בכיר בבנק לאומי: "הכלכלות המרכזיות בעולם מאטות, אבל הן לא צפויות לגלוש למיתון, למרות החשש בשווקים הפיננסיים" - כך מעריך דודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון. רזניק, שמסר סקירה מאקרו כלכלית מקיפה בכנס הבחירות של "ג'רוזלם פוסט"
דוד רזניק בכנס הג'רוזלם פוסט
ו"מעריב", התריע עם זאת שלמרות התחזיות האופטימיות יחסית שלו, קיימים מוקדי סיכון בעולם, שעלולים ליצור חוסר ודאות בשווקים הפיננסיים.
 
גורם הסיכון הראשון, לדבריו, הוא מלחמת הסחר המתמשכת בין ארה"ב לסין. להערכתו, מלחמת הסחר הזו מהווה את האתגר הגדול ביותר לכלכלה העולמית.
השיחות בין שתי המעצמות, בניסיון להגיע להסכם סחר, צפויות להימשך, אבל לפחות בינתיים - הסכם לא נראה באופק.
 

"נשיא ארה"ב דונלד טראמפ רוצה להגיע להסכם עם הסינים לפני הבחירות לנשיאות בשנה הבאה, אבל בסין אין בחירות", אמר רזניק. עם זאת, להערכתו, בסופו של יום יש גם לבייג'ינג אינטרס כלכלי חשוב להגיע להסכם סחר עם ארה"ב. רק שבאופן טבעי, היא תנסה להשיג את התנאים המיטביים מבחינתה, במיוחד על רקע שנת הבחירות בארה"ב ורצונו הגובר של טראמפ להגיע להסכמות.
 לדברי רזניק, גורם נוסף המהווה מוקד סיכון לכלכלה העולמית הוא משבר הברקזיט. "זה הולך ומסתבך וייתכן שבריטניה תצא מהאיחוד האירופי גם ללא הסכם", מעריך רזניק. בסקירתו, המליץ רזניק גם לשים לב לעליית מדרגה במלחמת המטבעות בין בנקים מרכזיים בעולם, מה שיוצר לעתים חוסר ודאות בשווקים. להערכתו, גם מוקדים של חוסר שקט פוליטי בשורת מדינות - בהן הונג קונג, איטליה וארגנטינה - אינם תורמים ליציבות ולוודאות בשווקים הפיננסיים. אולם, למרות גורמי הסיכון, רזניק מעריך שכלכלות העולם אינן מצויות ערב מיתון, כפי שקרה במשבר הכלכלי הגדול ב־2008.
 "בנקים מרכזיים עושים פעולות למניעת גלישה למיתון", הסביר. "הבנק הפדרלי המרכזי בארה"ב, הפד, שינה את המדיניות ועבר להפחתות ריבית, והבנק המרכזי של האיחוד האירופי, שם קיימת האטה בחלק מהכלכלות, שמצבן קשה לעומת הכלכלה האמריקאית, מנהיג מדיניות של ריבית שלילית, שייתכן שתורחב. הריביות החזויות לסוף השנה היו יותר גבוהות מהציפיות בתחילת השנה. הפד עבר למדיניות של הפחתת ריבית ואותת לעולם".
 על רקע ההאטה בכלכלות חזקות באירופה ובמדינות נוספות בעולם, רזניק מדגיש שישראל הצליחה לשמור על קצב צמיחה סביר של 3% בשנה. עם זאת הוא התריע כי רואים סימנים של מגמת האטה בצמיחה במשק הישראלי, כאשר מנטרלים את מרכיב הגז. למרות זאת, הוא לא סבור שבנק ישראל ישנה את מדיניותו. "בישראל יש אינפלציה נמוכה ביחס ליעד ושקל חזק - גורמים ששמרו על מדיניות בנק ישראל", אמר רזניק. "בנק ישראל אולי יפחית במעט את הריבית, אבל לא נהיה ברמת ריבית שלילית. הריביות הנמוכות בעולם לא מאפשרות לבנק ישראל להעלות ריבית. למרות הרצון שלו, לבנק יהיה קשה להעלות ריבית לנוכח המציאות המורכבת. כבר כיום, ריבית בנק ישראל סמוכה לרמות שפל".
 
רזניק הזכיר שבעבר בנק ישראל התערב בשוק המט"ח ברכישות מאסיביות של דולרים, אבל השקל ממשיך להיות חזק. עם זאת, הוא סבור שבעיית הגרעון שגדל תהיה הראשונה ששר האוצר והממשלה הבאה יצטרכו להתמודד איתה. "עיקר הזרקור יופנה, לאחר הבחירות, לפעילות הממשלה לנוכח הגירעון הגדל", העריך רזניק. לדבריו, "הממשלה תהיה חייבת להתמודד עם זה". רזניק גם סבור כי ניתן לעשות הרבה יותר בנושא הגז הטבעי ולהביא אותו לשימוש נרחב בתעשייה, בתחבורה הציבורית ובכל בית.