שר האוצר, משה כחלון, חתם היום (שלישי) על צו המפחית את המיסוי על האלכוהול: החל מחצות, המס על הבירה יופחת בכ-46%, והמס על משקאות משכרים יופחת ב-21%



בשנת 2012 הוכפל המס על הבירה בישראל, ונקבע כי בירה בריכוז כוהל של מעל 3.8%, הנמכרת בחבית, באריזה חד פעמית או בבקבוק לשימוש חוזר בריכוז כוהל מעל 3.8%, תמוסה ב-4.33 שקלים לליטר. רמת מיסוי זו גבוהה משמעותית מזו הנהוגה במדינות ה-OECD.



החל מהלילה, שיעור המס על בירה זו יעמוד על 2.33 שקלים לליטר ובירה בבקבוק לשימוש חוזר שמכילה כוהל בריכוז של עד 3.8% תישאר פטורה ממס קנייה. 



הפחתת המס יוצרת לכאורה אובדן של עד 250 מיליון שקלים להכנסות המדינה ממסים, אך המהלך צפוי להיות מאוזן פיסקלית, תודות לאכיפה מוגברת מתוכננת בתחום זיוף והברחת אלכוהול.



כחלון: "נמשיך במגמה, נתקן עיוותים"



שר האוצר התייחס להורדת המס ואמר כי "בהחלטה זו חוזרת ישראל למתווה המקורי, שכן יש להילחם בראש ובראשונה בתעשיית המשקאות הפיראטית שעושה שימוש בכוהל לא ראוי למאכל אדם, תוך דאגה לבריאות הציבור. במקביל, יש להביא להפחתה של המס - שבשל התחרות העזה בענף המשקאות המשכרים צפוי כי היא תתגלגל לציבור הצרכנים. 

כחלון הוסיף: "אנחנו מתכוונים להמשיך במגמה ולא נהסס לתקן עיוותים במס ככל שנדרש ולהקל על האזרחים. המהלך מבטל העלאת מס שנקבעה לפני כשנתיים שהתברר כי לא הביאה לתוצאות החזויות ואף היו לה השלכות שליליות, והוא מבוצע לאחר בחינה מעמיקה של רשות המיסים שתומכת במהלך".

הצו אושר בהמלצותיו של צוות מקצועי בראשות מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, ובהשתתפות נציגי רשות המסים, לפיהן יש לבטל את השינויים שנעשו במיסוי בירה בשנת 2012 ובמיסוי אלכוהול בשנת 2013. בכך, אימץ מחדש את שיעור המס שהיה קיים עד שנת 2012 - שעמד על כמחצית משיעורו הנוכחי על פי המתווה המקורי כפי שהוצע על ידי רשות המסים. שינוי המס ייכנס כאמור לתוקפו הלילה בחצות, לאחר פרסומו ברשומות.