לאחר 25 שנה מתנתקים 1,400 עובדי בנק מרכנתיל דיסקונט, על כל 76 סניפיו, מהצמדת שכרם להסכמי השכר בבנק לאומי. הניתוק ייכנס לתוקף ב־1 בינואר 2019 למשך חמש שנים. לאחר מכן ייפתח ההסכם וינוהל משא ומתן על כל הנושאים.
 
ההסכם נחתם בסוף השבוע בין איציק הרוש, יו"ר ועד עובדי מרכנתיל דיסקונט, לבין ההנהלה בראשות שוקי בורנשטיין ויו"ר הדירקטוריון יאיר אבידן. הוא הושג בתום משא ומתן אינטנסיבי בין נציגי ההנהלה וראש הוועד הארצי, איציק הרוש לבין ראשי הוועדים האחרים, מיכאל שרעבי ואלכס גרינשפן. במגעים השתתפו נציגי ההסתדרות - יו"ר הסתדרות המעוף, ארנון בר דוד ויו"ר חטיבת עובדי הבנקים וחברות כרטיסי האשראי, מנחם מליק. מנכ"לית בנק דיסקונט, לילך טופילסקי אשר, הייתה כל הזמן בסוד המגעים ונתנה את אישורה הסופי להסכם.
 
ההצמדה לשכר בלאומי, בין המפנקים במערכת הבנקאית, הייתה אחד ההישגים החשובים של הוועד, כך שהניתוק הוא בבחינת הישג להנהלה. בלאומי נהנו עד לפני שנים אחדות מתוספות שכר שנתיות נדיבות של 5%, על אף שהאינפלציה בשנים האחרונות הייתה אפסית. זו הסיבה שעובדי הבנק הבינלאומי ובנק אגוד מסרבים בעקשנות להתנתק מההצמדה לבנק לאומי. כל ניסיונות השכנוע של ההנהלה ושלל הפיתויים שהוצעו לעובדים לא הועילו. ואכן, הפסקת ההצמדה ללאומי תעלה לבעלי מרכנתיל דיסקונט כסף רב. 
 

עובדי מרכנתיל דיסקונט יזכו לבונוס חד־פעמי בגובה 2.5 משכורות, ששוויו מסתכם ב־58 מיליוני שקל. זאת ועוד: יועלה שכר המינימום הקובע לתשלום פיצויים בשתי פעימות: ל־6,200 שקל בחודש ב־2019 ול־6,500 שקל בחודש ב־2020.

לילך טופילסקי אשר, מנכ"לית בנק דיסקונט. צילום: רון קדמי
לילך טופילסקי אשר, מנכ"לית בנק דיסקונט. צילום: רון קדמי
 
מהלך זה ייטיב במיוחד עם 300 עובדים המרוויחים כיום פחות משכר המינימום. עובדי מרכנתיל דיסקונט יזכו גם בתוספת שכר אוטומטית של 3.1% בשנה ובתוספת ותק ממוצעת של 0.8%. תוספת נומינלית המתקרבת ל־4% בשנה הופכת באינפלציה של כ־1% בשנה לתוספת ריאלית מכובדת. 

יש להזכיר שוועד עובדי לאומי בראשות מירי רובינו נמצא בעיצומם של דיונים לחידוש הסכם השכר. לפי ההערכות, עובדי לאומי יזכו בבונוס חד־פעמי בתמורה להסכמה לצמצם את תוספת השכר השנתית שזכתה לכינוי "טייס אוטומטי". ההנחה היא שהנהלת לאומי תשלם לעובדים עם חתימת ההסכם תוספת של כ־3.5% בשנה. 
 
בתוך כך נודע שהנהלת מרכנתיל דיסקונט החליטה להאריך עד סוף דצמבר את המועד הקובע במסגרת תוכנית הפרישה של העובדים. התוכנית הייתה אמורה להסתיים עד נובמבר. מדובר בפרישה של כ־200 עובדים בעלות ממוצעת של כמיליון שקל לכל עובד. מאות עובדים מגלים עניין בתוכנית, אך מכסת ה־200 עדיין לא התמלאה, ויש המחכים לרגע האחרון.
 
מנכ"ל מרכנתיל דיסקונט שוקי בורשטיין מסר עם חתימת ההסכם: "ההסכם יאפשר למרכנתיל דיסקונט להמשיך לצמוח ולהתאים את עצמו לאתגרי העתיד. מדובר בהסכם הוגן שמייצג את הצרכים הספציפיים של הבנק. אני גאה שניהלנו משא ומתן ענייני תוך ראייה משותפת לפעול לטובת הבנק, עובדיו ולקוחותיו".
 
יאיר אבידן, יו"ר הבנק, אמר: "ההסכם נותן מענה לאתגרים שעמם מתמודדת המערכת הבנקאית בכלל ומשפר את יכולותיו וחוזקו של מרכנתיל דיסקונט להתמודד איתם". איציק הרוש, יו"ר הוועד הארצי, ציין: "מדובר בהסכם מצוין, שיתרום לשגשוג ולהצלחת הבנק ועובדיו, לצד תרומה לעצמאותו".