"בסוף אלו הילדים שלנו, ההורים שלנו והבריאות שלנו. זו המדינה שלנו וחשוב לנו להשקיע כאן". כך אומר עוזי בן אליעזר, סמנכ״ל פיתוח עסקי של פרויקט Health Tech Valley - יוזמה פורצת דרך להקמת קריה רפואית טכנולוגית ומסחרית בישראל, שאותה מקדמים מיקרוסופט ישראל, המרכז הרפואי שיבא תל השומר ושותפים נוספים.

נשים הן משקיעות חכמות יותר – אז למה הן חוששות מהבורסה?
תאוצת הפיתוח של ערים חכמות: הדמיון שהופך למציאות לנגד עינינו

פרויקט Health Tech Valley הוא קמפוס ענקי, המוקם בימים אלה בשטח הצמוד לבית החולים שיבא בעלות של כ־2 מיליארד שקל וישלב מתחמי עבודה, מעבדות, בית מלון, עשרות אלפי יחידות דיור ואזורי בילוי ומסחר.

"עד כה לא היה מקום מרכזי אחד, כזה אקוסיסטם ברמה עולמית, שמחבר את המרכז הרפואי שיבא, את האקדמיה ואת התעשייה תחת קורת גג אחד", מסביר בן אליעזר, "מהצד הנדל"ני יהיו משרדים, מגורים, מעבדות רטובות ויבשות, שטחי מסחר ובילוי. אנחנו מביאים מודל עבודה חדש: טכנולוגיה, השקעות, רגולציה ותשתיות, הכל במקום אחד". את הפרויקט האסטרטגי חנכו מנכ"ל שיבא, פרופ' יצחק קרייס, מנכ"ל מיקרוסופט ישראל, אלון חיימוביץ' וראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן.

טק ואלי (צילום: אופיר ברמן)
טק ואלי (צילום: אופיר ברמן)

המיקום של פרויקט Health Tech Valley במרכז הארץ ועל תחנה מרכזית של הקו הסגול ברכבת הקלה שעתידה להיסלל באותו זמן של סיום הפרויקט המשוער (2028) מושך אליו שותפים אסטרטגיים שונים וגופים גדולים. לצד מיקרוסופט ישראל וזרוע החדשנות של שיבא (ARC), לוקחים בו חלק גם עיריית רמת גן, פסיפס (מיזם לאומי לקידום הבריאות בישראל), בית החולים האמריקאי Mayo Clinic, אוניברסיטת תומס ג'פרסון ואוניברסיטת בר־אילן.

במסגרת המיזם יוקם גם על ידי השותפות מרכז אוניברסיטאי לנוער, לצד קריית החינוך שכבר פועלת במקום, שיתמקד בנושא בריאות. "אנחנו מספקים פלטפורמה שתכניס את העיוני והמעשי למקום אחד, שלצד כל זה יהיו את הטכנולוגיות הכי מתקדמות של מיקרוסופט במעבדות המחקר", אומר בן אליעזר, "ישראל היא 0.1% מהאוכלוסייה העולמית ואחראית על 1% מכלל הפרסומים המדעיים.

עכשיו נרכז את הכל במקום אחד שיש בו מחקרים קליניים מטופלים והמון דאטה. מה שחשוב לחברות הבינלאומיות זו זרוע המחקר של המרכז הרפואי שיבא, ואנחנו צריכים למנף גבוה את הנכס הזה".

"החברות שנמצאות בזרוע החדשות של שיבא יהיו חלק מהקמפוס שלנו", הוא מדגיש, "יש פה השקעה כספית חסרת תקדים בתשתיות המתקדמות ביותר, בניין חכם, המעבדות הכי טובות, כל מה שצריך כדי למשוך טאלנטים מכל העולם. אנחנו מבינים גם שהמקום צריך לעבוד 24 שעות ביממה. לטובת זה אנחנו בונים גם מלון שייתן מענה לתיירות אקדמית ורפואית. יהיו בתי קפה ומסעדות, אנחנו רוצים למשוך את הדור הצעיר".

בן אליעזר מדגיש כי בתקופת הקורונה התחלנו לראות את שיאה של מהפכת המעבר לדיגיטל: "זה אפשר לנו להביא כלים כדי לצרוך שירותים מרחוק, שיתוף דאטה והיכולת להפיק תובנות חכמות מאותו מידע. עד לאחרונה איסוף המידע והפענוח שלו, במיוחד בתחום הרפואי או המחקרי, היה אתגר גדול, אבל נעשו כיום התקדמויות משמעותיות בתחום, במיוחד על ידי חברות פרטיות". 

