פרסום ראשון: פשרה הושגה היום (שני) במהלך דיון הממשלה בקיצוץ התקציבי בחלק ממשרדי הממשלה, לפיה תינתן לשרים אפשרות לקבוע מאיפה יקוצץ התקציב במשרדם. מדובר בצעד משמעותי מכיוון שלפני כן משרד האוצר קבע מהיכן יקצצו. שר הרווחה, חיים כץ, עדיין יתנגד לקיצוץ.
 
הדיון מתנהל על רקע התנגדות חלק מהשרים שמשרדיהם צפויים להיפגע. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח הישיבה כי "אנחנו מביאים שורה של החלטות תקציביות. הראשונה, 800 מיליון שקל לפרויקט ביטחוני שאי אפשר לעצור אותו. 350 מיליון כדי שפרויקט הצהרונים לא ייפסק וזה מאפשר לנו את לפתוח את שנת הלימודים. וכמה עשרות מיליוני שקלים לטובת אותם אנשים שבתיהם עלו באש". 

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר: "זה למעלה ממיליארד שקל. אנחנו יכולים להקצות את זה ולהגדיל את הגירעון, הבעיה היא שזה חוסר אחריות ראשון במעלה. אנחנו צריכים לשים סייג. קיצוצים הן דבר קשה, לקחת ממשרדי הממשלה זה קשה, אני לא רוצה לעשות את זה ואני מבין את השרים שאצלם עושים את הקיצוץ. יחד עם זאת, זה מה שנדרש. צריכים כאן לעשות סדר עדיפויות, והצרכים האלה עומדים לפני צרכים אחרים. זו מנהיגות. בזה נמדדת מנהיגות. בעבר התמודדנו עם גירעונות גדולים מאלה ואני מאמין שהשולחן הזה יגלה את שניהם בשעה הקרובה".

כחלון והשרים בישיבת הממשלה שקדמה לדיון. צילום: יניר קוזין
כחלון והשרים בישיבת הממשלה שקדמה לדיון. צילום: יניר קוזין


שר האוצר משה כחלון הוסיף: "כלכלת ישראל היא כלכלה חזקה. הצמיחה היא גבוהה. חוב תוצר נמוך משמעותית. בשנים האחרונות, אני אומר כאן לשרים, התקציבים שלכם במשרדים גדלו. אני יכול להראות את זה למי שרוצה". כחלון הגן על מדיניותו במשרד האוצר: "ביצענו צעדים שהחוק מאפשר לנו, אנחנו בבחירות מיותרות שעולות לנו הון עתק, את הצעדים שיכולתי לעשות במשרד האוצר כדי להקל על המשק ועל התנאים הפיסקליים - עשינו".

לדבריו, "כמו שאמר ראש הממשלה ברגע שהכנסת תתכנס ויהיה אפשר להעביר בוועדת הכספים צעדים, נטפל גם בגרעון ונעים תקציב ל-2020 ול-2021. אני קורא לחברי הממשלה לתמוך בקיצוץ, הוא לא סימפתי, אבל אנחנו צריכים לקצץ קצת יותר ממיליארד שקלים".

ליצמן. מתנגד לקיצוץ במשרדו. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
ליצמן. מתנגד לקיצוץ במשרדו. צילום: הדס פרוש, פלאש 90


סגן שר הבריאות יעקב ליצמן הבהיר בישיבה כי הוא מתנגד לקיצוץ במערכת הבריאות: “מדובר בפגיעה בציבור החולים ואני נגד כל יוזמה לקצץ בבריאות”. 
בנוסף, אמר סגן שר הבריאות כי באופן כללי על שרי הממשלה להחליט על סעיפי הקיצוץ במשרדם ולא משרד האוצר.

כאמור, חלק מהשרים כבר הודיעו כי יתנגדו לקיצוץ. השר לביטחון פנים גלעד ארדן אמר לפני ישיבת הממשלה שתעסוק בקיצוץ התקציב, כי "הקיצוץ אמור לממן איזשהו פרויקט ביטחוני, אבל הקיצוץ במשרד לביטחון פנים יכול לפגוע בביטחון האזרחים. אם הקיצוץ יקרה תהיה הפסקה של פעולות רבות, הקמת תחנות משטרה במגזר הערבי, התקנת מצלמות גוף ואפילו משמרות הזהב לצערי. מקווה שהממשלה תצליח לשנות את הקיצוץ הזה".

שר הרווחה חיים כץ אמר: "אני נלחמתי על תקציב 2019 וקיבלנו תקציב של 549 מיליון שקלים. הקיצוץ בתקציב אומר שנצטרך להוריד מהסכום שהשגנו - 250 מיליון שקלים". לדבריו, הדבר מסכן דברים רבים. "לדוגמה, תכנית 'יחד' להצלת ילדות מזנות, מה נעשה נשלח אותן בחזרה לזנות? אני מקווה שהממשלה תתעשת ואני בכל מקרה אתנגד", הסביר.