117 מיליון שקל, שהם 32.5 מיליון דולר – זאת הייתה עלות שכרו של קאר שולץ, מנכ"ל חברת טבע בשנת 2018. תגמול זה הופך אותו לאלוף שכר הבכירים בשנים האחרונות, כאשר מדובר בשכר הגבוה פי 1,800 משכר המינימום במשק. 
 
נתוני השכר נחשפו במסגרת זימון שנשלח לאסיפה הכללית של בעלי המניות שתתקיים ב־11 ביוני. 
 
החברות הבורסאיות הישראלית אינן כפופות לשכר הבכירים שחל על חברות פיננסיות. העובדה שמניות טבע נסחרות גם בארה"ב מצמצמת עוד יותר את אפקטיביות מגבלות השכר. 
 

השכר בחברות פיננסיות אינו יכול לעלות על 2.5 מיליון שקל לשנה, אולם למרות זאת, אם השכר הממוצע בארגון עולה ניתן להגיע לשכר גבוה יותר של עד פי 35 מהשכר הנמוך ביותר.
 
התגמול לשולץ שולם אף שבמהלך 2018 נחתכו מניות טבע ב־19% ובשנת 2017 אף בשיעורים גבוהים יותר. טבע ניצבת עדיין בפני אתגרים לא פשוטים ובראשם הצורך בפירעון חובות כולל תשלומי קרן וריבית. 
 
התשלום למנכ"ל כולל גם את מענק ההצטרפות לטבע בהיקף 20 מיליון דולר, משכורת שוטפת של מיליון דולר, תגמול הוני של 6 מיליון דולר ותשלום של 3.8 מיליון דולר על עמידה ביעדים. 
 
נוסף לכך, נהנה מנכ"ל טבע מהשתתפות החברה בהוצאותיו השוטפות. מדובר בסכום של 680 אלף דולר – שכירות דירת מגורים ביפו, רכישת רכב והוצאות נוספות. שולץ הצטרף לטבע ב־2017 ושכרו בשנה זו הסתכם ב־17 מיליון דולר.

טבע תקצץ 3 מיליארד דולר כחלק מהתייעלות. מפעל החברה בירושלים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

 
גם בכירים נוספים בחברה מרוויחים משכורות נאות בהחלט. כך למשל יו"ר הדירקטוריון סול בארר, שקיבל במניות תגמול של 378 אלף דולר אבל ויתר על שכר שוטף במסגרת דרישת בעלי המניות. כך גם נהגו הדירקטורים האחרים, שוויתרו על 50% משכרם. 
 
חמשת בכירי המנהלים בטבע קיבלו ב־2018 שכר בעלות כוללת של 55.9 מיליון דולר, שהם כ־200 מיליון שקל כפול מההוצאה ב־2017.
 
בעלי השכר הגבוהים האחרים בטבע הם: קרלו די נוטרי סטפני, מנהל התפעול הגלובלי, שקיבל 7.2 מיליון דולר לעומת 4.5 מיליון דולר ב־2017. הפרון פרידריק סדוטר, מנהלת המחקר והפיתוח, שקיבלה 6 מיליון דולר אשתקד - מחציתם בתגמול הוני. מארק סבג, מנהל משאבי האנוש, שהרוויח 5.2 מיליון דולר, ומייקל מקללן, מנהל הכספים, שהשתכר 4.9 מיליון דולר – מחציתם בתגמול הוני.
 
יו"ר הדירקטוריון כתב לבעלי המניות שטבע תקצץ בעלויות 3 מיליארד דולר כחלק מתוכנית ההתייעלות. החברה השיקה את התרופה לטיפול במיגרנה Ajovy, ולמרות התחרות הצליחה לשמר את נתח השוק שלה בקופקסון. 
 
בארר הצדיק במכתבו את התשלום לשולץ באומרו כי האחרון, ביחד עם צוות ההנהלה, "עושים את המפנה בחברה". יו"ר הדירקטוריון חזר על נתונים שהוצגו בעבר, שכללו הפחתה של 10,300 עובדים ב־2018 וקיצוץ של שבעה אתרים, כאשר בצפי העתידי אמורים להיסגר 11 אתרים נוספים.
מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות אילן פלטו מסר בתגובה לדברים כי "הכתם שמכונה שכר הבכירים במערכת הפיננסית צריך להיעלם, כי הוא גורם נזק לציבור המחזיקים ברוב מניות הבנקים. חייבים לתקן את החוק בהקדם". 
 
עוד הוסיף: "השכר בטבע נקבע על ידי בעלי המניות והם אלו שצריכים להחליט כמה צריך לשלם למנכ"ל. זה לא עניין של הממשלה ולא של שום גורם אחר". 
 
יו"ר איגוד החברות הציבוריות צבי סטפק מסר כי "שכר מנכ"ל טבע מנופח בקנה מידה ישראלי, אבל כנראה שמתאים לסטנדרטים המוקבלים בחברות תרופות בינלאומיות. 
 
"אני לא ממליץ להגביל את השכר בחברות הבורסאיות. מגבלות השכר בחברות הפיננסיות אכן יוצרות עיוותים, אבל בגלל התנהגות לא נורמטיבית מהעבר, מנהלי הבנקים הביאו את זה על עצמם".