

נו, ומה עכשיו?

בואו נחזור למציאות הנוכחית. במציאות הנוכחית נוצר מצב בו התשואה על האג"ח הממשלתיות של ישראל עולה בשל מצב המלחמה והשלכותיו הכלכליות. מצד שני, הריבית ירדה ברבע אחוז. זאת אומרת שעקום התשואה אמור לרדת. אבל במקרה שלנו הוא עדיין גבוה. בשפה של משקיעים קוראים לזה הזדמנות.

אם אתם משקיעים שחושבים שהריבית בישראל צריכה להמשיך לרדת, בעיקר לנוכח ההתמתנות בפעילות הכלכלית והגירעון המתרחב, אז אולי יש לכם כאן הזדמנות לתשואה דו־ספרתית ויש לי גם המחשה מעשית:

נניח שהמשקיע שלנו משוכנע שבנק ישראל יוריד בשנה שנתיים הקרובות את הריבית עדלרמה של אחוז וחצי, כלומר, שלושה אחוזים בסה"כ. כתוצאה מכך הוא רוכש אג"ח ממשלתיות לטווח ארוך של עשר שנים, ובמידה והריבית אכן תרד והוא יממש את האג"ח בנקודה הכי נמוכה שלה (של הריבית), יש לו סיכוי להרוויח בזמן קצר תשואה של 20% ומעלה. אבל ברור לכם שאיש לא יכול לנבא את העתיד, כן?

דניאל שבקס הוא מנכ"ל ’הירשוביץ פיננסים'. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוותדעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.