"הליכוד של היום היא מפלגה שונה לחלוטין מזו שהכרתי בתפקידי בכנסת. אם בעבר היא הייתה איחוד של המפלגות חירות וליברלים, כיום היא הפכה למפלגה של צעקנות וגסות רוח". כך אומר נשיא איגוד לשכות המסחר הפורש, אוריאל לין.

הגשר היבשתי למפרץ מתרחב: ארצות ערב ייבאו דלק דרך נמלי ישראל
הביקושים הגבוהים בהיסטוריה: המדינה גייסה 8 מיליארד דולר בחו"ל

לין, שהיה ח"כ של הליכוד עד 1992, יסיים בסוף החודש הבא את תפקידו כנשיא האיגוד. כיו"ר ועדת החוקה של הכנסת, הוא יזם מספר חוקי יסוד ורפורמות בתחומי המס. הוא הרבה לשתף פעולה עם נתניהו, אך יחסו אליו כיום שונה לחלוטין. לדבריו, "בניגוד לעבר, כשנתניהו נחשב למבוגר האחראי, ביבי לא מוביל היום שום דבר בניהול האוצר או במדיניות המסים. הוא צמוד אך ורק להמשך המלחמה או למדיניות החוץ. הוא נעלם מתחום הכלכלה. סדרי העדיפויות שלו השתנו והוא עסוק בהישרדותו".

אוריאל לין (צילום: יח''צ)
אוריאל לין (צילום: יח''צ)


לין מבקר בצורה חריפה ביותר את הנגיד ואת מדיניות הריבית: "אני חושב שהנגיד הנוכחי נכשל במדיניות המוניטרית שלה ומבחינתי הוא הנגיד הכושל ביותר בתולדות בנק ישראל. הוא צריך להניח את המפתחות ולהתפטר. מדיניות הריבית אינה מאוזנת ובנטל ההוצאות נושאים בעיקר הלקוחות והעסקים הקטנים. אין הצדקה שהבנקים יגבו ריבית כל כך גבוהה, ועמלות בהיקף 11 מיליארד שקל, שיביאו השנה את רווחיהם ל־25 מיליארד שקל. אין שום איזון בין רווחי הבנקים לבין ההגנה על הצרכן, ובכך נכשל הנגיד. על הנקודה הזאת כבר עלו החברים בוועדת הכספים".

בתשובה לשאלה כיצד מתיישבת עמדתו עם העובדה שהנגיד זוכה להערכה בעולם, כהונתו הוארכה בעוד חמש שנים ושהוא פועל לבלימת האינפלציה דרך הריבית בגלל ההתנהגות התקציבית הלא אחראית של האוצר, עונה לין: "נתניהו וסמוטריץ' חששו מהפסקת כהונתו של הנגיד ומחשש לביקורת ציבורית נאלצו להאריך אותה. האינפלציה פוגעת בעסקים, אבל הריבית פוגעת עוד יותר. מה שווה מדיניות מוניטרית אם באותו הזמן נסגרים עשרות אלפי עסקים, משקי הבית נחנקים והבנקים מרוויחים מיליארדים".

על המהפכה החוקתית שדומה שנעלמה מסדר היום מזהיר נשיא לשכות המסחר: "המתקפה של יריב לוין הייתה שגיאה איומה. במקום לדבר בשפת בני אדם, אז כשנעשים זחוחים עושים שגיאות איומות. כשהובלתי תיקונים, שיתפתי את כל סיעות הקואליציה. לוין הכריז מלחמה על מחצית מאוכלוסייה. הרפורמה עדיין לא מתה, כי החשיבה של האנשים שהובילו אותה לא השתנתה".

הראיון המלא יתפרסם מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע"