הקרב על המינוי לתפקיד יו"ר דירקטוריון בנק לאומי נפתח, לאחר שכהונתו של היו"ר הנוכחי שמואל בן צבי עומדת בפני סיום. המינוי יפקע במהלך יולי. בן צבי, שהחליף את סאמר חאג' יחיא, מסיים כהונה של שבעה חודשים בלבד, הקצרה ביותר בתולדות הבנק. למרות בעיה קריטית זאת, הוא נבחר ברוב של חמישה דירקטורים כנגד ארבעה. בכל מקרה, בחירת המחליף חייבת להיעשות קודם לסיום התפקיד הרשמי כדי שהבנק לא יישאר ללא יו"ר קבוע.

מנכ״ל בנק לאומי: ״הממשלה חייבת לחסל כבר את הבירוקרטיה המיותרת״

ל"מעריב" נודע שוועדת המינויים של הדירקטורים בבנקים בראשות השופטת צילה צפת תתכנס ביום ראשון כדי להמליץ על שני חברי דירקטוריון חדשים לבנק. בניגוד לסבבי מינויים קודמים, המועמדים לתפקיד דירקטור אינם נדרשים לגלות כישורים גם לתפקיד יו"ר הדירקטוריון. שני חברי הדירקטוריון שימונו יהיו חלק מסבב מינויים חדש, הכולל ארבעה חברי דירקטוריון (ששניים מתוכם ימונו מחדש). על רקע המינויים הצפויים, שיגרה אמש הנהלת הבנק הודעה על כוונת הבנק לזמן אסיפה כללית, כשעל סדר היום אישור מינויים של הדירקטורים החדשים.

על רקע אי־הבהירות הנוגע לתהליך ועקב לוח הזמנים הצפוף, הבנק לא פרסם בשלב זה מועד לכינוס האסיפה. אולם, בכל מקרה היא חייבת להתקיים לכל היותר עד אמצע יולי. הבנק הבהיר שהמועד ייקבע בהקדם האפשרי. באסיפה ישתתפו גופים מוסדיים מישראל ומחו"ל, שהם בעלי מניות בבנק.

על תפקיד יו"ר הדירקטוריון צפויים להתמודד לפחות שני מועמדים. הראשונה היא עו"ד אתי דויטש, שהתמודדה גם בסבב הבחירות הקודם באוקטובר 2023. המועמד השני הוא המשפטן ידידיה שטרן, המזוהה עם הציונות הדתית והיה חלק מגורמים שניסו לתווך בין הצדדים בקידום הרפורמה המשפטית.

עו''ד אתי דויטש (צילום: סטודיו מרסלו)
עו''ד אתי דויטש (צילום: סטודיו מרסלו)

לפי ההערכות, שטרן מעוניין לכהן כיו"ר הבנק במשרה חלקית (לנוכח עיסוקיו באוניברסיטת בר־אילן ועיסוקים נוספים). עם זאת, בנק ישראל אינו מאפשר ליו"ר בנק, ובוודאי כמו זה של בנק לאומי, לכהן במשרה חלקית. אלא שהחששות הן שתהליך הבחירות ילווה בהתערבות פוליטית. ייתכן ששר האוצר בצלאל סמוטריץ', ששטרן מקורב למחנה שלו, יפעל מאחורי הקלעים למינויו. ייתכן שברגע האחרון יחליט אחד מחברי הדירקטוריון הנוכחיים להתמודד אף הוא. 

פרופ' ידידיה שטרן (צילום: אביה שטרן)
פרופ' ידידיה שטרן (צילום: אביה שטרן)