בנק הפועלים הודיע היום (שני) רשמית על התנגדותו להסדר החוב שגובש עם איש העסקים אליעזר פישמן, שכולל מחיקה של כ-1.75 מיליארד שקל מחובותיו. על פי ההערכות ההודעה פורסמה בעקבות ישיבת דירקטוריון הבנק. בהודעה הרשמית נאמר כי "הבנק בחן את הסדר החוב המוצע על ידי המנהל המיוחד בשמונה על ידי בית המשפט, ונראה כי ההסדר אינו מבטיח מאמץ ראוי להחזיר את החוב לבנק". על פי ההערכות עמדה כזאת תימסר גם על ידי בנק לאומי, למרות שהעמדה עדיין לא נמסרה סופית. הבנק היחיד התומך בשלב זה בהסדר הוא בנק מזרחי טפחות שהסדר החוב גובש בשיתוף פעולה אתו.



גם רשות המסים מעוניינת בשיפור ההסדר. בכנס באילת של לשכת רואי החשבון אמר מנהל רשות המסים, משה אשר: "אני לא יכול להתייחס לתיק כזה או אחר. באופן עקרוני כל אזרח במדינה צריך לשלם מסים כחוק ולא והסתיר מידע מרשות המסים. הסדר פישמן הובא אתמול לידיעתנו וניתן תגובה מסודרת לבית המשפט. לנושא בסדר גודל כזה קיימת גם חשיבות ציבורית מעבר לשאלת גביית מסים מתיק ספציפי".



לדבריו, "נאלצנו ללכת לבקשה להליך פשיטת רגל מול פישמן לאחר שלא הגענו להסכמות אתו על גביית החובות בסך של 200 מיליון שקל. אף אחד לא פטור מהוראות החוק, לא נישום קטן ולא נישום גדול. הפעלנו את סמכותנו".


"נאלצנו ללכת לפשיטת רגל מול פישמן". משה אשר. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
"נאלצנו ללכת לפשיטת רגל מול פישמן". משה אשר. צילום: הדס פרוש, פלאש 90


ועדת הכלכלה תתכנס מחר בצהריים לבקשת ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) לישיבה דחופה כשעל סדר היום הסדר החובות של פישמן. בישיבה המתקיימת במקביל לאסיפת הנושים ישתתפו מנהל רשות המסים משה אשר, נציג בנק ישראל (המפקחת על הבנקים שוהה בחו"ל). המנהל המיוחד עו"ד יוסי בנקל וגורמים נוספים.

ח"כ נחמיאס ורבין אמרה כי ההסדר במתכונתו הנוכחית לא יעבור כי קיימות בו יותר מדי פרצות. לדבריו "אני מתנגד למתן פטור מהגשת תביעות שניתן למשפחת פישמן. אני דורשת חקירה מעמיקה של מה שהתרחש ולדעת מה הצעדים שיינקטו להפקת לקחים. לטייקונים חובות נוספים של 22 מיליארד שקל למערכת הבנקאית".

"כל דולר ושקל שמוחקים לפישמן יש למחוק לאדם לוקח משכנתה"

למרות ההתנגדות של הבנקים הגדולים, הסערה סביב ההסדר לא נרגעת. ד"ר איציק ספורטה מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב, עלה לשידור הבוקר ב-103FM וסיפר מדוע הוא כל כך מתנגד: "בעשור האחרון, עם כל התספורות, השתמשנו בכל מילות התואר. צריך לעשות סיבוב טוטאלי של המערכת. המערכת טעתה כשנתנה למהמר כפייתי שפשט את הרגל ב-1983 להמשיך ולקבל הלוואות. אנחנו רחמנים כלפי עשירים ודורסניים כלפי עניים. אני לא רוצה שהוא יישאר חסר כל, אבל אני לא רוצה שהעניים יהיו עוד יותר עניים בגללו. כל דולר ושקל שמוחקים לפישמן יש למחוק לאדם לוקח משכנתה. אף אחד לא יודע את כמות אחוזי התספורת. מדובר במיליארד וחצי שקל שמדינת ישראל לא תוכל להשקיע בדיור ציבורי לדוגמה".
 
 
עוד הוסיף: "אני קורא לפתוח בוועדת חקירה על הבנקים ומה שעשו הדירקטורים. יש לראות איך המערכת עובדת. נראה שהמערכת לא לומדת והיא צריכה ללמוד. בנה את הונו על קנייה של חברות. אם רוצים לעזור לעסקים קטנים ובינוניים צריך לא רק לשחק בכספים. כשהם מצליחים הם גאונים ושהם נופלים זה על חשבון הציבור". 
 
"גם דנקנר קנה נכסים ולא היה לו הון עצמי בכלל. היו לו קשרים טובים והוא אדם מוכשר שבנה פירמידה והימר על מניות. אלו אנשים ממנופים שקיבלו כסף מהציבור באמצעות הבנקים. המערכות האלו עובדות מעל המערכות של בני אדם רגילים. כך אנחנו פוגעים בכלכלה וגם בעם ישראל. צריך להבין, יש חברות שנכנסות לקשיים וצריך לעזור להם אבל במקרה הזה מדובר על משהו שהוא מעבר לנורמלי. פושטי רגל VIP במדינה מקבלים תנאים מיוחדים".

עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן