איליה פוזין




 אחרונה נדמה כי כולם רוצים להיות יזמים. אולי אלה סיפורי ההצלחה אשר תופסים את כותרות העיתונים, אולי סכומי הכסף האדירים אשר הצליחו לגייס היזמים הישראלים בשנים האחרונות, ואולי פשוט רבים נלהבים מהאפשרות שלא להיות כפופים למנהל אשר בוחן את פעילותם ללא הפסקה. אך תהיה הסיבה אשר תהיה, נדמה כי להיכן שלא תפנו תפגשו כיום אנשים שחולמים להקים עסק משלהם, לפתח אותו עוד ועוד - ולהפוך בעצמם ליזמים מצליחים אשר אינם כפופים לאיש, ונהנים מחשבונות בנק מרופדים למדי.

אך רגע לפני שתוותרו על הצעות עבודה כאלו ואחרות, כדאי שתזכרו שכותרות העיתונים והראיונות הנוצצים הם לא חזות הכל. בחינה מעמיקה של הנתונים אודות תעשיית היזמות מעלה תמונה לא מאוד אופטימית, ממנה עולה כי לפחות מבחינת סיכויי ההצלחה, כלל לא בטוח שכדאי לנסות ולהקים עסק באופן עצמאי.

מסקר ענק שנערך בארה"ב במהלך השנה האחרונה, עולה כי 25% מכלל העסקים אשר נפתחו במדינה בתקופה זו (בכל תחומי הפעילות) נכשלו במהלך השנה הראשונה להקמתם. הנתון הזה רק הולך וגדל ככל שמתקדמים בציר הזמן - ועד השנה העשירית, לא פחות מ-71% מהעסקים העצמאיים נסגרים בעקבות כישלון.
אחד התחומים החמים ביותר כיום הוא לבטח תחום היזמות הטכנולוגית - כשרבים מהצעירים אשר מסיימים את לימודיהם (או את השירות הצבאי בישראל) בוחרים לנסות ולהקים עסק משלהם בתחום המתפתח. אך למרות סיפורי ההצלחה הגדולים של השנים האחרונות, מסתבר כי דווקא התחום הטכנולוגי הוא בעל סיכויי ההצלחה הקטנים ביותר - שכן 90% מהמיזמים הטכנולוגיים נסגרים בכישלון ובהפסדים כספיים. גם ביתר התחומים (חינוך, פיננסי, רפואה, חקלאות, תיירות וכו') - למעלה ממחצית מהמיזמים החדשים נסגרים בתוך פרק זמן קצר.
אז מה גורם לכישלון המיזמים השונים? מומחים שונים מסבירים כי בשוק תחרותי כפי שאנו מכירים כיום, הלחץ על חברה צעירה בתחילת דרכה גדול בהרבה לעומת זה אשר מופעל על חברה מבוססת וותיקה. לחץ כזה, הם מסבירים, "מפיל" חברות רבות שאינן מבוססות באופן טוב דיו. באשר לתחום הטכנולוגיה, נדמה כי הדרך הטובה ביותר להסביר את אחוזי ההצלחה הנמוכים היא מספרם הרב של המיזמים הפועלים בתחום: מרביתם המחולטת של היזמים בארה"ב כיום פונים לתחום הטכנולוגיה, ולא לתחומים "מסורתיים" יותר דוגמת קמעונאות, נדל"ן או מלונאות. מבין עשרות אלפי המיזמים הטכנולוגיים אשר מוקמים מדי שנה, רק כמות קטנה מצליחה להחזיק מעמד ולהתפתח לכדי עסק עצמאי ומתפקד - ומכאן האחוז הנמוך.
סקר נוסף אשר נערך במדינה גילה כי הגורם המוביל לכישלונם של מיזמים וחברות צעירות הוא חוסר תכנון כלכלי נכון והיעדר ניסיון פיננסי. נראה כי יזמים רבים מחליטים לפעול בכוחות עצמם ולקחת תחת אחריותם גם את התחום הכלכלי - מבלי להיעזר בשירותיו של רואה חשבון מקצועי או אדם אשר יופעל על תכנון, ניהול ומעקב אחר מצבה הכספי של החברה. חוסר הניסיון, אגב, תופס גם את המקום השני בדירוג המפוקפק של הגורמים האחראים לכישלון - הוא היעדר ניסיון ניהולי וחוסר יכולת לאזן בין הצרכים השונים בחברה.
כמובן שאין בדברים אלו ניסיון להמליץ לכם באיזה כיוון לבחור, ובהחלט חשוב לזכור כי תחום היזמות הביא לנו כבר עשרות סיפורי הצלחה מרשימים - ועוד מאות רבות של סיפורי הצלחה קטנים יותר שאינם הגיעו לכותרות העיתונים. אז אם גם אתם רוצים להפוך ליזמים מוצלחים, זיכרו לקחת גם את הנתונים האלו בחשבון בטרם תקבלו החלטה כזו או אחרת. ובכל מקרה, תכננו היטב את ניהול הכספים שלכם. 

לאתר פורבס