שנת 2018 הייתה שנה של סגירת הפערים בין ישראל לשאר העולם וניתן להניח כי היא לא תיעצר כאן. עד לאחרונה, ת"א 35 סבל ממשקולת כבדה של העיוות הטכני - ריכוזיות יתר במבנה שלו, הן ברמה הענפית והן ברמת המניה. החולי המבני העיב על ביצועיו והבריח את המשקיעים. הרפורמה במדדים הייתה צעד חשוב והכרחי בפתרון בעיית הריכוזיות, וכעת נראה כי הגיע שעתו של ת"א 35 להחזיר עטרה ליושנה.
2018 תיזכר כשנת האכזבות עבור כול בורסות העולם, של שווקים מפותחים ושל שווקים מתפתחים. סערת הזעזועים הגיאו-פוליטיים פקדה את שוקי המניות במחצית השניה של השנה וברור כי התהפוכות הגלובליות לא פסחו גם על תל אביב. עם זאת, הירידות בארץ הגיעו באיחור מסוים ועוצמתן הייתה מתונה יותר.

הבורסה בת"א. מדד ת"א 35 ירד בכ-3% בלבד. צילום: אבשלום ששוני
הבורסה בת"א. מדד ת"א 35 ירד בכ-3% בלבד. צילום: אבשלום ששוני


בעוד ש-S&P500 השיל מערכו 4.9%, דאקס 30- עשה זאת ב-18.8% והירידות בשווקים המתעוררים הצטברו לכ-14.6%, אצלנו, מדד ת"א 35 ירד בכ-3% בלבד.
ענפי התעשייה, הבנקים וההשקעות והאחזקות הפגינו חוסן מפתיע, כך שאלמלא הביומד שהתרסק וגרע יותר מ-3.6% מתשואת המדד, היה לת"א 35 סיכוי סביר להפוך לשיאן התשואות העולמי.

במבט על המניות, מגלים כמה כוכבות. כיל בלטה השנה עם עלייה של כ- 57.8%, מה גם שמשקלה עלה מ-2.7% בתחילת שנה ל-6.9% בסוף שנה, כך שתרומתה למדד הוכפלה. חברה לישראל עלתה בכ-86% ותרמה למדד כ-1.7%. נייס בעלת המשקל של 8% הוסיפה כ-2% לביצועי המדד. בקצה השני, טאואר ופריגו, רשמו ירידות של יותר מ-50% כול אחת והעיבו על הבורסה.
 
סודהסטרים. הפתיעה. צילום: פלאש 90
סודהסטרים. הפתיעה. צילום: פלאש 90

סודהסטרים, מזור רובוטיקה ופרוטרום הפתיעו השנה עם עסקאות ענק ויצאו מת"א 35. לייבפרסון (שנסקה ב- 70 אחוזים) ומניות אחרות החליפו את הגרועות. המדד הוא ייצור חי ודינאמי וזו משימה בלתי אפשרית לנבא מי תהינה הכוכבות התורניות בשנה הבאה, או בשנה לאחר מכן או בכלל. ת"א 35, הוכיח שוב כי בהינתן בנייה מאוזנת ומפוזרת של מדדי הבנצ'מרק, קשה עד בלתי אפשרי להתחרות עם הנוסחה הפסיבית לאורך זמן. 
הכותבת היא מנהלת מחלקת מחקר מדדים בקסם מדדים, מקבוצת אקסלנס. לקבוצת אקסלנס יש עניין בנכסים פיננסים המוזכרים בסקירה זו. המידע האמור הינו להערכת מחלקת מחקר מדדים בהתבסס על ניתוחי שוק שנעשו. האמור למטרות מידע בלבד ואין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. אין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ השקעות בידי יועץ השקעות בעל רישיון עפ"י דין המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור התחייבות להשיג תשואה כלשהי.