קרנות ההשקעה האמריקאיות סנטרברידג' וגלטין, בעלות השליטה בקבוצת הפניקס, מתחילות לעבוד. ל"מעריב" נודע כי הקרנות שכרו בימים אלה את שירותיה של חברת הייעוץ הבינלאומית מקנזי, שמנוהלת בישראל על ידי דנה מאור.
הם בחרו במקנזי לאחר תהליך התייעצות עם אלי יונס - יו"ר חברת האחזקות, בני גבאי - יו"ר חברת הביטוח, ואייל בן סימון - מנכ"ל הפניקס. העבודה מתבצעת ממשרדי ההנהלה בבית הוורד בגבעתיים, שם נמצאים גם משרדי מקנזי.

בקרב מאות עובדי הפניקס התעורר החשש שחלקם עלולים להיות מפוטרים. זה עשוי לקרות במסגרת תהליך התייעלות, הכרוך בסגירת חלק מאגפי החברה. אולם לפי גורמים בהפניקס, פיטורי עובדים אינם עומדים על הפרק. חברת הביטוח נמצאת על פרשת דרכים, בעקבות עזיבתו של המנכ"ל אייל לפידות, ונאלצת להתמודד עם איומי תחרות מצד חברות הביטוח הדיגיטליות. היא אמורה להיכנס לתחומי החדשנות ויזמות הפינטק, אך לא ברור באיזו מתכונת.

נוסף לכך אמורה הנהלת החברה לקבוע מה הם תחומי הביטוח הרווחיים עבורה ואם נכון שתצא מפעילויות מסוימות, כפי שעשתה בתחום ביטוחי הסיעוד. כמו כן החברה אמורה להשקיע מדי שנה מאות מיליוני שקלים במיזמים חדשים, מקומיים ובינלאומיים. עד כה השקעות אלה נעשו באופן אקראי והתמקדו בעיקר במיזמי נדל"ן. כלכלני מקנזי יתבקשו להשיב מה מתכונת ההשקעה הרצויה, באילו תחומים יש להתמקד וממה להימנע.

כפי שנחשף בשבוע שעבר ב"מעריב", החברה מעוניינת להשקיע בתחומי פעילות המשיקים לנושאי התמחותה. על רקע זה מתנהל מו"מ לרכישת חלקו של בעל השליטה בחברת המימון החוץ־בנקאית גמא. אמש לא התקבלה תגובה הפניקס לפניית "מעריב". מחברת מקנזי סירבו להתייחס לידיעה.

מה שמתרחש בהפניקס אינו יוצאת דופן בענף הביטוח. חלק מהנהלות החברות כבר נמצאות בעיצומו של תהליך התייעלות. הבולטות שבהן הן קבוצת הראל השקעות שבבעלות יאיר המבורגר, שתוציא אל הפועל בשבועות הקרובים תהליך מדורג של פרישת עובדים וסגירת פעילויות.

עובדי הראל אינם מאוגדים בהסכם קיבוצי ולכן הם חשופים לסיכונים, יחסית. חברה נוספת השוקלת הפעלת תוכנית התייעלות היא קבוצת מגדל, שבבעלות שלמה אליהו. עובדי מגדל מאוגדים בהסתדרות, המשגיחה על המתרחש בקבוצה. מי שנמצאת בשלב זה מחוץ לתמונת ההתייעלות היא קבוצת כלל ביטוח שבראשה עומד דני נווה והמנוהלת על ידי יורם נווה. כלל ביטוח מנוהלת ללא בעל שליטה, מה שמקשה על ההנהלה להתמודד עם ועד העובדים.

אך מדובר במצב זמני. אייל לפידות (לשעבר מנכ"ל הפניקס) מבקש להצטרף לדירקטוריון וזה יקרה בקרוב. לפידות, המשמש כמנכ"ל שינוי ובינוי המייצג בעלי מניות נוספים, אינו אדיש לנעשה בכלל ביטוח. בכוונתו לפעול בדירקטוריון באופן נמרץ ולדרוש שינויים הכוללים מהלכי התייעלות מרחיקי לכת. נזכיר כי מה שחווים בימים אלה בהנהלות חברות הביטוח, חוו כבר לפני חמש שנים הנהלות הבנקים. הם השלימו תהליכי התייעלות מרחיקי לכת, שכללו פרישת כעשרת אלפים עובדים.