מעסיקים שימו לב, גם אם פיטרתם עובדת בהריון בהסכמה, אתם חייבים לקבל אישור מראש מהממונה מטעם משרד העבודה והרווחה אחרת תאלצו לשלם פיצויים. 

פיטורי אישה בהריון אסורים גם אם סיבת הפיטורים אינה קשורה להריון וגם אם המעסיק לא ידע על ההיריון בזמן קבלת ההחלטה. 
לפני כשבועיים, בית הדין האזורי לעבודה קיבל את תביעתה של העובדת שפוטרה בתקופת הריונה, וקבע כי היא זכאית לפיצוי גם אם המעסיק לא ידע על ההיריון במועד קבלת ההחלטה על הפיטורים.

בית הדין נסמך בהחלטתו על חוק עבודת נשים, בשונה מעילת הפיצוי לפי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, הדורש קשר סיבתי בין ההיריון לפיטורים.

העובדת שפוטרה מעבודתה תבעה את המעסיק, תוך שהיא מתבססת על העובדה שפוטרה בזמן הריונה ועתרה למתן פיצויים. לטענתה, היא עבדה במחסן הנתבעת ופוטרה מעבודתה לאחר שהודיעה למנכ"ל על הריונה.

מנגד טען המעסיק, המעסיק טען מנגד כי העובדת הודיעה שאינה מסוגלת לחזור לעבודה עקב מצבה הרפואי לאחר תאונה שעברה, וביקשה מכתב פיטורים לצורך הגשת תביעה נגד המוסד לביטוח לאומי וחברת הביטוח.

עו"ד שירן הורוביץ, מנהלת מחלקת דיני עבודה ממשרד וינברגר ברטנטל ושות' מסבירה כי מבלי לדון בשוני בין הגרסאות, "בית הדין פסק כי אין מחלוקת שהפיטורים נעשו ללא קבלת היתר מהממונה לפי הוראות חוק עבודת נשים כנדרש ולכן פיטוריה בטלים. בהמשך בית הדין פסק לעובדת פיצוי מוגדל בגובה 150% מהשכר שהייתה מקבלת, אילו הייתה ממשיכה בעבודתה בתקופה המוגנת על פי החוק". 

מתי מעסיק נדרש לפנות לממונה לצורך קבלת היתר לפיטורי עובדת בהריון? 
"כאשר העובדת השלימה 6 חודשי העסקה באותו מקום עבודה ו/או אצל אותו מעסיק, על המעסיק לפנות לממונה טרם החלטה על פיטורי העובדת"

האם מעסיק נדרש לפנות לממונה לקבלת היתר לפיטורים גם כשהסיבה לפיטורים אינה נעוצה בעובדה כי העובדת בהריון? 
"בהחלט. ברגע שעובדת בהריון השלימה את התקופה הנדרשת כאמור (6 חודשים), יש לפנות לממונה לקבלת אישור לפטר את העובדת בהריון, לא משנה מה סיבת הפיטורים".

מהי התקופה המוגנת מפיטורים של עובדת בהריון?
"התקופה המוגנת היא התקופה שממועד הפיטורים ועד הלידה, ובנוסף לכך 60 ימים לאחר חופשת הלידה ו–30 יום הודעה מוקדמת".

עו"ד הורוביץ מסכמת: "פסיקה זו מראה, ולא בפעם הראשונה את החשיבות שרואים בתי הדין בעקרון השוויון, ואת הצורך לעקור מן השורש תופעות של הפליה מגדרית של נשים בהריון. 

"חשוב לזכור כי חוק עבודת נשים אוסר על פיטורי עובדות בהריון בוותק של 6 חודשים לפחות טרם יציאתן לחופשת לידה, אלא בהיתר מהממונה מטעם משרד העבודה והרווחה. הדבר נכון גם אם הפיטורים אינם קשורים להריון וגם אם המעסיק לא ידע על ההיריון במועד קבלת ההחלטה".