שוק כרטיסי האשראי רותח, לנוכח השינויים בתחום כרטיסי המועדון וההפרדה הקרבה בין חברות כרטיסי האשראי והבנקים. בסוף השבוע האחרון, חברת כרטיסי האשראי כאל, שבניהול דורון ספיר, החלה בהפצת כרטיסי מועדון הלקוחות שופרסל בחלק מסניפי הרשת. הכרטיסים הופצו ב־100 סניפים ועד סוף השבוע הבא הם יופצו בכל 215 סניפי הרשת. יש לציין כי בהנהלת כאל מרוצים מאוד מקצב ההצטרפות.



כזכור, המועדון, שהופעל עד לאחרונה על ידי לאומי קארד, עבר לכאל המתחרה בעקבות חילוקי דעות עסקיים. כאל מציעה לחברי המועדון מתנת הצטרפות של 180 שקל לקניות ברשת או מסגרת אשראי של עד 5,000 שקל באפס אחוז ריבית. בנוסף, מוצעת הנחה של 5% על המותג הפרטי, פטור מתשלום דמי חבר בשנה הראשונה ומבצעי מתנות נוספים.



לאומי קארד ופוקס יקימו מועדן לקוחות משותף



בתוך כך, לאומי קארד, שבניהול רון פיינרו, יוצאת במספר יוזמות משלה בתחום. אתמול היא חתמה עם רשת פוקס, שבבעלות הראל ויזל על הסכם להקמה ולתפעול של מועדון לקוחות משותף, הכולל, בין היתר, הנפקת כרטיסי אשראי חוץ בנקאיים. המועדון אמור להיות מושק ב־1 במאי 2018 וההסכם יהיה בתוקף ל־10 שנים. חברי המועדון ייהנו ממלוא ההטבות הניתנות במועדון הלקוחות דרים קארד (שכבר מופעל בשיתוף רשת פוקס), וממגוון הטבות נוספות ייחודיות. כחלק ממנגנון ההתחשבנות, ישולם לפוקס סכום מינימלי של 165 מיליון שקל, גם במקרה שלא יהיו רווחים.



בשנת הפעילות הראשונה תשלם לאומי קארד 45 מיליון שקל. החל מהשנה השנייה ועד השנה החמישית 10 מיליון שקל ובחמש השנים האחרונות 12 עד 20 מיליון בשנה. ללאומי קארד זכות לסיים את ההסכם בתום 4.5 שנים, אם לא יושג מספר מינימלי של כרטיסים. בנוסף, בסוף השבוע מסרה לאומי קארד על השקת שני כרטיסים: כרטיס סופר פיי, המאפשר קבלת החזרים של 2.5% על הקניות בעשר רשתות; וכרטיס טוטל פיי בק, שיאפשר צבירה של 1% מסך העסקאות, אך לא יותר מ־2,000 שקל בשנה.



התגברות התחרות בשוק המועדונים הנה חלק מההיערכות לניתוק חברות כרטיסי האשראי ישראכרט ולאומי קארד מהבנקים שהן נמצאות בבעלותן.


לחברות האשראי יש עניין להצביע על מנועי צמיחה, שיגדילו את שוויין. הצורך בכך הוא דחוף, במיוחד לנוכח ההחלטה המסתמנת על הפחתת גובה העמלות הצולבות מ־0.7% ל־0.5%, בהליך שיימשך עד 2024.