דירוג האשראי של ישראל ירד בסוף השבוע, לראשונה בהיסטוריה, בעקבות התנהלות הממשלה ברקע המלחמה. אופיר אנג'ל, יו"ר פירמת הייעוץ AUREN ישראל, הסביר היום (ראשון) בשיחה עם "מעריב" איך יכול משרד האוצר להתמודד עם ההשלכות של הורדת הדירוג. 

"מדיניות מופקרת, נשלם את המחיר": השפעות הורדת דירוג האשראי
פרופ' זליכה טוען: זו הבעיה האמיתית מאחורי הורדת דירוג האשראי של ישראל

אחד הצעדים שנדרשים כבר בחודשים הקרובים, כך הוא מסביר, אינו פופולרי כלל: "יהיה צריך להעלות את המע"מ כבר מאמצע השנה. אין טעם לדחות את העונש הזה לציבור ולגלגל את הנושא לשר האוצר הבא".

"בנוסף, יש להעלות מיסוי על מוצרי מותרות, ולהוריד מיסוי על מוצרי צריכה בסיסיים, על מנת להוריד את יוקר המחייה לרוב הציבור. הורדת מס על הדיבידנד לחברות שצברו רווחים משנים קודמות, תעודד אותם לשחרר את הכספים ולהוציא אותם להשקעות. ועל ידי כך לעודד גביית מיסים גבוהה חד פעמית בשנת המשבר, לטובת כיסוי חלק מהוצאות המלחמה".

מודי'ס (צילום: REUTERS/Mike Segar)
מודי'ס (צילום: REUTERS/Mike Segar)

בנוסף, מעלה אנג'ל הצעה שעלתה פעמים רבות מאז הקמת הממשלה הנוכחית: "יש לצמצם משרדי ממשלה ותקציבים סקטוריאליים שלא תומכים ישירות בצמיחה. זה יעביר מסר לציבור בישראל ולחברות דירוג האשראי לגבי כוונות הממשלה. לאחד משרדים ולצמצם בעלי תפקידים כפולים ולשכות מיותרות. לאחד רשויות מקומיות סמוכות ולצמצם מנהלות".

נושא נוסף אותו אנג'ל מזכיר הוא צמצום הפערים התעסוקתיים בין המרכז לפריפריה. "יש להקצות תקציבים גדולים לפיתוח תשתיות כמנועי צמיחה, בעיקר לכיוון הפריפריה על מנת להכניס אוכלוסיות נוספות למעגל העבודה והפריון. החל מרכבות ועד סיבים אופטיים ותקשורת מהירה לאזורי תעשייה בפריפריה".

צעדים נוספים שיש לנקוט, לדבריו, כוללים "בניית אזורי פיתוח ותעשייה במימון המדינה לחברות שיגייסו הון חיצוני לעידוד כניסת כסף של משקיעי חוץ לישראל. וכן, הטבות לחברות טכנולוגיה שיעברו לפריפריה, כמו פטור מארנונה ל 15 שנה, או פיתוח תשתיות לחברות על חשבון המדינה".