"התרסקות!", "מפולת!", "השבוע הכי גרוע של וול סטריט בעשר השנים האחרונות ודצמבר הכי קשה מאז 1931". הכותרות רודפות אותנו בזו אחר זו ומבשרות על חורף קר במיוחד לתיקי ההשקעות. האומנם? האם באמת הן מנבאות את מה שיהיה - ואולי רק את הזעקה של מה שקורה עכשיו?



מטבע הדברים, המשקיעים לא נשארים אדישים ורצים מבולבלים אל היועצים: מה הנזק? עד כמה זה הפיך? ואיך אפשר לצאת במינימום הפסדים?


הימים הללו אכן לוקים בחוסר ודאות וחוסר יציבות, מזינים ומעצימים את עצמם. אלא שאלו הם מאפייני הכלכלה - והפסיכולוגיה - המשפיעה על המשקיעים בכל ימות השנה, ובהרבה מובנים זה סוד הקסם שלה. הרי איש לא האמין באמת שעשר שנות גאות יסתיימו להן ללא אקורד דרמטי.



אז הנה כמה טיפים לתקופה הקרובה ( וגם לרחוקה...), בתקווה שיסייעו בהורדת מפלס החרדה ובתגובה יותר רציונאלית:



1. חוק הנדנדה


"יש עליות בירידה", לימד הילד את המלך בשיר "אמא ודני" של להקת "גזוז". הפיזיקה, הסטטיסטיקה וגם ההיסטוריה מראות כי השיר הזה, מסוף שנות ה-70 של המאה הקודמת, נותר רלוונטי גם לשוק ההון ערב 2019. כשחושבים על זה, הסיכוי ליום ירוק זהה לסיכון ליום אדום: שניהם עומדים על כמעט 50%. שניהם גם לחלוטין אינם תלויים במה שקרה יום קודם. וכל בוקר יכול להיות שחר של יום חדש. עם מספרים אי אפשר להתווכח - תחושות ופסיכולוגיה זה כבר סיפור אחר לגמרי. לכן, אם אתם לא צריכים את הכסף כרגע, אנחנו לא רואים הרבההיגיון בלמכור רק כי כולם מוכרים ( ולהיפך כמובן).



2. בלי פאניקה


אלא אם יש צורך מיידי בכסף נזיל, קריסה בשווקים היא לא הזמן לחתוך. לאורך זמן, אין יתרון למי שהולך עם העדר (עיינו ערך 2008) וכל עוד לא הצטיידנו בכדור בדולח משוכלל, מי שמתיימר לחזות את המחר - מהמר. עדיף להסתכל על זה אחרת: לטווח הארוך, ההסתברות של השוק לעלות שואפת ל-100%. מתי בכל זאת כדאי למכור? או כשצריכים את הכסף עכשיו, או כשפועלים על פי ההיגיון המפורסם של הברוקר: "אני חרד כשכולם תאבי בצע ותאב בצע כשכולם חרדים".



אבנר חדד. צילום: שמעון מלול - מעבר לעדשה
אבנר חדד. צילום: שמעון מלול - מעבר לעדשה



3. כוכבים יש רק בשמיים


יועצי השקעות אוהבים לקנות קרנות נאמנוּת כוכבות. חשוב רק לזכור כי אלו נבחנות תמיד לפי התשואה בעבר. העתיד - ראו סעיף 1 - הוא לא יותר מהימור. כשמשקיעים בקרן, חשוב לוודא שהיא יציבה ובטוחה לאורך זמן. חשוב שנאמין בה, ולא רק בתקופה הנדונה. חשוב שנבחן את מנהל ההשקעות שלה גם בכישלונותיו, ולא רק בתשואה הנאה שגרף בעת האחרונה שאותה שיווק לנו. חשוב לדבר עם מנהל ההשקעות שלכם ולשאול אותו לגבי ה"אני מאמין" שלו, האם שיטת הצל"ש-טר"ש? באילו דפוסים הוא פועל? את כל אלו בודקים לטווח הארוך. כדאי גם לזכור שלאף אחד, אפילו לא למערכות הבנקים, אין מונופול על החוכמה והידע. כיועצי השקעות וכמקבלי ההחלטות כדאי שנאמין במוצר שרכשנו, באנשים שמנהלים אותו וגם בתחושת הבטן שלנו. אחרת, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו שוב עם קרן נאמנות סולידית מאוד שאיבדה 10% ועד לא מזמן הוגדרה ככוכבת.



4. ללכת על הבנצ'מרק


גם אם אנחנו חסידים גדולים של ייחודיות ולא מאמינים בעדריות, רעיון לא רע יהיה להיצמד למדדי הבנצ'מרק המובילים בארץ ובעולם. הסיבה היא ששם מרוכז רוב הכסף ולכן שם גם נמצאת רוב החוכמה של השוק, שבדרך כלל גם כוללת פיזור יעיל של מרכיבי המדד. בתקופה של חוסר יציבות, אנחנו ממליצים להימנע ממדדי הנישה ולדבוק במדדים המוכרים והמובילים. כמה שפחות תנודתיות והשקעה לכמה שיותר זמן, זה המפתח בימים טרופים אלה.



5. קחו אוויר


כבני אדם, ובמיוחד כישראלים, יש לנו נטייה לבדוק מה ההשקעה שלנו עשתה בכל רגע נתון. זה מובן, זה טבעי - אבל לדעתנו זה עלול להיות מתכון לטעויות. אני לא בודק כמה הבית שלי שווה כל יום, מהי ירידת הערך של הרכב הפרטי ומהו לחץ הדם שלי. אתגר גדול של כל יועץ השקעות הוא לשכנע את הלקוח שבעצם, בהשקעה לטווח ארוך, אין שום משמעות לשינוי היומי. ובסוף בסוף, השקעה טובה באמת היא כזו שמכוונת לטווח ארוך. לכן, גם בזמנים כאלה וגם בכלל - צריך סבלנות, אורך רוח והרבה הרבה אוויר. בהצלחה!



האמור לעיל הינו להערכת קסם ובהתאם לסקירות וניתוחים כלכליים שבוצעו ע"י מחלקת המחקר בקסם. האמור למטרות מידע בלבד ואין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה או מכירה של ניירות ערך המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק. אין באמור התחייבות של קסם להשגת תשואה כלשהי לרבות תשואה עודפת.