חברת מוד'יס מחזיקה כיום בכ-40 אחוז ממעקבי דירוג האשראי בעולם ונחשבת לאחת משתי חברות הדירוג הגדול בעולם. משמעות דירוג האשראי שהיא מפרסמת משקף את ההערכה לגבי חוסן השוק הנבדק והסיכויים שיחזיר את חובותיו.

בצל המלחמה: מודי'ס בהודעה דרמטית בנוגע לישראל
התקציב וסכנת הורדת דירוג האשראי: הדולר מתחזק ואלו חדשות רעות

היום הדירוג של ישראל עומד על A1, דירוג גבוה יחסית שמשמעותו התייחסות לחובות ישראל ככאלו בעלי איכות מתונה-גבוהה ובעלי סיכון אשראי נמוך מאוד, אך ככאלו שהסיכון בהם לטווח ארוך הוא במידה מסוימת גדול יותר. לפי ההערכה, החברה צפויה לפרסם בקרוב דוח מיוחד ושלילי על ישראל שיכלול ביקורת על אופן טיפולה של הממשלה בגירעון הגדול מאוד בתקציב והחשש מגידול החוב של ישראל מ-50 אחוז לכ-68% מהתוצר בתוך זמן קצר. 

יש לציין כי המערכת הבנקאית העולמית כבר משכללת את עלויות המלחמה עוד לפני הורדת הדירוג. קרי הלוואות מדינה וגיוס אשראי ואג"ח רואים שהריביות כבר עולות. מדינת ישראל משלמת יותר על הכסף שמגייסת. לאחרונה הריבית על ההלוואות עלתה מכ-5.5% לפני המלחמה לסביבות של 7%.

את ההשפעות ירגיש הציבור בשלושה שלבים:

בטווח המיידי עוד נתח מהתקציב של ממשלת ישראל יצטרך להיות מוסט לטובת פירעון הלוואות הולכות וגדלות, כי "מחיר הכסף" עלות ההלוואות שישראל לוקחת כבר עלה וימשיך ויעלה בעקבות עדכון של חברות הדירוג. קרי פחות כסף לפעילות ולציבור. כמו כן חברות גדולות ובעלי עסקים שפועלים מול גופים בחו"ל יתחילו לשלם יותר בעסקאות שהם מבצעים מול גורמי מימון בינלאומיים או גורמים שבודקים סיכון של הפעילות העסקית מול חברות ישראליות.

בטווח הבינוני, המשקיעים המוסדיים והפרטיים שראו עד לפני שנה את ישראל כיעד מצוין להשקעות, הולכים ומאבדים עניין בישראל, וירידת דירוג זה רק עוד מסמר בארון. בטווח הארוך, נרגיש אנו כציבור את ההשפעה מצטברת של שלושת האספקטים האלו כאשר "הריבית" המגולמת לנו בכל מוצר ובכל עסקה בינלאומי, ופרמיית הסיכון המחושבת מחדש תיכלל במחירים של המוצרים שאנחנו משתמשים וצורכים.

מוד'יס מדרגת על פי היכולת של ישראל להחזיר את החובות שלה בטווח הבינוני והארוך, ובגלל שיח שהמלחמה תזלוג ל-2025 והצפי למלחמות אזוריות, רמת הסיכון הולכת וגדלה. לכל זה יש להוסיף את משבר התובלה הימית בהשפעת החות'ים שמביא חברות ספנות לא לעצור בישראל מה שמפחית פעילות עסקית. במקום שנגשים את חזון "דרך המשי האמריקאית החדשה"- לרבות אופציית הנורמליזציה הסעודית- חזון זה מתרחק ובשוק גלובאלי ישראל עשויה להיות מבודדת ולהעמיק את המשבר הכלכלי.

מגמה זאת יכולה להתהפך אם חזון הנורמליזציה עם ערב הסעודית יתקדם ויוגשם, כך לגבי נתיבי האספקה, האמון בכלכלה הישראלית, השיתוף הפעולה האזורי והמבט של חברות הדירוג. יצויין כי במקביל לבדיקת מצב המשק על ידי מודי'ס, החלה פעילות דומה של שתי חברות הדירוג הגדולות האחרות- S&P ופיץ', ואלה גם צפויות לפרסם דוחות על כלכלת ישראל בקרוב.