"ניהול ומנהיגות של ארגונים גדולים בעידן של חדשנות מייצרים הרבה מאוד דילמות", אומר אייל מליס, מנכ"ל קבוצת תנובה. "יש דמיון מסוים לשדה קרב: אתה אמנם אוחז משקפת, אבל לפעמים מה שפוגע בך הוא מה שאתה לא רואה. מה שישבש את המודל העיסקי של החברה הקיימת יגיע מחוץ לשוק הקיים, מחוץ לתחרות אותה אנחנו רואים מולנו. וזה עלול להיות הרה אסון לחברה.



מליס, שהשתתף בכנס "מנהיגות 2019" של מעריב, הסביר כי "יש שני סוגים של חדשנות: הראשונה היא חדשנות מתמדת והמשכית, זו שרוב הארגונים עושים כשהם מנסים לאתר מהם הצרכים של הצרכנים ולענות עליהם כמה שיותר מהר. החדשנות השנייה היא חדשנות משבשת".


אייל מליס בכנס המנהיגים של מעריב

חדשנות משבשת היא זו שמובילה ליצירת שוק חדש ומייצרת למעשה עתיד חדש על בסיס האמונה שלך מה שיהיה בעתיד וגורמת להיעלמותו של השוק הישן. כך לדוגמא המצלמות בטלפונים הסלולריים אשר דחקו את שוק הצילום האנלוגי. "זה כמו אותו יזם שנמצא במעבדה ומנסה לפתח את הקזאין (מקור החלבון העיקרי של הגבינה) או הבשר המתורבת אליו מנסים להגיע יזמים חדשים - וזה יקרה", אומר מליס.



לדבריו, חברות מסורתיות חייבות מודל גמיש כדי לשרוד. "אתה נדרש לייצר אג'נדה כשלפעמים אין לך מושג לאן זה הולך", הוא אומר. "צריך שהארגון יהיה מאורגן וברור, אבל אתה חייב שיהיה כאוס כדי לנהל חדשנות. איך מנהלים את שני הדברים האלה ביחד? צריך להיות גמישים וזריזים ולהבין שהניהול היום חייב להתמודד עם קונפליקטים ודואליות. נשאלת השאלה: איך אתה יכול לקחת ארגון כל כך גדול ולהפוך אותו לגמיש כמו חברת הייטק קטנה? אתה חייב לעשות את זה, כי אחרת לא תשרוד. הדואליות הזו מלווה אותנו כמעט בכל החלטה".



"כדי להכין את החברה לעתיד, חייבים להבין שהיא בעצם מחולקת לשני עולמות", הוסיף מליס. "עולם אחד הוא המסורת שלה וקווי העסקים הקיימים שלה שחייבים לעבור ניעור מתמיד, והעולם השני הוא העתיד החדש שלה – כל מה שקשור לבניית החברה בעשר השנים הבאות. זה מחייב לבנות ארגון שיש לו גם DNA מסורתי, שמכיר ומבין את העסק, וגם כזה של מישהו שחייב לעשות שינוי כל הזמן. חברה רעבה שחייבת לזוז קדימה. שניהם באותו ארגון".



מליס התייחס בדבריו לצוות הניהולי שעל החברות להעסיק: "הוא צריך לכלול אנשי ביזנס, מנהלים מעולים לצד יזמים שיעבדו כצוות אחד חזק", הסביר.


עיקרון נוסף שעל החברות הוותיקות לאמץ הוא ההבנה שלא כל הידע נמצא אצלן ושעליהן להיות פתוחות לשותפויות. "צריך להבין, בצניעות, שאתה לא יודע הכל", הוא אומר. "וצריך לדעת לייצר שותפויות עם אחרים".



"עוד עקרון חשוב נקרא Smaller, Elsewhere. חברה היא אורגניזם והיא לעתים דוחה גופים זרים", המשיל. "צריך לפעמים לבנות יחידה חיצונית, שלא תהיה קשורה לספינת האם שתגביל אותה".



את דבריו סיים מליס במסר חשוב: "תזכרו שההצלחה רצופה בכישלונות. אין יכולת להצליח בלי להיכשל. וצריך לדעת לחגוג את הכשלונות עם העובדים שלך. כאשר תעשה את זה תמצא את עצמך חוגג גם הצלחות".