הוויכוח על בריאות הציבור וצריכת מוצרים שגורמים להשמנה אינו מעניין כנראה את אנשי משרד הכלכלה, שהודיעו אתמול כי על רקע המחסור המסתמן בשוק הוחלט על חלוקת מכסות יבוא פטורות ממכס לחמאה תעשייתית.



החמאה משמשת כחומר גלם בעיקר בתעשיית דברי המאפה, הגלידות והעוגות. ועדת מכסות של המשרד חילקה בסוף השבוע 700 טון של מכסות גלידה פטורות ממכס. בהודעת המשרד נמסר כי “לראשונה, גם תעשיית הגלידה בישראל תקבל פטור ליבוא חמאה לצורכי ייצור”. מנכ"ל המשרד עמית לנג הבהיר שעל רקע של דיווחים על מחסור צפוי בחמאה תעשייתית במחלבות, בבתי מאפה ובקונדיטוריות הוחלט על היבוא.



ההחלטה התקבלה בתיאום עם משרד החקלאות, משרד האוצר ומועצת החלב בהליך מזורז שמטרתו לספק מענה מהיר ליצרני מוצרי חלב ומזון. שבעה זוכים כבר קיבלו 100 טון כל אחד. ברשימה מצויות המחלבות תנובה, שטראוס וגד, הצורכות חמאה בייצור מוצריהן וגם מספקות חמאה למחלבות קטנות יותר ולבתי מאפה. עוד זכו היבואנים גדולים וילי פוד, נטו, סיימן ומוסרי. הזוכים מחויבים להכניס לישראל עד סוף אוקטובר לפחות 50% מהקצאת החמאה שקיבלו.



ממשרד הכלכלה נמסר כי מתחילת השנה חולקו מכסות בהיקף 1,250 טון, ועד כה יובאה קצת למעלה ממחצית מכמות זו. מוצרים אלו משווקים לצרכן במחיר מקסימום שלו התחייבו הזוכים במכסות, שהינו נמוך מהמחיר המפוקח.