בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון, פרסם אתמול את דוח היציבות הפיננסית למחצית הראשונה של 2019. לדוח מוצמדת הערת אזהרה: "היה ויתפתח משבר עולמי, עוצמת הירידות במחירי הנכסים עלולה להתגבר. נוסף על כך, היקפן של ההשקעות הגלובליות בחברות ישראליות (קרנות ההון הפרטי בישראל), במיוחד בענף התקשורת ושירותי המחשוב, מהוות חשיפה אל הסיכונים הגלובליים".
 
בדוח מוערכים הסיכונים הפיננסיים, יציבותה של המערכת הפיננסית ועמידות המוסדות הפיננסיים, מגזר העסקים ומשקי הבית בפני חשיפות לסיכונים אלה. בעקבות כך מתוארים זעזועים אפשריים למשק. בדוח נכתב שקצב הצמיחה הכלכלית והאינפלציה בעולם ממשיכים להתמתן והתחזיות עבורם עודכנו שוב כלפי מטה. נוסף על כך, בעקבות התגברות המתיחות ביחסי הסחר עצרו הבנקים המרכזיים את מגמת הצמצום של ההרחבה המוניטרית.
 
בעקבות כך, התשואות לפדיון על איגרות החוב הממשלתיות הארוכות בארה"ב ירדו, ושיפוע העקום (המנבא את מחזור העסקים) הפך לשלילי. רמות החוב הגבוהות בעולם והירידה באיכותו ממשיכים להיות הסיכונים המרכזיים ליציבות הפיננסית. במקרה של גל הורדות דירוג אשראי, צפויה ירידה במחירי המניות ואיגרות החוב, מה שיביא להידוק הסביבה הפיננסית. במקרה כזה ההשפעה על ישראל תהיה ירידה חדה במחירי הנכסים הפיננסיים, ובראשם המניות ואיגרות החוב. סיכוני הנזילות עלו גם לאור הירידות בהיקפי המסחר בבורסה ולאור משקל האחזקות הגבוה באג"ח תאגידיות על ידי קרנות הנאמנות. במקרה של גידול בגירעון הממשלתי, סיכון האשראי של הממשלה יגדל והממשלה עלולה לשלם ריבית גבוהה יותר.

"מעוניינים שהציבור ינהל את חשבון הבנק בצורה נכונה ". חדוה בר, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
"מעוניינים שהציבור ינהל את חשבון הבנק בצורה נכונה ". חדוה בר, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


סקירת בנק ישראל נוגעת גם לשוק הדיור ולעצירת מגמת הירידות הקלות במחירי הדירות בישראל. "עליות המחירים התחדשו, לצד המשך הירידה בהשקעות בבנייה", מוסבר בדוח. בבנק ישראל אומרים שהיציבות בשנתיים האחרונות במחירי הדירות והעלייה במחירי שכר הדירה, מקטינות במעט את החשש מהתפתחות בועה. עם זאת נכתב בדוח: "הסיכונים שנשקפים מירידה חדה במחירי הדירות קטנו והגיעו לרמה נמוכה. חשוב לשמור על רמת השקעה שתענה על היקפי הביקוש ותמנע את התחדשות הלחץ על מחירי הדירות כלפי מעלה".
 

בנק ישראל מצביע גם על תופעה של גידול בקבלת המשכנתאות מצד בעלי ההכנסות הנמוכות. "חלקו של החמישון העליון ירד מ־30% ב־2010 ל־18% ב־2017. ההסטה באשראי לדיור מבעלי הכנסות גבוהות לבעלי הכנסות נמוכות, נוצרה עקב תוכנית מחיר למשתכן ותוכניות להוצאת משקיעים משוק הדיור", נכתב. בבנק ישראל קוראים להיות ערים להגדלת סיכון האשראי לדיור למשקי בית מוחלשים.
 
בתוך כך, הפיקוח על הבנקים בראשות חדוה בר יצא אתמול במהלך מקיף לעידוד צרכנות פיננסית נבונה תחת הכותרת "שווה לדעת". בשבועות הקרובים יפרסם הפיקוח סדרת עצות לצרכנות בנקאית של מומחי הפיקוח על הבנקים. מדובר בטיפים להגברת המודעות הפיננסית, צמצום פערי מידע, שיפור רווחה כלכלית ומודעות לזכויות והגנה על הלקוח הבנקאי. הפיקוח כבר הוביל מהלכי הסברה בנושא "הר הכסף 2" - מערכת לאיתור חשבונות ופיקדונות ללא תנועה, ביצוע פעולות בדיגיטל ועוד.
 
המפקחת על הבנקים: "אנחנו מעוניינים שהציבור ינהל את חשבון הבנק בצורה נכונה ומשתלמת. המדריכים החדשים יוצגו באתר האינטרנט של בנק ישראל ויכללו כלים מעשיים ורלוונטיים להתנהלות פיננסית. המדריך הראשון יהיה בנושא אשראי צרכני".