"ברור שהייטקיסטים לא הפכו לחסרי כל, אבל גם שם שואלים איך משיגים כרטיסים מוזלים לספארי". כך אומרת בראיון ל"מעריב עסקים" ספי פלס, משנה למנכ"ל מועדון הצרכנות הייטקזון שמפעילה מועדון לקוחות וכרטיס אשראי. הראיון יפורסם במלואו ביום שישי. בקיץ האחרון, עוד לפני תחילת המלחמה, נערך סקר בקרב חברי הייטקזון בנוגע לנתוני הצריכה של חבריו. התוצאות היו מפתיעות: 40% מחברי המועדון אמרו שהם מצמצמים את הרכישות בסופר. הסיבות המרכזיות: המשבר בהייטק ויוקר המחיה.

"אי אפשר להסתכל על קהילת ההייטק כחריגה בכל הנוגע לסיפור של יוקר המחיה", מסבירה פלס. "אמנם עובדי ההייטק הם הקטר של המשק, ונכון שיש בהייטק מנכ"לים ועובדים בכירים, ומנכ"ל יכול לעוף עם חופשת פרימיום ומסעדות יוקרה, אבל לא כולם יכולים להרשות את זה לעצמם. יוקר המחיה הוא משהו שנוגע בכולנו, וגם מי שמרוויח יותר ישמח לשלם פחות. חשוב לזכור שיש אנשים שנמצאים בעולם הזה במשרות זוטרות, במשרות סטודנט וכל חיסכון שהם עושים עכשיו יסייע להם בעתיד".

אז מה ההייטקיסטים קונים בתקופה האחרונה? בהייטקזון מצביעים על גידול של 30% בממוצע בכל חודש ברכישות של שוברים כספיים שעוזרים להתמודד עם יוקר המחיה. מדובר בפעילות שהושקה ביולי עם רשתות כמו רמי לוי, שוק העיר, יינות ביתן, ויקטורי וסופרפארם. כן השיקו בהייטקזון שוברים לוולט, רולדין, BE, מקדונלד'ס ועוד. בקטגוריות האטרקציות לכל המשפחה נרשמה עלייה בכל הפרמטרים בעיקר בסופי שבוע ובימים מיוחדים כגון ולנטיינס, יום המשפחה והבחירות לרשויות המקומיות.

הקטגוריות המובילות בתחום המסחר: מסכים, סלולר, שואבי אבק, מכונות תספורת ונינג'ה גריל. לעומת השנה שעברה נרשם זינוק של עשרות אחוזים בביקוש לגריל גז, מדיחי כלים, מסכי טלוויזיה, מייבשי כביסה, תנורי אפייה בילד אין וכיריים. פלס מציינת את חשיבותה של ההתאגדות המגזרית, ולו הקטנה ביותר כדי להפוך לכוח קנייה: "אין דרך אחרת - לכל מגזר חייב להיות כוח קנייה משלו. אני לא מדברת רק על כל המועדונים שאנחנו מכירים של חיילים, שוטרים וכו' אלא לכל מקצוע ולכל מגזר כדאי שיהיה כוח קנייה שמאגד את התוכן שרלוונטי עבורו, וגם הוא יכול לתת מענה לצרכים של אותו מגזר". 

מה המצב כיום, למעלה מחמישה חודשים אחרי פרוץ המלחמה?
"תחומים שונים בחיינו הודממו לחלוטין אחרי 7 באוקטובר. כל נושא הטיסות לחו"ל ופנאי ובילוי. ספגנו ירידה מאוד גדולה במחזורים של כמעט 30%. המלחמה עצרה את העולם הצרכני בבום בשבועיים הראשונים והפגיעה באיקומרס הייתה מטורפת. בשונה מהקורונה, שם אנשים הסתגרו וחיפשו נחמה ברכישות שיחממו להם את הלב, פה הייתה מגמה הפוכה. אבל עכשיו אנחנו רואים התאוששות בכל הגזרות.

הכתבה המלאה תפורסם ביום שישי במוסף מעריב עסקים