בדוחות של הבנק העולמי שפורסמו בימים האחרונים הודגשו הבעיות התחבורתיות של ישראל, בה מערכת התחבורה הציבורית לא משאירה מקום לרכבים הפרטיים בכבישים. יצוין שזאת תופעה שקיימת בכל העולם והדרך הטובה ביותר להתגבר על בעיות אלו היא לאמץ טכנולוגיות של תחבורה חכמה, שכן הגידול בקילומטרז' הכבישים השנתי לא מדביק את הגידול במכוניות פרטיות וציבוריות.
 
בשיחה עם מעריב אונליין אמר עמוס חג'אג', מנכ"ל Optibus, המפתחת פתרונות טכנולוגיים לתחבורה ציבורית חכמה, כי "הפתרון לכך הוא העברת האנשים לשימוש בכלי רכב בקיבולת גבוהה באמצעות תחבורה להסעת המונים, תחבורה ציבורית של רכבות ואוטובוסים". חג'אג' הוסיף ואמר, "בארץ, סובלת התחבורה הציבורית מבעיות רבות, הנובעות מחוסר במשאבים, תקצוב, ותכנון. כדי לפתור את הבעיות יש צורך בתחבורה ציבורית חכמה ודינמית אשר תושתת על שני עקרונות עיקריים. הראשון אוטובוסים אוטונומיים והשני שינוי מודל התחבורה הציבורית".
 
לדעתו של חג'אג', שימוש באוטובוסים אוטונומיים יביא לחסכון גדול ומשמעותי ביותר בעלויות התפעוליות - החיסכון בשימוש ברכבים אוטונומיים בישראל יגיע ל-55% ויותר. החיסכון יגיע מחסכון בהוצאות נהגים, קיצוץ במספר הרכבים ובקילומטרז' הנדרש, וכתוצאה מכך חיסכון בפליטת גזי חממה. חסכון של כ-80 טון פחמן דו-חמצני לעיר קטנה בשנה. במידה ואוטובוסים אלה יהיו חשמליים (טרנד משמעותי בפני עצמו) בנוסף לאוטונומיים, אז יהיה ניתן לחסוך מעל 2000 טון פחמן דו-חמצני לעיר.

עמוס חג'אג'. צילום: תמר מצפי
עמוס חג'אג'. צילום: תמר מצפי

 

שינוי מודל התחבורה הציבורית מחויב המציאות כי הוא לא עבר שינויים במאה השנים האחרונות. הטכנולוגיה הקיימת היום, מאפשרת קישוריות גבוהה, וקבלת נתוני ביקושים בזמן אמת.  מערכת התחבורה העירונית העתידית תהיה תלוית ביקוש, במקום מערכת קבועה שלא משתנה במשך שנים. כך למשל, באירוע המוני כגון הופעה בפארק, אפשר יהיה לתכנן מספר רב יותר של אוטובוסים מהרגיל, ובאירוע בלתי צפוי כגון חסימת כבישים, ניתן יהיה לתכנן במהירות מסלולים מחדש, וכל זאת באופן אוטומטי.

כמו כן, יהיה שימוש בכלי תחבורה מגוונים כגון אוטובוסים אוטונומיים, רכבות תחתיות, מוניות קטנות אוטונומיות, ואופניים אשר יעבדו בצורה מסונכרנת. כך למשל מונית אוטונומית תגיע לתחנת הרכבת קרוב לזמן הגעתה של הרכבת, על מנת למנוע המתנות מיותרות.