עומר מואב, פרופסור לכלכלה ומגיש הפודקאסט "עושים חשבון" שוחח היום (חמישי) עם "מעריב" והסביר מה משמעותו של דירוג האשראי, ומה יקרה במידה והוא באמת ירד.

מהו בכלל דירוג אשראי ומה משמעותו?
"זה דירוג שמצביע על הסבירות שמדינה או כל גוף אחר שמדורג יצליח לעמוד בכל ההתחייבויות שלו, של ההלוואות שהוא לקח. במקרה הספציפי של מדינת ישראל, דירוג האשראי הוא אינדיקציה, לסבירות שממשלת ישראל תעמוד בכל תשלום החובות שלה בעתיד."

ומה יכול לגרום נוכח יחס החוב תוצר הנמוך שלנו או התנהלות בזבזנית של הממשלה במידת מה שלא נחזיר את חובותינו?
"צריך לזכור שדירוג האשראי של ישראל הוא גבוה וגם אם יורידו את דירוג האשראי הוא יישאר גבוה אבל הוא לא מושלם. ככל שיש סיכוי גבוה יותר, שהממשלה בעתיד זה לא מחר זה יכול להיות גם עוד עשר או עשרים או שלושים שנה, שהממשלה לא תוכל לעמוד בהתחייבויות שלה אז מורידים את דירוג האשראי. זה עומד בקורלציה מאוד גבוה עם הריבית שהממשלה משלמת, על האשראי שהיא מגייסת." 

חברות כמו מודיס ודומיהן לוקחות שיקולים פוליטיים בהחלטות?
"אני מתייחס לצד המקצועי וכאשר עולה השאלה למשל האם כאשר ראש הממשלה מדבר איתם ולוחץ עליהם זה משפיע עליהם? התחושה היא שכן אך לא באת יש תשובה חד משמעית."

היה וירד דירוג האשראי האם זה משפיע על חברות גדולות בעולם מדינות אחרות ביחס להשקעות כאן?
"דירוג האשראי אמור לשקף מציאות ולא ליצור מציאות, אך מתוקף זה שהוא משקף מציאות הוא גם נותן מידע, המידע הזה המחקר הכלכלי מראה שזה משפיע. זה מקטין השקעות וזה משפיע באופן שלילי על היכולת של המדינה של הממשלה ושל החברות הפרטיות במשק לגייס הון. המשמעות שיש עוד השלכות מעבר לשיקוף המצב. זה בניגוד לכל מיני אמירות של עיתונאים וכלכלנים שאומרים שדירוג האשראי לא חשוב. זה מאוד חשוב!." 

לקראת סיום אילו צעדי יכולנו לנקוט כממשלה שהסכנה להורדת הדירוג לא תרחף מעל ראשינו?
"יש פה שלושה מהלכים משולבים שלמעשה פגועים בכלכלה הישראלית. ואני שם דגש על הפגיעה כי זה הדבר החשוב וכתוצאה מכך מסכנים את דירוג האשראי ועלולים להוביל להורדת הדירוג: הראשון, ממשלת נתניהו לפני המלחמה, הקידום של הפיכה שלטונית שמאוד פגעה בכלכלה והתעלמות מוחלטת או חוסר מעשה מקידום הכלכלה כולל אפילו כול הנושא של התקציבים הקואליציוניים שמחבלים בכלכלה. אז זה היה עד השביעי לאוקטובר. נוסיף לכך את המכה הכלכלית של המלחמה שתשפיע לרעה על הכלכלה הישראלית והגורם השלישי הוא ממשלת נתניהו אחרי המלחמה שבמקום להבין את שעת החירום ולפעול בצורה נכונה כפי שלמשל פורום הכלכלנים בקונצנזוס כמעט מוחלט מסביר מה צריך לעשות אך הממשלה ממשיכה לנהוג כאילו לא קרה כלום."

איך זה בא לידי ביטוי?
"ממשיכים לבזוז את הקופה הציבורית, ליצור גרעון אדיר ולנהוג בחוסר אחריות כלכלית. כל זה פוגע בכלכלה ומסכן את דירוג האשראי."