הנפילות בשערי מטבע החוץ התחדשו אתמול לאחר הפוגה של כחודש ימים. השער היציג של הדולר שוב נושק ל־3.5 שקלים, אך לאחר קביעת היציג הוא המשיך להיחלש ונסחר ברמה של 3.49 שקלים. היורו, שנחלש גם בשווקים הבינלאומיים, ספג ירידה חדה של 1.6% (לאחר קביעת היציג) לעומת השקל, ושערו נסגר על 3.89 שקלים. 
 
נזכיר ששר האוצר משה כחלון העריך בראיון ל"מעריב־סופהשבוע" האחרון כי השקל ימשיך להיות חזק מול המטבעות הזרים, וכי אינו רואה אותו נחלש בטווח הקרוב, וזאת בעיקר בזכות עוצמת הכלכלה, ההייטק ותגליות הגז.
 
יוסי פריימן, מנכ"ל חברת הייעוץ פריקו, הסביר את היחלשות הדולר במכירות של יצואנים. להיחלשות היורו הסברו היה: "ביטוי טכני של הצירוף של שקל־דולר ויורו־דולר. היורו נחלש בעולם מול הדולר, מפני שמחכים לראות כיצד יושלם תהליך הפרישה של הנגיד האירופי מריו דראגי".
 

לדבריו, "השאלה היא איך השוק יעבוד בסביבה החדשה כשתשומת הלב העיקרית מופנית להסכם הסחר שבין סין לארה"ב. לשקל פוטנציאל התחזקות בטווח הארוך. אולם בטווח הבינוני ייסוף השקל מוגבל על רקע אי־הוודאות המקומית. ואילו בטווח הקצר, מכירות מצד יצואנים ובראשן חברות הייטק, עשוי להביא את השער היציג גם מתחת ל־3.5 שקלים".
 
אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, סבור כי אתמול לא היו אירועים חריגים המסבירים את היחלשות המט"ח. "להפך. בגלל האירועים האחרונים הייתי מצפה שדווקא השקל ייחלש. אבל הכוחות הכלכליים הבסיסיים החזקים במשק מונעים את זה".
 
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אמור לקבל בסוף החודש באמצעות הוועדה המוניטרית את החלטת הריבית. עפר קליין, מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים, אמר: "לאחר שלוש הפחתות ריבית (ההפחתה האחרונה בוצעה בשבוע שעבר), הבנקים המרכזיים בארה"ב ובאוסטרליה מדברים על הפוגה. הנתונים הטובים שפורסמו לאחרונה תומכים בכך. גם בישראל הסיכוי שהריבית תישאר ללא שינוי בהחלטה הקרובה עולה על הסיכוי שהריבית תרד". ‎
 
מאידך, אורי גרינפלד, הכלכלן והאסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות, כתב בסקירתו השבועית שהוא בטוח שבנק ישראל יפחית את הריבית בחודשים הקרובים, אם כי לא ציין אם הדבר יקרה בסוף החודש.
 
יש לציין כי הפחתה אפשרית של הריבית בישראל עשויה להפחית את כדאיות ההשקעה בשקל ואולי להביא להתחזקות הדולר. אם הריבית לא תשתנה וכל עוד הנגיד פרופ' אמיר ירון לא יתערב במהלך המסחר (דבר שהוא נמנע עד כה לעשות), סביר שמגמת ההיחלשות של המטבעות לעומת השקל תימשך.
ההיחלשות צפויה גם לנוכח הנתונים המקרו־כלכליים החיוביים שפורסמו בימים האחרונים. לאחר חודשיים חלשים יחסית, נתוני שוק העבודה בספטמבר היו חזקים מהצפי. סקר החברות של בנק ישראל לרבעון השלישי מראה על המשך שיפור בצמיחה, אך עם שונות בין הענפים. מנגד, נתוני יצוא הסחורות בספטמבר היו חלשים.
 
בינתיים, התעשיינים הסובלים מירידה ביצוא התעשייתי מוטרדים מהמצב. הם מודאגים במיוחד מהיעדר מנהיגות כלכלית בבנק ישראל שמוכנה לטפל בנושא.
מאידך, מי שמרוויחים ונהנים מהשקל החזק הם הנוסעים לחו"ל. מרוויחים נוספים הם הקונים, המנצלים את חגיגות המכירות של נובמבר וקונים את המוצרים באמצעות אתרי המכירות בחו"ל.