חבר הכנסת הפורש אראל מרגלית יסייע לצרפתים בחיזוק החדשנות הטכנולוגית והיזמות במדינתם באמצעות הניסיון העצום שצבר בקרן ההשקעות JVP, כך נודע ל”מעריב־השבוע”. המהלך נעשה אף שראש ממשלת צרפת אדואר פיליפ החליט באופן פתאומי לבטל את ביקורו המתוכנן בישראל. מרגלית, לשעבר ח”כ במחנה הציוני, מכיר היטב את נשיא צרפת עמנואל מקרון עוד כשהלה שימש כבנקאי השקעות בבנק רוטשילד ומאוחר יותר כשר הכלכלה. נשיא צרפת מחובר מאוד לענייני כלכלה ועל רקע זה נפגש גם עם הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ. מקרון ומרגלית נפגשו אתמול בפריז ודנו בדרכים לקידום היזמות המשותפת.



מאז היבחרו של מקרון לנשיא צרפת בשנה שעברה נמצא מרגלית על ציר ירושלים־פריז יחד עם שותפיו לקרן. הניסיון הוא ליישם חלק מחזונו של מקרון להפיכת צרפת ל”האב” חדשנות של אירופה, ובניית שיתופי פעולה בין סטארט־אפים ישראלים לחברות הרב־לאומיות הצרפתיות.  באוקטובר 2017 נפגשו נציגי JVP בראשות מרגלית עם ראשי הבנק הלאומי של צרפת ה־BPI ושר החדשנות הצרפתי מוניר מוחרבי, במטרה לבנות חבילת תמריצים והטבות לחברות הזנק ישראליות המעוניינות להשקיע בצרפת.



"רואים התעניינות מהן צד הממשל והן מהסקטור הפרטי"



“המטרה המשותפת שלנו היא להפוך את צרפת לקרש הקפיצה של חברות ישראליות לשווקים חדשים באירופה, ואנחנו רואים את ההתעניינות הן מצד הממשל והן מהסקטור הפרטי בצרפת”, אמר מרגלית ל”מעריב־השבוע”. הסחר בין ישראל וצרפת הסתכם ב־2017 ב־3.3 מיליארד דולר, עם סכומי יבוא ויצוא זהים. לטובת העניין יש צורך במתן תמריצים, שיתופי פעולה עם קרנות השקעה והקמת מוקדי חדשנות משותפים.



“זו הזדמנות אדירה לייצר סיפור חדש בינינו לבין אירופה בכלל וצרפת בפרט, על רקע המתיחות האחרונה. חדשנות יכולה להפוך למילת המפתח של הדיפלומטיה הישראלית”, הוסיף מרגלית. לדבריו, “חברות צרפתיות רואות בישראל מוקד חדשנות ועלינו לעשות הכל כדי שיקימו בישראל מרכזי מחקר ופיתוח”.


אראל, המשמש כיו”ר הקרן הירושלמית JVP, מקיים את המגעים עם הצרפתים כיזם וכאיש ציבור לשעבר. ברשותו משאבים פרטיים ואינטרסים ציבוריים של פיתוח כלכלי עם צרפת, הנמצאת במאבק על מקומה באירופה. מרגלית שוהה בפריז לרגל הכנס הטכנולוגי VIVA TECH.