פרופ׳ יצחק קרייס, אלון חיימוביץ׳ (צילום: דניאל אדרי)
פרופ׳ יצחק קרייס, אלון חיימוביץ׳ (צילום: דניאל אדרי)

"מבחינת דאטה, ישראל נמצאת במקום סופר מתקדם לעומת מדינות אחרות. קופות החולים אוספות כבר מידע דיגיטלי במשך עשורים, מיום הלידה ועד התמותה. יש כאן זהב מבחינת מידע, אבל צריך המון טכנולוגיה ושיתופי פעולה כדי להפיק מהדבר הזה תובנות. המטרה היא למקסם את הפעילות באמצעים טכנולוגיים באמצעות שיתופי פעולה חוצי תעשייה תחת קורת גג אחת.

יהיו מעבדות מחקר של חברות מתחומים שונים או מאותה תעשייה, בין אם זה סטארט־אפים של חומרי טעם, חברות מזון, ייצור שוקולד, פארמה או חקלאות. שיתוף הפעולה והדאטה נותן לנו קפיצת מדרגה משמעותית. יש כאן אפשרות לחברות שנמצאות תחת קורת גג אחת לזהות אתגרים משותפים, וחשוב מכך, להעלות רעיונות כדי לפתור את הבעיה המשותפת".

"חוויית המשתמש של המטופל תשתנה אף היא לחלוטין", מוסיף בן אליעזר, "בנוסף, שיתופי הפעולה יוצרים תעשייה רחבה יותר, כמו חברות פארמה שכבר מתעניינות, וחברות העוסקות בספורט, שרוצות לנצל את המידע הרפואי כדי לשפר את השירות שהן נותנות ללקוחות שלהן".

"לשפר את הרגלי האכילה"

במסגרת שיתוף הפעולה מיקרוסופט מקימה בפרויקט אגם נתונים (אחסון מידע על ביג דאטה המאפשר לכל החברות בפרויקט ליצור ולצרוך מידע יחד - ל"נ) וגישה לכל החברות שישכרו שטחים לענן הרפואי וליכולות הג'נרטיב AI עבור המחקרים שלהן. מדובר בסטארט־אפים וענקיות בריאות מישראל והעולם. מטרת הפרויקט היא לחבר בין גופים רבים, גם מתחרים, במטרה לפתור אתגרים. 

ליאור ציוני, מנהל מגזר הבריאות והממשלה במיקרוסופט ישראל, מסביר כי שיתוף הפעולה בין החברה ל־Health Teach Valley מאפשר לארגונים שונים בתחומי הבריאות, התזונה, הספורט, האקדמיה והמחקר לשתף מידע בינתחומי משמעותי באגם נתונים אחד באופן מאובטח, על גבי Azure, הענן של מיקרוסופט.

טק ואלי (צילום: אופיר ברמן)
טק ואלי (צילום: אופיר ברמן)

"באמצעות הפלטפורמה של מיקרוסופט וכלי Azure OpenAI אותם ארגונים יוכלו לתחקר בצורה קלה ומקצועית את הדאטה ולהפיק ממנו תובנות משמעותיות, שישפיעו בצורה דרמטית על איכות הטיפול הרפואי שנקבל, על איכות המזון שנצרוך ועל הרגלי האכילה והכושר הגופני של כולנו", הוא מסביר. 

"לדוגמה, היום כשאדם מגיע לסקר בדיקות רפואיות, הוא מקבל את תוצאות הבדיקות שלו באופן מבודד, ללא קשר בין הבדיקות השונות וללא קשר לכלל האוכלוסייה. זאת בזמן שארגוני הבריאות בישראל מובילים בעולם בכמות המידע הרפואי הדיגיטלי שהם שומרים, מיום הלידה ועד יום מותו של האדם.

ניתן להפיק אין־ספור תובנות ולאפשר טיפול ברפואה מותאמת אישית אם רק נוכל לתחקר את המידע הזה. באותן בדיקות סקר ניתן יהיה גם לקבל מידע השוואתי למאות אלפי אנשים שנבדקו באותו ארגון בריאות, ובאופן ספציפי לכל אחד בהתאם למין, גיל, מצב בריאותי, תוצאות בדיקות וכדומה. באמצעות זה אפשר להסיק מה הסיכוי של אותו אדם לחלות לדוגמה במחלת עורקים בשנים הקרובות וכן לתת לו המלצות תזונה ופעילות גופנית.

הפלטפורמות שבהן ישתמשו במסגרת שיתוף הפעולה הן תולדה של שיתוף הפעולה בין מיקרוסופט ל־OpenAI, כשבעצם היכולות שאליהן הגיעו בבינה מלאכותית יוצרת במסגרת המחקר בסטארט־אפ מוטמעות בכל הפלטפורמות הטכנולוגיות של מיקרוסופט ומאפשרות לה להעתיק יכולות כמו ChatGPT לשוק הארגוני בצורה מאובטחת, תוך שמירה על פרטיות".

