בסקירותיהם השבועיות של אנליסטים שפורסמו אתמול (ראשון) קיימות דעות סותרות בנוגע לשאלה האם מדד ינואר, שעלה ב־0%, יביא להפחתת ריבית בנק ישראל בשבוע הבא. ההחלטה תתקבל על ידי הוועדה המוניטרית בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון.

עלייה במחירי שכר הדירות ודירות למכירה והם לא לבד
הלם ברשת: אילון מאסק קיבל כספים מטרוריסטים, כולל מחיזבאללה

כלכלני בית ההשקעות לידר כותבים שבשלושת החודשים האחרונים האינפלציה הפתיעה מעט כלפי מטה (יחסית לממוצע של הציפיות) ואינפלציית הליבה התמתנה ל־2.4% בינואר: "החלטת ריבית בנק ישראל איננה פשוטה, אך עם שקל־דולר קרוב ל־3.60 ואישור התקציב בכנסת ללא דחייה, לא ניתן לפסול הורדת ריבית ב־26 בחודש".

גם אלכס ז'בז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב בית השקעות, סבור כי האינפלציה במשק יורדת במרבית הסעיפים ותחזית האינפלציה ל־12 החודשים הקרובים עומדת על 2.7%. לאור כל אלה, רוב השיקולים תומכים בהורדת הריבית ל־4.25%.

מאידך, ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק ישראל, סבור מנגד כי "למרות ירידת סביבת האינפלציה, נראה שבנק ישראל יותיר בשבוע הבא את הריבית ללא שינוי על רקע רמה גבוהה של סיכונים גיאופוליטיים. הנגיד ימתין לאפריל כדי לבחון מחדש את המשך הורדת הריבית, במידה וסביבת האינפלציה תאפשר זאת".

גם כלכלני בנק הפועלים סבורים, מאותן סיבות, שריבית בנק ישראל תישאר בהחלטה הקרובה ללא שינוי. יוני פנינג, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות, מסביר כי "הכלכלה המקומית ממשיכה להראות סימני התעוררות. עם זאת, קיימים גורמים שלא נכללו במדד ינואר, כמו מחירי המזון, שיבואו לידי ביטוי בחודש הבא".