נתונים שפורסמו אתמול על ידי משרד הכלכלה מראים שסל מוצרי הטואלטיקה הכולל חומרי ניקיון, מוצרי תינוקות, היגיינה נשית ומזון יבש הזול ביותר מוצע ברשת רמי לוי (שיווק השקמה) בהשוואה לרשתות הקמעונאיות האחרות וגם ביחס לרשתות הפארם הגדולות - ניו־פארם וסופר־פארם. הבדיקה נערכה לקראת השלמת המיזוג בין שופרסל לניו־פארם, ולהערכת אנשי משרד הכלכלה והמועצה לצרכנות היא צפויה להגביר את התחרות בתחום.



רמי לוי מציע את סל הקניות הנמוך ביותר, העומד על 390 שקל. הסל ברשת יינות ביתן עומד על 395 שקל. הסל היקר ביותר מוצע ברשת מגה בעיר ומחירו עומד על 453 שקל כשאחריה מתייצבת רשת ויקטורי עם סל שמחירו 437 שקל. עוד מראה הבדיקה כי אותם מוצרים נמכרים ברשתות הפארם במחיר הגבוה ב־8% בממוצע בהשוואה לרשתות הקמעונאות המסורתיות.



מחיר הסל ברשת ניו־פארם עמד על 465 שקל והמחיר בסופר־פארם על 445 שקל. נזכיר שהמחיר עבור אותם המוצרים אצל רמי לוי עמד על 390 שקל. השוואת המחירים נעשתה על בסיס מחיר המוצרים ב־23 בנובמבר השנה, בהתאם לנתונים שהעבירו הרשתות למאגר המחירים האינטרנטי. המחירים הופקו באמצעות פלטפורמת "פרייסז" עבור 25 מוצרים שונים מקטגוריית הטואלטיקה.



סניף "מגה בעיר" בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני
סניף "מגה בעיר" בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני



בסכיני הגילוח הפער בין רשתות הפארם לרשתות הקמעונאיות הגיע ל־54%. בדאודורנט ליידי ספיד סטיק הגיע הפער ל־78%. במשחת השיניים קולגייט טואטל עמד הפער על 81%. מחיר במבה אסם באריזה של 80 גרם היה גבוה ברשתות הפארם ב־137% בהשוואה לרשתות הרגילות.



במשרד הכלכלה מעריכים כי התחרות על מוצרי הפארם תגבר עם השלמת המיזוג בין שופרסל, שבניהול איציק אברכהן, לרשת ניו־פארם. שופרסל כבר הכינה תוכנית להוזלת מחירי המוצרים, בין השאר, בזכות קשרי מסחר ישירים עם קניינים בחו"ל והחדרת המותג הפרטי.



משרד הכלכלה תחת אחריות השר אלי כהן מתכוון לנקוט צעדים נוספים בתחום. ביום שני הבא, 11 בדצמבר, תובא לקריאה ראשונה ההצעה להגבלת כוחם של יבואנים בלעדיים. כזכור, בתחילת יולי השנה נכנס לתוקף חוק שקיפות המחירים גם ברשתות הפארם, שהביא להגדלת כוח המיקוח של הצרכנים.



צעד נוסף של משרד הכלכלה נוגע לביטול הסדרי הבלעדיות של רשתות גדולות במרכזים מסחריים, המונעים את כניסתם של מתחרים חדשים למקום. מדובר ברשתות עוגן בקניוני רשת מליסרון או רשת עזריאלי שנחתמו בחוזי שכירות ארוכי טווח. בנוסף, הוצא צו שקיפות מחירים המחייב את הצגת נתוני המחירים בישראל לעומת המחירים בחוץ לארץ. גופים עסקיים גדולים בעלי כוח שוק יוגדרו כמונופול גם אם נתח השוק שלהם אינו עולה על 51%.