לקראת השנה הבאה, אנחנו רואים התנתקות בין הכלכלה האמריקאית לכלכלות הגדולות בעולם", חוזה מנכ"ל פסגות ברק סורני. “בזמן שהכלכלה בארה"ב המשיכה לצמוח בקצב מאוד יפה, לא מעט בזכות הרפורמות של הנשיא דונלד טראמפ, באירופה, ביפן ובעיקר בשווקים המתעוררים, ראינו האטה בקצב הצמיחה והפעילות הכלכלית. המדד האמריקאי היה הכי פחות גרוע. אחרי התיקונים שהיו, הוא כמעט לא ירד, אפילו עלה קצת, בעוד השווקים המתעוררים ירדו כ־16% מתחילת השנה".


ומה לגבי ישראל?
“ישראל דומה לארה"ב בכך שהפעילות הכלכלית מאוד חזקה. אנחנו רואים שיפור במצב הפירמות, ולמעשה ת"א 35 הוא אחד ממדדי המניות המובילים של 2018. השוק פה תפקד השנה יפה מאוד. למרות זאת, אין ספק שהתחלנו להרגיש השנה את השפעות העלאת הריבית בארה"ב על כל השווקים, גם בישראל.


"הדבר בא לידי ביטוי בעלייה בתשואות האג"ח. רואים שהשוק התחיל להבין שהחגיגה של ריבית נמוכה ויורדת נגמרה ושהשוק מתאים את עצמו, אם זה בשוק האג"ח עם עליית התשואות או בשוקי המניות. עם זאת, הנחת העבודה שלנו היא שבאירופה, המצב הכלכלי הוא לא יאפשר להעלות את הריבית".

מדוע? משום שהגוש לא יציב?
“קוראים לזה גוש, אבל כולנו יודעים שאין דין גרמניה כדין איטליה וכדין ספרד. כמו כן, בקרוב הגוש ירגיש את השפעת הברקזיט. אבל בגדול, אם נסתכל בצורה הכי פשטנית, קצב הצמיחה של הכלכלה באירופה לא מצדיק העלאת ריבית. מדד הדקס הגרמני, למשל, משקף את ההבנה שהריבית לא תעלה.

“בארץ, בנק ישראל הודיע לאחרונה על העלאת ריבית ראשונה, ולא פחות מזה - הוא רמז שבשנת 2019 הריבית צפויה להמשיך לעלות. ראינו התאמה מיידית של שוק האג"ח למצב החדש. העלאת הריבית הייתה צפויה במידה מסוימת, אבל הרמז על המשך העלייה עשה את שלו בשוק האג"ח. למעשה אנחנו נכנסים ל־2019 בצורה קצת אחרת, גם בישראל וגם בארה"ב, ופחות באירופה. בסך הכל הכלכלה חיובית בכל העולם, אבל רואים את הכלכלה האמריקאית מעל כולם".

מה התחזית שלך לשנה הקרובה?
“אני חושב שהסוגיה המרכזית שתמשיך ללוות אותנו היא לאן פניה של מלחמת הסחר הגלובלית. יש פה מאבק אמיתי על הבכורה הכלכלית העולמית, ויש לכך השפעה רבה על נושאים חשובים כמו טכנולוגיה, רובוטיקה וכו'. המלחמה הזו נראית כרגע בשליטה. בעבר מלחמות סחר הלכו לכל מיני כיוונים. אנחנו מלווים אותה, מנתחים את השפעותיה על מטבעות, על שווקים, על סחר. גם העלאות ריבית ילוו אותנו ב־2019. אנחנו צופים שתיים־שלוש העלאות ריבית בארה"ב, לרמה נורמלית יחסית של 3%־3.25%".

ומה לגבי אירופה?
“הצמיחה באירופה נמוכה מאוד, ואנחנו ממשיכים להעריך שלא נראה פריצה כלפי מעלה בשיעורי התמיכה של המדינות המובילות. לגבי השווקים המתעוררים ב־2019, המצב הכלכלי בהם עדיין מאוד מאתגר. כל עוד הדולר חזק, המדינות האלה - בעיקר ברזיל, רוסיה, הודו וסין - ניצבות בפני אתגר לא פשוט כלל, משום שהחובות הגדולים שלהן הם בעיקר בדולרים". 

ומה לגבי סין?
“סין בהאטה מכוונת - הממשל שם מכוון את הכלכלה. זה עדיין משק שאפשר לכוון, ואנחנו מעריכים שההאטה המכוונת הזו תימשך עוד זמן רב. וכידוע, משקים רבים תלויים בסין. סין כבר אינה אותה מדינה שמייצרת מוצרים זולים לכל העולם. גם בסין המחירים עולים, והעלייה משפיעה על המחירים בעולם. וכאמור - מלחמת הסחר ממשיכה להתחולל, והיא משפיעה גם על השווקים המתעוררים".

ובישראל? 
“אנחנו ממשיכים להעריך שהצמיחה המהירה בארץ תימשך גם בשנה הבאה, בעיקר בהובלת הצרכן הפרטי, בזכות שיעורי אבטלה נמוכים. למרות שהריבית תעלה עוד פעמיים־שלוש, היא עדיין תישאר נמוכה מאוד".

ומה לגבי הביצועים של פסגות?
“פסגות הציגה תשואות מרשימות במוצרי הגמל והפנסיה. תשואה אינה חזות הכל, גם רמת הסיכון חשובה למדי, ואנחנו בוחנים בד בבד את התשואה אל מול הסיכון. אנחנו מאמינים שבתי השקעות בכלל ופסגות בפרט יביאו בשורה של ממש לציבור החוסכים והמעסיקים. אני בטוח שנצליח להעניק ללקוחותינו שירות ברמה גבוהה ותשואות נאות, וכן שנצליח להכניס תחרות, שזה דבר בריא תמיד, לעולם הפנסיה".


מנכ"ל פסגות ברק סורני