"צריכים תעשייה בינלאומית"

פרופ' דניאל זייפמן, יו"ר ההנהלה האקדמית של הקרן הלאומית למדע, שכיהן כנשיאו העשירי של מכון ויצמן למדע וכיום יו"ר פרויקט Health Tech Valley, מדגיש כמה המיזם הזה הוא הכרחי. "אחד הדברים שהיו חסרים למדינת ישראל היה המשולש הזה של אקדמיה, בית חולים קליני ותעשייה. לא הכרנו מקום בארץ ששילב את שלושתם בצורה מובנית ומשמעותית", הוא מסביר. 

"לישראל יש מוניטין גבוה כמדינת הייטק", מדגיש פרופ' זייפמן, "אבל כשמתחילים לדבר על תעשייה ביו־רפואית, או מדעי החיים ופיתוח תרופות, אין הרבה חברות גדולות בארץ.  לכן החזון של הפרויקט הוא ליצור מקום שבו נוכל להניע את המשולש הזה, ובשביל זה אנחנו צריכים את התעשייה הבינלאומית. כדי למשוך לכאן את החברות הגדולות מהתעשייה היינו צריכים להקים את התשתית הנכונה. אנחנו צריכים להציג את הטאלנטים שלנו, אין לנו בעיה בישראל לגדל כישרונות, בין אם זה מדענים, מהנדסים או טכנאים ברמה גבוהה מאוד".

טק ואלי (צילום: אופיר ברמן)
טק ואלי (צילום: אופיר ברמן)

"יותר משמדובר בפרויקט נדל"ן זהו פרויקט ציוני", מציין פרופ' זייפמן, "ישראל נחשבת למדינה יוקרתית בכל מה שנוגע למחקר רפואי, אבל רוב הרופאים בארץ לא עוסקים במחקר רפואי, ואחת הבעיות הגדולות בתחום זה שאין מעמד רשמי מוכר של רופא חוקר כמו במדינות אחרות. אבל בשנים האחרונות יש יותר מעורבות של רופאים במחקר, וזה חשוב משתי סיבות: הרופא הרבה יותר קרוב לחולה או המטופל, ושנית בתי החולים וקופות החולים יודעים לאסוף נתונים בצורה יוצאת מן הכלל".

אבי ברוך, סמנכ"ל ארגון, מנהל ומשאבי אנוש וראש מנהלת Health Tech Valley, מהמרכז הרפואי שיבא, מסביר את החשיבות בשיתוף המוסד הרפואי שזה שנים מדורג באופן קבוע בין עשרת בתי החולים הטובים בעולם, בדירוג המתבסס על פלטפורמה של מחקר, חדשנות, פעילות ופרסום מאמרים. "תפיסת העולם שלנו היא גלובלית", מסביר ברוך, "לראייתנו הבריאות היא מנוע הצמיחה העתידי של מדינת ישראל. ראינו את זה גם בתקופת הקורונה, וחלק גדול מזה יהיה נושאי ה־AI והדאטה.

טק ואלי (צילום: אופיר ברמן)
טק ואלי (צילום: אופיר ברמן)

"זה החזון של עיר הבריאות של ישראל. יש בתוכו תפיסת עולם שמייצרת אקוסיסטם של מרכז רפואי מוביל, שמסביבו מתפתחת תעשייה שמייצרת ערך מוסף ומשמעותי, שמתכתב עם הסטארט־אפ ניישן".

ברוך מדגיש כי בפיתוח מעורבים גם הממשלה וארגונים שונים כמו ג'וינט. שר הכלכלה ניר ברקת אף ביקר במקום לאחרונה ושמע את התוכניות לעתיד. "המזל שלנו, אם אפשר לקרוא לזה מזל", הוא אומר, "זה שהמציאות בישראל הייתה שיש מרכז רפואי מוביל, מוקף סביבו רק צבא, שדות תותים וחממות. המדינה, שהייתה בלחץ לבנייני מגורים, החליטה להפשיר את הקרקעות ולפתע נפתח אזור מסביב של אלפי דונמים שמתחיל להתפתח.

"התפיסה שלנו, כמרכז רפואי, זה לייצר פה אקוסיסטם שאוגר בתוכו כמה מרכיבים שייתנו את הערך המוסף. זה בית חולים שמטפל באנשים, מחקרים שאנחנו עושים פה ברמה גבוהה ושיתופי פעולה מקצועיים, אנחנו מייצרים פה חברות והכנסות למדינת ישראל. הדבר השני זה תושבים, כ־100 אלף אזרחים שיגורו באזור.

כשאנחנו מסתכלים על עיר הבריאות של ישראל, הם בעצם הפלטפורמה שלנו לייצר את האקוסיסטם הזה. מקימים פה מעל מיליון מטר רבוע של תעסוקה, עם כמה מהחברות המובילות בישראל ובעולם בתחומי המחקר והחדשנות. המטרה היא פלטפורמה לעבודה משותפת, לצד אקדמיה. כי החיבור בין אקדמיה, מחקר, רפואה, תעשייה ותושבים מייצר חברה טובה יותר".